Strona główna/Testy/Po co robi się testy na kole podbiegunowym? Wyjaśniamy

Po co robi się testy na kole podbiegunowym? Wyjaśniamy

15 maja 2023

Pomimo postępów w symulacji komputerowej, testy w najtrudniejszych możliwych warunkach środowiskowych pozostają kluczową częścią rozwoju nowych pojazdów.  Dlatego raz po raz piszemy tutaj o samochodach, które dopiero za jakiś czas trafią do sprzedaży, a już teraz można je spotkać – oczywiście mocno zamaskowane – na kole podbiegunowym na północy Szwecji.



Jakość i trwałość wykonania oraz funkcje pojazdów są tam oceniane w temperaturach sięgających nawet -30 stopni Celsjusza. Główny nacisk kładziony jest  na stabilność i komfort jazdy na oblodzonych drogach oraz ogólną niezawodność podczas długich zimowych podróży.

Ponadto, testowane w takich warunkach samochody muszą wytrzymać dodatkowe obciążenie lodu i śniegu.  Na zdjęciach w sprawdzane w taki właśnie sposób Skoda Superb czwartej generacji i Kodiaq drugiej generacji. Premiera obu aut będzie miała miejsce jesienią bieżącego  roku.

Aby ocenić ogólne osiągi samochodów w warunkach zimowych, inżynierowie Skody badają wpływ śniegu na nadwozie, a także skutki przedostawania się go do komory silnika i wlotów powietrza. Wszystkie funkcje mechaniczne nadwozia, jak również elektryka, muszą działać bez problemów nawet w temperaturze -25 stopni Celsjusza. Silnik powinien uruchamiać się szybko w temperaturze bliskiej -30 stopni. Wszystkie drzwi, maska oraz klapa tylna, a także korek wlewu paliwa i pokrywa gniazda ładowania w pojazdach PHEV muszą otwierać się nawet w tak niekorzystnych warunkach.

Podczas testów sprawdzanych jest wiele funkcji wnętrza, np. system ogrzewania przy niskich temperaturach oraz poziom komfortu cieplnego we wnętrzu. Kontrolowana jest również tendencja do parowania szyb oraz możliwość ich szybkiego odmrożenia.

Testerzy oceniają, czy systemy ogrzewania foteli, kierownicy, lusterek zewnętrznych, szyby przedniej i tylnej działają zgodnie z oczekiwaniami. W razie potrzeby sprawdzają także opcjonalne ogrzewanie dodatkowe. Ponadto kierowcy testują, jak reaguje centralny ekran dotykowy, gdy temperatura wewnątrz pojazdu spadnie poniżej zera.

Podczas jazdy w warunkach rzeczywistych ocenia się również wiele aspektów zachowania pojazdu, np. jak dobrze radzi sobie z błotem pośniegowym lub jak reagują przednie i tylne zderzaki, gdy auto uderzy w zaspę śnieżną. Wytrzymałość zawieszenia i podwozia sprawdza jazda po bryłach lodu.



Testerzy badają, jak pojazdy zachowują się na oblodzonych i zaśnieżonych drogach oraz jak dobrze działają systemy wspomagające. Oceniają dynamikę jazdy, działanie napędu na wszystkie koła i zawieszenia oraz właściwości użytkowe i komfort jazdy. Sprawdzają, czy skrzynia biegów przełącza się bezbłędnie oraz czy działają wycieraczki i spryskiwacze.

Kontrolowane jest również działanie oświetlenia w nocy oraz zachowanie akustyczne zamarzniętych części auta. Akumulatory wysokiego napięcia pojazdów PHEV są ładowane w stanie zamrożonym, po czym następuje określenie ich maksymalnego zasięgu. Aby precyzyjnie ocenić wytrzymałość samochodów w warunkach zimowych, testerzy pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów.


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: