Po latach stagnacji i produkcji tylko jednego, sprzedawanego wyłącznie na włoskim rynku modelu Ypsilon, Lancia wraca. I to w wielkim stylu. Już w przyszłym roku zadebiutuje całkowicie nowy miejski samochód (prawdopodobnie nazwa „Y” pozostanie) , w 2026 średniej wielkości kompakt, a w roku 2028 crossover . Samochody te otrzymają zapewne historyczne nazwy - Delta i Aurelia. I będą autami elektrycznymi zaliczanymi do segmentu premium. Zgodnie z dewizą szefa marki, Luci Napolitano: „Włoska elegancja, która trwa i zachwyca”.
Lancia powstała w roku 1906. Założyli ją Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin w Turynie we Włoszech. Początkowo firma produkowała komponenty do samochodów, ale wkrótce zaczęła tworzyć własne pojazdy. W 1907 roku, Lancia zaprezentowała swój pierwszy samochód - model Alfa.
W latach 20. i 30. XX wieku, Lancia była jednym z najważniejszych producentów samochodów sportowych, a modele takie jak Lambda, Dilambda czy Astura stały się legendami w historii motoryzacji.
W okresie powojennym marka skupiła się na produkcji samochodów luksusowych, takich jak Aurelia, Flaminia i Flavia. W latach 70. i 80. Lancia zaczęła produkować samochody kompaktowe, a model Delta stał się jednym z najpopularniejszych pojazdów w Europie.
W 1969 roku Lancia stała się częścią koncernu Fiat, który przejął większość udziałów w firmie. Wraz z wejściem w XXI wiek, Lancia przeszła znaczące zmiany. W 2014 roku koncern Fiat-Chrysler Automobiles ogłosił, że produkcja Lancii zostanie zakończona, a jedyny model jaki produkowano, Ypsilon, sprzedawany będzie tylko na rynkach wybranych krajów, głównie we Włoszech.
„Y” na rynku pojawił się w 1995 roku zastępując model Y10. Początkowo Ypsilon był produkowana w zakładach Lancii w Rivalta di Torino we Włoszech, ale w 2003 roku produkcję przeniesiono do zakładów w Tychach.
Wśród najbardziej znanych i cenionych modeli Lancii wymienić można takie pojazdy jak:
- Lancia Delta (1979-2014) - samochód kompaktowy, który zdobył wiele nagród za design i osiągi
- Lancia Stratos (1972-1974) - samochód sportowy, który zdobył trzy tytuły mistrza świata w rajdach samochodowych
- Lancia Fulvia (1963-1976) - samochód kompaktowy, który stał się znany dzięki swoim osiągom w rajdach
- Lancia Thema (1984-1994) - samochód luksusowy, który został zaprojektowany we współpracy z firmą Saab.