1200 km na jednym ładowaniu? Tak planuje Toyota
![1200 km na jednym ładowaniu? Tak planuje Toyota](http://cms.vehistools.pl/images/article/kxxTLZmTdVyfSiaaopD8cWJoHoGQC1d5Pp6WkNCP.webp)
Jeszcze do niedawna Toyota sceptycznie odnosiła się do samochodów o napędzie elektrycznym. W zasadzie nadal tak jest. Nieco bardziej przychylnym okiem patrzy na wodorową przyszłość motoryzacji.
Japończykom nie przeszkadza to jednak w planowaniu produkcji samochodów na prąd. Już w 2030 roku chce wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych.
Fundamentalną rolę w zwiększaniu dostępności aut elektrycznych odegrają baterie nowej generacji nad którymi aktualnie pracują inżynierowie Toyoty. Wiele uwagi poświęcają ich rozmiarom, które mają duży wpływ na konstrukcję i osiągi auta.
Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w „budżetowych” modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/OBbild9ZBgOEJs851eaM4XOpDhFQhlBEED6wx3NY.webp)
Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Toyota pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.
Baterie w samochodach elektrycznych najczęściej montowane są pod podłogą, co wymusza zwiększenie wymiarów zewnętrznych. Auta te mają szczególnie dużą powierzchnię czołową, a przez to zwiększony opór aerodynamiczny, co ogranicza możliwy do przejechania dystans. Im swobodniej powietrze opływa karoserię, tym samochód ma większy zasięg.
![](https://cms.vehistools.pl/images/article/OeOHkWX8m4JweptIJbcOTqcdIuudPjohAVrN3J41.webp)
Toyota uważa, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i zmniejszenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi aut. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami.
Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm.
Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Inne wymiary pozwolą także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.
TOP OFERTA
Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.
Oferta promocyjna
![Hyundai i30 z ratą 1052 zł!/mies.](http://cms.vehistools.pl/images/ad/9ygRWv2qGXMR73iXc0p3F1AUHZv88lvskqgng0hf.webp)
TESTY
Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena
26 lipca 2024
![Hyundai Tucson Hybrid - test, dane techniczne, wrażenia z jazdy, cena](http://cms.vehistools.pl/images/article/hSOtcrXk4qjyeB4l22VTdEsWhkC1RkNIC6RR6Ce0.webp)
WIADOMOŚCI
Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli
26 lipca 2024
![Kia Sportage vs. Hyundai Tucson – zestawienie modeli](http://cms.vehistools.pl/images/article/8MqGCBufe0Ev9mjo34UVcNnU5DQO88jgYwPZBSPw.webp)
WIADOMOŚCI
Samochód dnia. Hyundai Tucson
23 lipca 2024
![Samochód dnia. Hyundai Tucson](http://cms.vehistools.pl/images/article/8dMCc7tmrv5ZJx0f0u0Y9V5g81n58QSnSpORQFGE.webp)
PORADY
TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!
22 lipca 2024
![TOP 5 najmniej awaryjnych silników benzynowych nowej generacji!](http://cms.vehistools.pl/images/article/1bMhqakWSivHEKQKzfYwSCFxTUiiArMguEKBsKHp.webp)