Cupra Tavascan to nowy samochód, który wywodzi się bezpośrednio z prototypu o tej samej nazwie, który zaprezentowany był na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2019 roku.
Design
SUV od Cupry to nowy język stylistyczny marki, który podkreśla sportowa linia karoserii. Umieszczone z przodu, nowe światła LED składające się z trzech trójkątów są znakiem rozpoznawczym nowego modelu. Muskularne linie nadwozia Tavascana zostały przeniesione także do wnętrza.
Podwozie
Auto mierzy 4644 mm długości, 1861 mm szerokości, 1597 mm wysokości a rozstaw osi wynosi 2766 mm. Układ napędowy to adaptacyjne zawieszenie DCC Sport i progresywne wspomaganie układu kierowniczego.
Napęd
Tavascan będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: 210 kW (286 KM) i 250 kW (340 KM). Mocniejszy wariant będzie oferowany z napędem na obie osie, co zapewni lepszą przyczepność w każdych warunkach drogowych i jeszcze pewniejsze prowadzenie..
Możliwość przenoszenia momentu obrotowego między wszystkimi czterema kołami zwiększa nie tylko właściwości jezdne i pewność prowadzenia, ale także czasy przyspieszenia. Ze startu zatrzymanego Cupra Tavascan VZ może osiągnąć prędkość 50 km/h w zaledwie 2,4 sekundy (od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy).
Hiszpańskiego SUV-a wyposażono w akumulator o pojemność 77 kWh netto, który zapewnia około 550 km (WLTP). Wersja z napędem na obie osie - Tavascan VZ ma przejeżdżać około 517 km.
Nowa Cupra może uzyskać dodatkowe 100 km zasięgu w zaledwie 7 minut za sprawą szybkiego ładowania (DC). Kiedy zaś energia w akumulatorze trakcyjnym spadnie do 10%, można go uzupełnić do 80% w niecałe pół godziny, korzystając z punktu ładowania o mocy co najmniej 135 kW.
Technologie
Samochód wyposażono w 15-calowy system multimedialny – największy jak dotąd we wszystkich modelach marki. Pokładowa elektronika jest także zintegrowana z Apple CarPlay i Android Auto oraz oferuje system Wireless Full Link.
Tavascan ma 12-głośnikowy system dźwiękowy opracowany we współpracy z firmą audio Sennheiser
Bezpieczeństwo i wygoda
Zestaw pokładowych technologii wspomagania jazdy obejmuje, m.in.:
- tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych i danych nawigacji,
- system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola Side Assist z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist,
- system Lane Assist wraz z asystentem zmiany pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu, system wykrywania zmęczenia kierowcy i kamerę cofania.
Tavascan posiada także funkcję bezpieczeństwa czynnego, czyli Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania oraz ochrony pieszych i rowerzystów.
Zaprojektowany i opracowany w Barcelonie, Cupra Tavascan będzie produkowany w fabryce Grupy Volkswagen w Anhui w Chinach. W Polsce pojawi się w 2024 roku.