- Wsparcie wyniesie do 40 tys. zł na zeroemisyjny pojazd.
- Zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd zeroemisyjny musi być nowy.
- Środki z KPO na dofinansowanie samochodów elektrycznych wynoszą ponad 1,6 mld zł.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprezentował w poniedziałek projekt nowego programu „Mój elektryk 2.0”, który będzie dysponował budżetem w wysokości 1,6 miliarda złotych i obejmie osoby fizyczne oraz przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
W ramach programu, osoby fizyczne będą mogły ubiegać się o dotację na zakup lub leasing nowego pojazdu elektrycznego w wysokości do 40 tys. zł. Podstawowa kwota dotacji wyniesie 18 750 zł, a jej wysokość może zostać zwiększona o dodatkowe 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego, który znajduje się w posiadaniu wnioskodawcy przez co najmniej 3 lata. Ponadto, osoby fizyczne, których roczny dochód nie przekracza 120 tys. zł, będą mogły liczyć na kolejne 11 250 zł dofinansowania. Ostatecznie, maksymalna łączna kwota wsparcia w przypadku zakupu wyniesie 40 tys. zł.
Dla osób fizycznych decydujących się na leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego, podstawowa dotacja wyniesie 30 tys. zł, a możliwe dodatkowe środki obejmują 5 tys. zł za zezłomowanie samochodu oraz kolejne 5 tys. zł, jeżeli roczny dochód wnioskodawcy nie przekroczy 120 tys. zł. W ten sposób, także w przypadku leasingu, osoba fizyczna może otrzymać łącznie 40 tys. zł wsparcia.
Program nie zapomina również o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Dla nich maksymalna kwota dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy wyniesie 30 tys. zł, a dodatkowo mogą liczyć na 10 tys. zł za zezłomowanie starego samochodu spalinowego.
Jak podkreślił Fundusz, nowy program jest znaczącym rozszerzeniem wsparcia w porównaniu do poprzedniej edycji „Mój elektryk”. W poprzednim programie podstawowa dotacja wynosiła 18 750 zł, a osoby z Kartą Dużej Rodziny lub deklarujące większy przebieg pojazdu mogły liczyć na wsparcie na poziomie 27 tys. zł. Nowa edycja przewiduje wyższe kwoty, co ma na celu przyspieszenie transformacji transportu w Polsce na bardziej ekologiczny.
Program jest realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i ma na celu zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach.
Wsparcie zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego pojazdów na prąd będzie finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na ten projekt przyznano kwotę 373 750 000 euro (ponad 1,6 mld zł).
Dofinansowanie w ramach KPO opiera się więc na innych bonusach oraz jest wyższe od obecnie oferowanego w programie „Mój elektryk”. Obecnie dotacja na poziomie podstawowym wynosi 18,75 tys. zł i 27 tys. zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny lub przy deklaracji zwiększonego przebiegu.
Do II kwartału 2025 r. ma nastąpić wypłata 25% puli wsparcia KPO na rzecz beneficjentów, a kolejne 75% do II kwartału 2026 r.
Źródło: moto.vehis.pl i e-petrol.pl