Strona główna/Wiadomości/Efektowna moc w hatchbackach, czyli wygląd anioła i dusza diabła...

Efektowna moc w hatchbackach, czyli wygląd anioła i dusza diabła...

1 marca 2021

Od czasu gdy w latach 60-tych XX wieku, motoryzacja zyskała popularność wśród młodszych i starszych, kobiet i mężczyzn, zamożnych i dysponujących mniejszą gotówką, zawsze pojawiał się problem: 

Samochód Idealny...

Osoby młodsze patrzą w kierunku wersji coupé lub modeli o niskiej, ściętej sylwetce, emanującej sportowym stylem. Ludzie starsi poszukują jednak samochodu bardziej wygodnego, do którego można swobodnie wsiąść i jechać bardziej komfortowo.  Kobiety są zwolennikami wersji praktycznych, z dużym bagażnikiem i wygodnym wnętrzem w którym liczy się „rodzinny styl”. Mężczyźni są zaś wielbicielami sportowego minimalizmu i osiągów gwarantujących, że zostaną „wyłowieni z tłumu”. Problemem jest także koszt modelu, gdyż samochody sportowe, jako mniej popularne, muszą być droższe i dla wielu są nieosiągalne.

Czy można pogodzić ogień z wodą?

Historia godzenia sprzecznych ideałów zaczęła się dość przypadkowo. W roku 1976 stworzony został Golf GTi,. Zaplanowana była produkcja tylko 5000 egzemplarzy tego samochodu i nikt nie liczył na jego ogromny sukces. Ten samochód sprawił jednak, że model o sportowym charakterze stał się dostępny dla szerszego grona nabywców. Wszystko w tamtym Golfie po prostu było takie, jakie powinno być: bezpieczne i sportowe zawieszenie, dynamiczny i oszczędny silnik oraz niepowtarzalna, ponadczasowa stylistyka.  Nic więc dziwnego, że model uzyskał ogromną popularność, a ideę „mocarnego hatchbacka” podchwycono w wielu koncernach.

Skoda Octavia RS (premiera: lato 2020)

Modele Octavia RS - oferowane jako Kombi i Liftback - tradycyjnie mają bardziej sportowy charakter niż pozostałe wersje Octavii. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Kombi. Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Kombi ma kolor nadwozia. Modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, ale obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym. We wnętrzach wszystkich modeli Octavia RS dominuje czerń. Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym, a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerkę z Alcantary®, skóry i sztucznej skóry, regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu. Fotele są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrno-szarym, które znajdują się także na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®. Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały. W aktualnie oferowanej Octavii RS (po raz pierwszy) klienci mogą wybierać napęd pośród wersji spalinowych i hybrydowych: OCTAVIA RS iV - z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG, Octavia RS dostępna z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 180 kW (245 KM), który wyposażono w siedmiobiegową skrzynią DSG lub sześciobiegową przekładnię manualną. W chwili pisania tekstu nie było jeszcze oferty Diesel, ale jak potwierdziliśmy u producenta, wkrótce oferta RS powiększy się o silnik 2.0 TDI, który osiąga 147 kW (200 KM) i zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, 

Ford Focus ST (premiera: lato 2019)

