Strona główna/Wiadomości/Car of the Year. Finałowa „siódemka”

Car of the Year. Finałowa „siódemka”

15 listopada 2024

10 stycznia przyszłego roku podczas Salonu Samochodowego w Brukseli poznamy najlepszy samochód 2025 roku. Jurorzy Car of the Year wybierać będą spośród siedmiu aut, które wyłonione zostały z grona 42 zgłoszonych do tego plebiscytu.

Ta wyłoniona przez 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów siódemka to (w kolejności alfabetycznej):

  • Alfa Romeo Junior (spalinowy i elektryk)
  • Citroën C3/ë-C3 (spalinowy i elektryk)
  • Cupra Terramar (spalinowy)
  • Dacia Duster (spalinowy)
  • Hyundai Inster (elektryk)
  • Kia EV3 (elektryk)
  • Renault 5/Alpine A290 (elektryk)

Plebiscyt Car of the Year (COTY) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych konkursów w branży motoryzacyjnej. Jego historia sięga 1964 roku, kiedy po raz pierwszy wybrano „Samochód Roku”. W pierwszym etapie konkursu wybierane są wszystkie zgłoszone modele spełniające kryteria, takie jak dostępność na co najmniej pięciu rynkach europejskich. Następnie lista ta jest redukowana do finałowej siódemki, a ostatecznego zwycięzcę poznajemy na początku roku.

Jednak w ostatnich latach prestiż tego wydarzenia wydaje się słabnąć. Dlaczego tak się dzieje? Według nas kryteria wyboru laureatów często budzą kontrowersje. Przykładowo, modele oferujące wyjątkowe innowacje technologiczne nie zawsze wygrywają, co podważa wiarygodność decyzji jury. Ponadto dla przeciętnego Polaka, który zamierza kupić nowy samochód znaczenie plebiscytu jest delikatnie mówiąc umiarkowane. W dobie YouTube’a, blogów motoryzacyjnych i niezależnych recenzji, konsumenci mają dostęp do obiektywnych opinii, które nie zawsze pokrywają się z wyborami jury Car of the Year.

Czy wyłoniona właśnie finałowa siódemka z 42 zgłoszonych modeli ma szansę przywrócić blask tej nagrodzie?  Rok temu lista finalistów zdominowana była przez samochody elektryczne. Chociaż odzwierciedlało to zmiany w branży, część entuzjastów motoryzacji uważała, że skupienie na ekologii odbywa się kosztem różnorodności i emocji towarzyszących prowadzeniu aut spalinowych. Podobnie jest w tej edycji COTY – spośród siedmiu finalistów cztery auta to „elektryki.

Które auto zostanie wybrane „Samochodem Roku 2025”? O tym przekonamy się w pierwszych dniach 2025 roku.

***

Samochodem 2024 roku był Renault Scenic E-tech. Dostał 329 punktów. Na drugim miejscu znalazło się BMW serii 5, z łączną liczbą 308, a za nim uplasował się nowy Peugeot 3008. Kolejne miejsca zajęły: Kia EV9 (190 punktów), Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) i Toyota C-HR (127).

Renault Scenic E-tech. Fot. moto.vehis.pl

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: