Kolejny koncern bada potencjał wodoru jako źródła energii ogniw. Przez najbliższe trzy lata testy samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi prowadzić będzie Ford. Bazą ma być E-Transit.
Projekt ma na celu ustalenie, czy technologia wodorowych ogniw paliwowych może pomóc w uzyskaniu większego zasięgu bezemisyjnej jazdy, co jest istotne w przypadku klientów intensywnie eksploatujących E‑Transita na długich dystansach, z maksymalnym obciążeniem, z dodatkowymi urządzeniami konwersji (jak np. agregaty chłodnicze) i przy ograniczonych możliwościach ładowania w czasie pracy zmianowej.
Konsorcjum Forda, składające się z sześciu liderów skupionych wokół technologii motoryzacyjnych i partnerów z branży flotowej, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (APC), pomoże również doprecyzować wymagania dotyczące dodatkowej infrastruktury, pozwalającej na tankowanie wodoru.
Ford Pro – dział firmy odpowiadający za sektor pojazdów użytkowych i usług – wykorzysta program pilotażowy do rozszerzenia swojego potencjału w dziedzinie konwersji pojazdów. Projekt może liczyć na wsparcie inżynierów z zakładów Forda w Dagenham, a także specjalistów z pobliskiego Centrum E‑Transita w Dunton, z hrabstwa Essex w Wielkiej Brytanii.
Projekt Forda związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi E‑Transita, realizowany wspólnie z Advanced Propulsion Centre, ma za zadanie potwierdzenie opłacalności samochodu.
***
Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko.
Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrował po raz pierwszy model E‑Transita z ogniwami paliwowymi.
Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów E‑Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku.
Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.
Prototypowe Fordy E‑Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.