Zupełnie nowe wcielenie Focusa ST – samochodu opracowanego przez dział sportowy Ford Performance – łączy dreszczyk emocji typowy dla hot-hatcha ze stylem, komfortem i czysto praktycznymi walorami auta rodzinnego. Model jest dostępny w wersji z 5-drzwiowym nadwoziem oraz kombi.  Sylwetka modelu Focus ST jest kontynuacją eleganckiej i zarazem sportowej stylistyki całej rodziny Forda Focusa, z subtelnymi akcentami stylizacyjnymi. Bardzo ważną rolę odgrywają aluminiowe felgi o specjalnie zaprojektowanych wzorach. Lekko zmienione kształty górnej i dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zapewniają optymalne chłodzenie silnika, z kolei śmiało wystylizowane dolne elementy przednich błotników kierują odpowiednio strumienie powietrza, poprawiając własności aerodynamiczne samochodu. Tylny spojler został powiększony i jest ustawiony pod bardziej stromym kątem, co zwiększa siłę docisku do nawierzchni i poprawia własności jezdne Focusa ST. Dwie końcówki rur wydechowych są ustawione bardzo blisko agresywnie wystylizowanego dyfuzora. Takie ustawienie ma dodatkowy walor praktyczny, gdyż pozwala na umieszczenie haka lub zaczepu holowniczego, co we wcześniejszej generacji Focusa ST nie było możliwe ze względu na centralne umiejscowienie końcówek wydechu. W pakiecie „Performance” na uwagę zasługują także dobrze widoczne, czerwone zaciski hamulców tarczowych. Wzory aluminiowych felg obejmują 18-calowe koła Dark Sparkle oraz Magnetite Matt, a także koła 19-calowe Magnetite Matt. We wnętrzu znajdziemy sportową kierownicę i sportowe fotele Recaro w tonacji Ebony. Do wyboru jest także skórzana, częściowo skórzana lub tekstylna tapicerka oraz materiały wykończeniowe w tonacji Miko Dinamica. Sportowy klimat we wnętrzu tworzą także: aluminiowy uchwyt dźwigni zmiany biegów i nakładki na progi z wytłaczanym motywem „ST”, sportowe pedały z lekkiego stopu; metalizowane i satynowane, srebrne akcenty wykończeniowe, a także popielate, w odcieniu przypominającym metal, ściegi na pokryciach foteli, na wewnętrznych wykładzinach drzwi oraz na boczkach centralnej konsoli. Dzięki nowym jednostkom napędowym, najnowszy model dysponuje mocą wyższą nawet o 12 procent i zapewnia do 17 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z dotychczasowym Focusem ST. Zarówno silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, jak i 2,0-litrowy diesel EcoBlue o mocy 190 KM osiągają wysokie wartości mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów, co pozwala uzyskiwać świetne sportowe osiągi, typowe dla wysokoobrotowych dynamicznych jednostek. Nabywca ma do wyboru 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów lub nową, 7-biegową przekładnię automatyczną, pozwalającą na bardzo szybką zmianę przełożeń. Najnowszy Focus ST po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazdy, dzięki czemu kierowca może w pełni dostosować zachowanie pojazdu do warunków na drodze i do preferowanego stylu. Dodatkowo funkcja ciągłej regulacji tłumienia w zawieszeniu (CCD - Continuously Controlled Damping), będąca w standardowym wyposażeniu pięciodrzwiowych wersji z silnikiem EcoBoost, sprawia, że niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe (SLA) zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy. W efekcie powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Focus ST w historii tego modelu – zarówno na szosę, jak i na tor.

Nowy Hyundai i30N (premiera: jesień 2020)

Nowy Hyundai i30 N dostępny będzie w dwóch wariantach nadwoziowych: Hatchback i Fastback.  Design nowego i30 N można opisać trzema słowami: osiągi, emocje, wyrazistość. Logo N -podkreślające przynależność do sportowej rodziny Hyundaia-  znajdziemy z przodu na szerokim grillu, którego kratka składa się z elementów przypominających skrzydła samolotu i została zoptymalizowana pod kątem wydajnego chłodzenia silnika. Grill jest wkomponowany między reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery V, a w przednim zderzaku zamontowano kurtyny powietrzne, aby znacząco poprawić przepływ powietrza i zmniejszyć turbulencje w nadkolu. Nowy i30 N standardowo wyposażony jest w 18-calowe felgi aluminiowe. Wersje wyposażone w pakiet Performance zawierają jednak szereg ulepszeń, w tym nowo opracowane 19-calowe kute felgi z lekkich stopów. Ciemno szare matowe wykończenie  obręczy, kontrastujące z charakterystycznymi dla N czerwonymi zaciskami hamulcowymi z logo N, podkreśla wyścigowego ducha samochodu. Nowy i30 N z pakietem Performance został wyposażony w opracowane specjalnie dla i30 N, wyczynowe opony Pirelli P-Zero, a bazowy model wyposażono w opony Michelin Pilot Super Sport.  Wnętrze i30 N zaprojektowana z myślą o połączeniu kierowcy z samochodem. Zestaw analogowych wskaźników zawiera takie funkcje, jak aktywne czerwone pole z czerwonymi diodami LED, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego, oraz wskaźnik zmiany biegów, który pokazuje kierowcy optymalny moment na zmianę biegu. Hyundai i30 N ma metalowe nakładki na pedały i przeszycia w kolorze Performance Blue w obu wariantach nadwoziowych. Nowością są pasy bezpieczeństwa z akcentami w kolorze Performance Blue. We wnętrzu utrzymanym w czarnej tonacji znajdują się komfortowe sportowe fotele z tapicerką materiałową lub wykończone połączeniem sztucznego zamszu i skóry.  Nowy i30 N jest wyposażony w 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT) lub debiutującą 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów  (N DCT). Bazowy i30 N ze skrzynią 6MT osiąga moc 250 KM i 353 Nm momentu obrotowego. Klienci i30 N mają również do wyboru pakiet Performance. Dzięki pakietowi Performance silnik osiąga moc 280 KM, co stanowi wzrost o 5 KM w stosunku do pierwszego i30 N i jest dostępny zarówno w wersji 6MT, jak i N DCT. Maksymalny moment obrotowy w wariancie Performance urósł o 39 Nm i wynosi teraz 392 Nm. Oba warianty silnikowe osiągają maksymalną prędkość 250 km/h, a nowy i30 N z pakietem Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, co oznacza wzrost o 0,2 sekundy czyli 3 procent w porównaniu z poprzednim modelem. Nowy i30 N oraz i30 Fastback N dostępne będą w Europie na początku 2021 roku.

Mercedes AMG (premiera: jesień 2018)

Mercedes-AMG A 35 4MATIC w całości zrealizowano przy okazji prac nad nową Klasą A, czyli równolegle z budową kolejnej generacji A 45 4MATIC. Pozwoliło to zaszczepić DNA AMG w każdy element jego konstrukcji. Efekt: autentycznie sportowe osiągi i doznania z jazdy. Wyrazisty design nadwozia uzupełnia język projektowania Klasy A o elementy charakterystyczne dla maszyn AMG. Z przodu A 35 4MATIC wyróżniają: osłona chłodnicy przedzielona podwójnym ostrzem, przedni zderzak z linii AMG, z prowadnicami powietrza i dolnym spojlerem, oraz poprzeczki bocznych wlotów powietrza z wykończeniem w kolorze srebrnego chromu. Z profilu uwagę zwracają zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki 18-calowe obręcze z lekkich stopów z podwójnymi ramionami oraz panele progowe z linii AMG. Tył jest zdominowany przez zderzak z nową nakładką w kształcie dyfuzora, subtelny spojler dachowy oraz dwie okrągłe końcówki układu wydechowego. Kabina A 35 4MATIC wpisuje się w logikę osiągów Mercedes-AMG – fotele pokrywa tu mieszanka syntetycznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA, a jej czarny odcień przełamują czerwone przeszycia i pasy bezpieczeństwa w tym samym, czerwonym, kolorze. Na życzenie dostępna jest też syntetyczna tapicerka skórzana ARTICO w dwóch odcieniach: czarnym i szarym digital. W koncepcję kolorystyczną wnętrza wpisuje się czerwona lamówka na elementach ozdobnych wykończonych mikrofibrą DINAMICA oraz dysze nawiewów z czerwonymi pierścieniami. Połączenie sportowego designu i wyrafinowanych detali uzupełnia ekran systemu multimedialnego MBUX z jego innowacyjną koncepcją obsługi oraz wyświetlania informacji. Także w A 35 4MATIC zastępuje on stosowane wcześniej systemy COMAND, tworząc jeszcze ściślejsze połączenie samochodu z kierowcą oraz pasażerami. Przejrzystą strukturę menu i wyraziste, trójwymiarowe grafiki o wysokiej rozdzielczości łączą się tu z atrakcyjnie zaprojektowanym interfejsem. Dwa wyświetlacze zamontowane pod wspólną taflą szkła tworzą panoramiczny kokpit, który jako główny element kokpitu podkreśla jego horyzontalną orientację. Zamontowany w modelu dwulitrowy silnik turbo o mocy 225 kW (306 KM) odznacza się wysokim maksymalnym momentem obrotowym (400 Nm od 3000 obr./min) i emocjonującym brzmieniem. Współpracuje on z dwusprzęgłową skrzynią AMG SPEEDSHIFT DCT 7G, dzięki której zmiana biegów odbywa się błyskawicznie, a dobór przełożeń pozwala uzyskać spontaniczne przyspieszenia w całym zakresie prędkości. Dodatkowo w standardzie montowany jest aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC, który łączy najlepszą możliwą trakcję z mnóstwem frajdy z jazdy. Podział momentu obrotowego między osiami jest regulowany płynnie zależnie od warunków jazdy, a jego zakres sięga od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50:50. 

Nieprzeciętna przyjemność z jazdy.

Modele te cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców poszukujących dreszczyku emocji i niesamowitych wrażeń z jazdy. Kierowcy poszukujący maksymalnej przyjemności z jazdy zarówno na drodze, jak i na torze, dzięki tym wersjom otrzymują teraz jeszcze więcej, w tym lepsze osiągi, bardziej charakterystyczne wnętrze i sportowy urok karoserii podkreślający, że użytkownik tego samochodu to osoba ponadprzeciętna… Bogusław Korzeniowski

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: