Strona główna/Wiadomości/Nieznane samochody. "Uruguay"

Nieznane samochody. "Uruguay"

30 czerwca 2023

W latach 1969-1971 importer NSU z Montevideo, stolicy Urugwaju, wyprodukował około 500 sztuk nieco pudełkowatego samochodu. Przedstawiamy jego historię.



"Uruguay" jest bez wątpienia najbardziej egzotycznym członkiem rodziny samochodów NSU. „Uruguay – Urugwaj” - tak właśnie w owych czasach mieszkańcy Neckarsulm potocznie nazywali to niecodzienne kombi. A skąd ono się wzięło?

Pudełkowaty, jakby narysowany od linijki. NSU Uruguay w żaden sposób nie pasuje do języka projektowania samochodów marki NSU z końca lat 60-tych. Oto jak doszło do jego powstania: Importer NSU w Urugwaju, firma Quintanar, rozpoczęła produkcję i sprzedaż tego kombi w 1968 roku, zasadniczo na własną rękę, wykorzystując podzespoły z dwucylindrowego NSU Prinz 4. Do końca 1968 r. firma sprzedała 140 sztuk. Importer chciał jednak więcej, zwłaszcza cniejszego silnika - najlepiej czterocylindrowego. W maju 1969 r. w fabryce w Neckarsulm zorganizowano spotkanie w celu wyjaśnienia, czy jest to wykonalne.


Na to spotkanie do Neckarsulm wysłano drogą lotniczą „nagie” nadwozie, które inżynierowie NSU wykorzystali do budowy prototypu. Po wielu próbach stwierdzono, że czterocylindrowy silnik NSU Prinz 1000 nie zmieści się w komorze silnika bez poważnych modyfikacji, ale mógł zmieścić się z tyłu samochodu. Przedstawiciele Quintanar wydawali się jednak niezrażeni utratą znacznej przestrzeni ładunkowej w tym procesie. Nie zniechęciła ich też dłuższa lista potencjalnych problemów przedstawionych przez Dział Rozwoju Technicznego z Neckarsulm.


Kontrola techniczno-jakościowa w Darmstadt oceniła kombi NSU ogólnie pozytywnie, poza kilkoma „łatwymi do naprawienia sprawami” i dały mu zielone światło do produkcji. I tak, w latach 1969-1971, z linii montażowej w Ameryce Południowej zjechało około 500 kombi w wariantach P6 i P10. W 1971 roku NSU wycofało się z rynku urugwajskiego, co przypieczętowało los „Uruguay’a”. Dziś prototyp NSU P10 - pierwszy i jedyny, który kiedykolwiek jeździł po niemieckich drogach - jest częścią kolekcji historycznych pojazdów Audi AG. Jest to niezaprzeczalnie jeden z najbardziej niezwykłych, kanciastych i charakterystycznych modeli w kolekcji.



Specyfikacja techniczna NSU “Uruguay” P10 (prototyp z 1969) 


Silnik: Chłodzony powietrzem, czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy

Moc: 43 KM przy 5000 obr/min

Pojemność silnika: 996 cm3

Prędkość maksymalna: 120 km/h

Zużycie paliwa: 6.5-7.5 l/100 km

Lata produkcji: 1969-1971

Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: około 500 (wersje NSU P6 i NSU P10)


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: