Został zamówiony przez dwór Afganistanu w 1937 r., dla króla Mohammeda Zahira Shaha, który zdecydował się na wersję z nadwoziem Sindelfingen. W połowie lat 40. XX wieku wykształcony we Francji afgański monarcha sprowadził go do ambasady Afganistanu w Paryżu. W 1950 r. auto pojawiło się w Wielkiej Brytanii jako prezent dla królewskiego zięcia, a trzy lata później został sprzedany kolekcjonerowi z USA.
Na przestrzeni kolejnych dekad samochód, który prezentujemy na zdjęciach, czyli Mercedes 540 K Special Roadster był starannie konserwowany i zachował się w autentycznym stanie. Do chwili obecnej ma na liczniku niewiele przejechanych kilometrów.
Obecnym właścicielem tego unikatowego samochodu - w ciągu siedmiu dekad samochód zmieniał właściciela zaledwie pięć razy - jest Jim Patterson. Kupił go w 2022 r., za 9,9 mln dolarów. W jego kolekcji znajdują się także inne motoryzacyjne perełki, np. Isotta Fraschini Tipo 8A Worblaufen Cabriolet, rok produkcji 1924 czy Delage D8 S de Villars Roadster, rocznik 1933.
Od lutego 1934 do listopada 1939 r. fabryka w Untertürkheim wyprodukowała łącznie 760 podwozi dla modeli 500 K i 540 K serii W 29. Dokładnie 354 z nich miało silnik o pojemności 5,0 l, a 406 – jednostkę 5,4 l, stosowaną od 1936 r. Do wyboru było dziewięć wariantów nadwozia; powstawały one w warsztacie pojazdów specjalnych w fabryce w Sindelfingen. Z nadwoziem roadster zbudowano około 60 egzemplarzy modelu.
Prezentowany na zdjęciach Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (W 29) kilka dni temu zdobył prestiżowy tytuł Best of Show podczas konkursu elegancji Pebble Beach Concours d’Elegance 2023 – finałowego wydarzenia motoryzacyjnego tygodnia odbywającego się w Kalifornii w dniach 17-20 sierpnia.