Saab Automobile AB był szwedzkim producentem samochodów, który został założony w 1945 roku. Saab szybko stał się jednym z czołowych producentów samochodów sportowych i klasy premium w Europie.
Przez wiele lat Saab był niezależnym producentem, ale w 1989 roku firma została przejęta przez General Motors. Pomimo początkowego entuzjazmu wokół tej transakcji, szybko okazało się, że Saab nie pasował do strategii GM i był traktowany jako drugorzędna marka.
W 2010 roku GM postanowił sprzedać Saaba szwedzkiej firmie Spyker Cars, która stworzyła Saab Automobile AB.
Niestety, po przejęciu przez Spykera Saab zaczął mieć problemy finansowe. Firma nie była w stanie utrzymać się na rynku, a sprzedaż samochodów spadła dramatycznie. W 2011 roku Saab złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami, a następnie ogłosił bankructwo.
Istnieje wiele przyczyn upadku Saaba, ale jednym z najważniejszych czynników było brak inwestycji w nowe modele samochodów i technologie. Saab był znany ze swojego innowacyjnego podejścia do projektowania i produkcji samochodów, ale w ostatnich latach koncerny motoryzacyjne zaczynały konkurować, oferując nowocześniejsze rozwiązania.
Ponadto, Saab miał problemy z zarządzaniem i kosztami produkcji, co skutkowało niską jakością samochodów i wysokimi kosztami napraw. Saab był również zależny od jednego dostawcy części, co prowadziło do problemów z zaopatrzeniem i opóźnień w produkcji.
Po bankructwie, marka Saab została przejęta przez National Electric Vehicle Sweden (NEVS), chińsko-szwedzką firmę z branży motoryzacyjnej. NEVS planowało wypuścić na rynek elektryczny samochód pod marką Saab, jednak nie udało im się uzyskać pozwolenia na korzystanie z nazwy od Saab AB, szwedzkiej firmy z branży obronnej, która jest właścicielem marki Saab.
Na zdjęciu poniżej samolot Gripen firmy Saab.
Fot. Saab,com