Ford E-Transit zasilany wodorem. Czy to się opłaci?

11 maja 2023
Ford E-Transit zasilany wodorem. Czy to się opłaci?

Kolejny koncern bada potencjał  wodoru jako źródła energii ogniw.  Przez najbliższe trzy lata testy samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi prowadzić będzie Ford. Bazą ma być E-Transit.


Projekt ma na celu ustalenie, czy technologia wodorowych ogniw paliwowych może pomóc w uzyskaniu większego zasięgu bezemisyjnej jazdy, co jest istotne w przypadku klientów intensywnie eksploatujących E‑Transita na długich dystansach, z maksymalnym obciążeniem, z dodatkowymi urządzeniami konwersji (jak np. agregaty chłodnicze) i przy ograniczonych możliwościach ładowania w czasie pracy zmianowej.


Konsorcjum Forda, składające się z sześciu liderów skupionych wokół technologii motoryzacyjnych i partnerów z branży flotowej, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (APC), pomoże również doprecyzować wymagania dotyczące dodatkowej infrastruktury, pozwalającej na tankowanie wodoru.


Ford Pro – dział firmy odpowiadający za sektor pojazdów użytkowych i usług – wykorzysta program pilotażowy do rozszerzenia swojego potencjału w dziedzinie konwersji pojazdów. Projekt może liczyć na wsparcie inżynierów z zakładów Forda w Dagenham, a także specjalistów z pobliskiego Centrum E‑Transita w Dunton, z hrabstwa Essex w Wielkiej Brytanii.




Projekt Forda związany z wodorowymi ogniwami paliwowymi napędzającymi E‑Transita, realizowany wspólnie z Advanced Propulsion Centre, ma za zadanie potwierdzenie opłacalności samochodu.

 

***

Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w procesie syntezy znajdującego się w zbiorniku samochodu wodoru z tlenem, przy czym proces ten jest w pełni bezemisyjny, zasięg pojazdu dużo większy, a tankowanie trwa wyjątkowo krótko.


Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, opracowując wiele prototypów, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX, zademonstrował po raz pierwszy model E‑Transita z ogniwami paliwowymi.


Krótkoseryjna flota testowa ośmiu Fordów E‑Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku.

Dane z floty testowej dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.


Prototypowe Fordy E‑Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.

vehis
Szukasz samochodu?
Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty 3 000 samochodów dostępnych od ręki!
[więcej]
Wyrażam zgodę na przekazywanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług telefonicznie lub za pośrednictwem SMS/MMS, w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że powyższa zgoda może zostać przeze mnie cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
[więcej]
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez VEHIS Sp. z o.o. informacji handlowych dotyczących produktów i usług na podany przeze mnie w formularzu kontaktowym adres e-mail, w tym w szczególności celem realizacji niniejszego zgłoszenia. Przyjmuję do wiadomości, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych, których przetwarzanie jest oparte na przepisach prawa.
Wypełniając i wysyłając formularz kontaktowy, wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu. Dane będą przetwarzane według zasad opisanych poniżej: RODO - obowiązek informacyjny [więcej]