Strona główna/E-auto/1200 km na jednym ładowaniu? Tak planuje Toyota

1200 km na jednym ładowaniu? Tak planuje Toyota

19 września 2023

Jeszcze do niedawna Toyota sceptycznie odnosiła się do samochodów o napędzie elektrycznym. W zasadzie nadal tak jest. Nieco bardziej przychylnym okiem patrzy na wodorową przyszłość motoryzacji.


Japończykom nie przeszkadza to jednak w planowaniu produkcji samochodów na prąd.  Już w 2030 roku chce wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych.


Fundamentalną rolę w zwiększaniu dostępności aut elektrycznych odegrają baterie nowej generacji nad którymi aktualnie pracują inżynierowie Toyoty. Wiele uwagi poświęcają ich rozmiarom, które mają duży wpływ na konstrukcję i osiągi auta.


Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w „budżetowych” modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km.



Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Toyota pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.


Baterie w samochodach elektrycznych najczęściej montowane są pod podłogą, co wymusza zwiększenie wymiarów zewnętrznych. Auta te mają szczególnie dużą powierzchnię czołową, a przez to zwiększony opór aerodynamiczny, co ogranicza możliwy do przejechania dystans. Im swobodniej powietrze opływa karoserię, tym samochód ma większy zasięg.



Toyota uważa, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i zmniejszenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi aut. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami.


Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm.


 Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Inne wymiary pozwolą także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.

 

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: