W świecie motoryzacji istnieją samochody, które nie tylko pełnią rolę środka transportu, ale stają się także ikonami stylu i elegancji. Jednym z takich modeli jest Lancia Ypsilon, który swoją historię zaczynał jako małe miejskie auto, a dzisiaj wraz z pojawieniem się nowego modelu staje się symbolem nie tylko klasycznego designu, ale i nowoczesności. Tej elektrycznej.
Historia firmy Lancia sięga początków XX wieku. Została założona w 1906 roku przez Vincenza Lancię w Turynie we Włoszech. Pierwszym modelem był Lancia Alfa 12 HP, który został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1908 roku.
W latach 20. i 30. Lancie wdrożyła wiele nowoczesnych na owe czasy rozwiązań technologicznych, m.in takich jak niezależne zawieszenie wszystkich kół. Jednym z najbardziej znanych modeli tego okresu był Lancia Lambda, wprowadzony w 1922 roku.
Po II wojnie światowej, Lancia kontynuowała projekty. W 1950 roku wprowadzono model Aurelia, który był pierwszym samochodem z silnikiem V6. W 1963 roku Lancia Flavia stała się pierwszym włoskim samochodem z napędem na przednie koła.
W latach 70. i 80. Lancie osiągnęła wielki sukces w rajdach i wyścigach. Model Stratos zdobył trzy tytuły z rzędu w Rajdowych Mistrzostwach Świata (1974-1976), a modele Beta Montecarlo i 037 Rally zdobyły zwycięstwa w Mistrzostwach Świata Grupy B.
Pod koniec dwudziestego wieku Lancia zwróciła się w stronę segmentu luksusowego, oferując modele takie jak Thema czy Kappa. W kolejnych latach Lancia napotykała trudności finansowe, a sprzedaż jej samochodów spadała. W 2011 roku została wchłonięta przez koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
W 2014 roku FCA ogłosiło decyzję o zaprzestaniu sprzedaży samochodów pod marką Lancia poza rynkiem włoskim. Ypsilon (produkowany w Tychach) stał się autem lokalnym, sprzedawanym tylko na rynku włoskim.
Obecnie, Lancia pozostaje częścią grupy Stellantis, która powstała w wyniku fuzji Fiat Chrysler Automobiles (FCA) z koncernem PSA Group. I wraca pokazując nowego „Y”.