Mini wygrało konkurs Autovista Group Residual Value Awards w kategorii małych samochodów a nowy, produkowany w Polsce, elektryczny Jeep Avenger został mistrzem RV - wartości rezydualnej (*) - w kategorii małych samochodów BEV. W pierwszej piątce małych samochodów znalazły się (w kolejności) Mini, Audi Q2, Dacia Sandero, Volkswagen T-Roc i Mini Countryman a w kategorii małych BEV Jeep Avenger, Dacia Spring-e, Hyundai Kona Peugeot 208 i Fiat 500
Liderzy wartości rezydualnej zostali wyłonieni na podstawie średniego wskaźnika kategorii z danego kraju. Wskaźnik ten był ważony w odniesieniu do wielkości sprzedaży nowych samochodów danego rynku, co oznacza, że reprezentowane były wyniki z rynków o dużym wolumenie. Kraje te to Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Polsk, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Eksperci Autovista Group wybrali tegorocznych europejskich liderów wartości rezydualnej biorąc pod uwagę prognozowane wartości 36-miesięcznych samochodów przy przebiegu 60 000 km. Analitycy przeanalizowali też dane z rynku samochodów używanych za okres od lutego do kwietnia 2023 roku.
W analizie nie zostały wzięte pod uwagę modele o szczególnie wysokiej lub niskiej mocy i cenach, tak aby kluczowe dla nagród były modele najbardziej popularne. Następnie wyodrębniono wersję każdego modelu z najwyższą wartością rezydualną, wyrażoną jako procent zachowanej ceny katalogowej (%RV). Później pojazdy zostały zindeksowane poprzez podzielenie ich procentowej wartości rezydualnej przez średnią wartość procentową danej kategorii na każdym z dostępnych rynków.
***
(*) Wartość rezydualna samochodów odnosi się do przewidywanej wartości, jaką samochód będzie miał po określonym okresie użytkowania lub po pewnym czasie od momentu jego zakupu. Jest to wartość, którą można oczekiwać, że samochód będzie miał na rynku wtórnym, gdy zostanie sprzedany lub wymieniony.
Wartość rezydualna samochodu jest zwykle wyrażana jako procent pierwotnej wartości samochodu lub jako konkretna kwota pieniężna. Przykładowo, jeśli samochód jest warty 50 000 zł w momencie zakupu, a jego wartość rezydualna po 3 latach wynosi 30%, oznacza to, że można oczekiwać, że samochód będzie wart 15 000 zł po tym okresie.
Wartość rezydualna samochodów zależy od wielu czynników, takich jak marka i model samochodu, jego wiek, stan techniczny, przebieg, popyt na rynku wtórnym oraz trendy rynkowe. Samochody różnią się pod względem utraty wartości w czasie, przy czym niektóre modele utrzymują wyższą wartość rezydualną niż inne.
Wartość rezydualna samochodów jest istotna dla osób, które planują sprzedaż lub wymianę samochodu w przyszłości, ponieważ może mieć wpływ na ich decyzję o zakupie danego modelu. Również leasingodawcy często biorą pod uwagę wartość rezydualną samochodu przy ustalaniu miesięcznej opłaty leasingowej, ponieważ wpływa ona na ryzyko utraty wartości samochodu w trakcie okresu leasingu.