Sześćdziesiąt lat temu, we wrześniu 1963 roku Carlo Abarth zaprezentował światu Fiata-Abartha 595. Oparty na Fiacie 500 D , modelu, który od 1961 roku cieszył się coraz większym powodzeniem, nowy Fiat-Abarth 595 wziął swoją nazwę od pojemności skokowej, która została zwiększona dzięki przeprojektowaniu cylindrów i tłoków oraz zastosowaniu całkowicie nowych materiałów.
Z zewnątrz samochód różnił się od Fiata 500 D perforowaną przednią osłoną chłodnicy typu 850TC, umieszczonym z tyłu i na masce błyszczącym napisem „Fiat Abarth 595” oraz widniejącym z prawej strony napisem „World Champion”, który nawiązywał do rekordów ustanowionych przez dzieła stworzone przez Officine z Corso Marche.
Wyścigowy charakter modelu został dodatkowo podkreślony przez ponadwymiarową aluminiową miskę olejową, która wystawała spod tylnego pasa, a przede wszystkim sportowy tłumik z podwójnym wylotem typu „Record Monza”. W rezultacie powstał mały, lecz wyjątkowo agresywny, a wręcz hałaśliwy samochód, który miał o 30% więcej mocy w porównaniu do jego oryginalnej wersji, moc 27 KM przy 5000 obr / min i osiągał maksymalną prędkość 120 km. W zasadzie, Abarth wykorzystał odnoszący sukcesy samochód miejski 500D i uczynił z niego udany samochód o wysokich osiągach.
Miesiąc później, 31 października 1963 roku, po raz pierwszy zaprezentowano publiczności model 595 podczas Salonu Motoryzacyjnego w Turynie. Carlo Abarth, wielki ekspert w dziedzinie biznesu i motoryzacji, postanowił wyróżnić się na tle konkurencji, oferując odwiedzającym turyńskie targi kupon na jazdę testową nowym modelem. Inicjatywa okazała się ogromnym sukcesem, a Carlo Abarth ogłosił, że wkrótce zostanie wyprodukowanych 1000 pierwszych samochodów Fiat-Abarth 595 z homologacją wyścigową.
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 1964 roku, pan Carlo zaprezentował model Fiat-Abarth 695 będący ewolucją 595, zgodnie z koncepcją technicznego „upgrade’u”, która wkrótce stała się jednym z najważniejszych filarów tradycji marki Abarth.
Później, dzięki zestawom tuningowym można było przenieść najważniejsze ulepszenia Abartha również do samochodów Fiata z seryjnej produkcji, zmieniając je zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym.
Abarth 500e
Wartości marki, takie jak osiągi i styl, promowane przez pierwsze modele Abartha, są teraz częścią dziedzictwa gamy Abartha, która oprócz nowego Abartha 500e obejmuje Abartha 595 o mocy 165 KM oraz wyróżniającego się jeszcze bardziej niesamowitymi osiągami Abartha 695 o mocy 180 KM.
Oba modele oferują ekscytujące osiągi, charakterystyczny „ryk” silnika i niezwykłe wrażenia z jazdy połączone z taką samą dawką dobrej zabawy.