BMW zaprezentowało nowy prototyp –Vision Driving Experience. Choć sam koncept nie trafi do seryjnej produkcji, stanowi poligon doświadczalny dla technologii napędowych i zarządzania dynamiką jazdy, opracowanych specjalnie dla Neue Klasse – nowej generacji pojazdów BMW. Kluczowym elementem tej technologii jest system "Heart of Joy".
"Heart of Joy" – rewolucyjny system dla Neue Klasse
Każdy w pełni elektryczny model Neue Klasse zostanie wyposażony w system "Heart of Joy", który ma zapewnić czwartą kluczową cechę – przyjemność z jazdy (obok napędu elektrycznego, cyfrowości i zrównoważonego rozwoju). Pierwszy seryjny model Neue Klasse trafi do produkcji jeszcze w tym roku w fabryce w Debreczynie na Węgrzech.
Podczas targów IAA 2023 prezes zarządu BMW AG Oliver Zipse zaprezentował małe czarne pudełko, które skrywa jednostkę sterującą "Heart of Joy". Co istotne, sam system trafi do seryjnej produkcji, choć testowy Vision Vehicle nie.
Rewolucyjna szybkość przetwarzania danych
"Heart of Joy" to zaawansowana jednostka sterująca, zarządzająca napędem, hamulcami, ładowaniem, rekuperacją oraz układem kierowniczym. Procesuje informacje dziesięciokrotnie szybciej niż dotychczasowe systemy, a dzięki współpracy z oprogramowaniem BMW Dynamic Performance Control pozwala na precyzyjne sterowanie wszystkimi funkcjami dynamiki jazdy.
Testowy Vision Vehicle dysponuje momentem obrotowym sięgającym 18 000 Nm. Tak ogromna wartość pozwala sprawdzić graniczne możliwości systemu – jeśli poradzi sobie z taką mocą, bez trudu sprosta codziennym wyzwaniom na drodze.
Rekuperacja i optymalizacja zużycia energii
Zintegrowane sterowanie napędem, hamowaniem i rekuperacją pozwala na zwiększenie efektywności o 25%. W normalnych warunkach drogowych 98% kierowców nie będzie musiało używać klasycznych hamulców – energia kinetyczna będzie odzyskiwana, a tarcze hamulcowe zostaną wykorzystane tylko w sytuacjach awaryjnych.
W pojeździe testowym zastosowano wizualizację pracy systemu poprzez podświetlenie felg: zielony oznacza przyspieszenie, niebieski rekuperację, a pomarańczowy – hamowanie cierne.
Nowa era precyzji prowadzenia
Kombinacja "Heart of Joy" i BMW Dynamic Performance Control zapewnia precyzję prowadzenia. W dynamicznych warunkach samochód utrzymuje stabilny tor jazdy, wymagając mniejszej liczby korekt. Podczas wolnej jazdy, np. w korkach lub przy parkowaniu, bezpośrednia transmisja sygnałów i szybkie przetwarzanie danych przekładają się na lepsze doznania z jazdy. W trybach jazdy D i B oraz przy aktywnym tempomacie proces zatrzymywania i ponownego ruszania jest niemal niewyczuwalny.
Cztery "supermózgi" przyszłości
W przyszłych modelach BMW pojawią się cztery sybkie komputery, z których "Heart of Joy" będzie odpowiedzialny za zarządzanie dynamiką jazdy. Pozostałe systemy zajmą się automatyzacją prowadzenia, rozrywką oraz podstawowymi funkcjami komfortu, takimi jak klimatyzacja czy oświetlenie.