- 43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości
- Nadzór blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad.
- CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 OPP.
- Pierwsze nowe systemy zostaną zamontowane w połowie tego roku.
Rok 2025 przyniesie znaczącą zmianę na polskich drogach ekspresowych i autostradach. Podjęto już decyzję o instalacji 43 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, które obejmą swoim nadzorem blisko 400 km najważniejszych tras w kraju.
Bardziej kompleksowa kontrola stylu jazdy
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system, który mierzy średnią prędkość pojazdu na określonym fragmencie drogi. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów, które rejestrują jedynie chwilową prędkość w danym miejscu, OPP pozwala na bardziej kompleksową kontrolę stylu jazdy kierowców. Kierowcy nie mogą uniknąć kary poprzez chwilowe zwolnienie tuż przed fotoradarem, a następnie przyspieszenie – system rejestruje czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka i na tej podstawie oblicza średnią prędkość pojazdu.
Dzięki OPP liczba wypadków spadła
Nowe urządzenia zostaną rozmieszczone na kluczowych trasach szybkiego ruchu, zarówno w miejscach, gdzie od dawna dochodziło do wielu wypadków, jak i na odcinkach znanych z nagminnego przekraczania prędkości. Decyzja o instalacji dodatkowych systemów pomiarowych została podjęta po analizie danych dotyczących wypadkowości oraz konsultacjach z ekspertami w dziedzinie ruchu drogowego.
Głównym celem wprowadzenia nowych OPP jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. W ostatnich latach można zaobserwować pozytywne efekty działania już istniejących systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Tam, gdzie systemy te zostały wdrożone, liczba wypadków znacząco spadła, a kierowcy zaczęli bardziej przestrzegać ograniczeń prędkości. Poprawiła się także płynność ruchu – eliminacja gwałtownych przyspieszeń i hamowań zmniejsza ryzyko kolizji oraz pozwala na bardziej przewidywalne warunki jazdy.
Sposób na zwiększenie wpływów z mandatów?
Nie brakuje jednak również głosów krytycznych. Niektórzy kierowcy i organizacje społeczne zwracają uwagę, że instalowanie nowych systemów pomiarowych to przede wszystkim sposób na zwiększenie wpływów z mandatów, a nie realne działanie na rzecz bezpieczeństwa. Wielu kierowców obawia się, że zamiast skupiać się na samej jeździe i sytuacji na drodze, będą oni bardziej skoncentrowani na monitorowaniu prędkościomierza, co może prowadzić do rozproszenia uwagi i potencjalnie groźnych sytuacji.
Odcinkowy pomiar prędkości wymaga także odpowiedniej infrastruktury technicznej. Urządzenia rejestrujące muszą być precyzyjnie skalibrowane, a dane przechowywane w sposób gwarantujący ich bezpieczeństwo i odporność na manipulacje. W Polsce systemy te są zarządzane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który odpowiada za ich prawidłowe działanie oraz egzekwowanie kar za przekroczenie dozwolonej prędkości.
Efekty dopiero po kilku latach
Wprowadzenie kolejnych 43 odcinków pod nadzór systemu OPP oznacza, że coraz trudniej będzie unikać odpowiedzialności za nadmierną prędkość. Kierowcy muszą liczyć się z tym, że nawet krótkotrwałe przekroczenie dopuszczalnych limitów może skutkować mandatem, co z pewnością wpłynie na zmianę ich nawyków za kierownicą.
Długofalowe efekty nowego systemu będą widoczne dopiero po kilku latach. Jeśli okaże się, że liczba wypadków i ofiar na nadzorowanych odcinkach rzeczywiście spadnie, będzie to dowód na skuteczność tego rozwiązania. Jeśli jednak nowy system zostanie odebrany jedynie jako narzędzie do generowania dochodów z mandatów, może spotkać się z oporem społecznym i próbami jego obejścia, choćby poprzez stosowanie aplikacji ostrzegających o kontrolowanych odcinkach.
Nowy OPP. Nowa Dęba, woj. podkarpackie, DK9. Długość odcinka pomiarowego to ponad 1,8 km. Dozwolona prędkość: 50 km/h
Europa naszpikowana OPP
Polska nie jest wyjątkiem, jeśli chodzi o stosowanie odcinkowego pomiaru prędkości. W wielu krajach Europy system ten jest powszechnie stosowany i przynosi wymierne efekty. Przykładem mogą być Niemcy, Holandia czy Włochy, gdzie na wielu trasach szybkiego ruchu obowiązują podobne rozwiązania. Statystyki z tych krajów pokazują, że skuteczność OPP w zmniejszaniu liczby wypadków jest niezaprzeczalna.
Czym jest odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system kontroli prędkości na dłuższym odcinku drogi, a nie w jednym punkcie, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych fotoradarów. Działa on na zasadzie porównania czasu przejazdu między dwoma punktami – na podstawie tej wartości obliczana jest średnia prędkość pojazdu. Jeśli przekracza ona dozwolony limit, kierowca otrzymuje mandat.
Plusy odcinkowego pomiaru prędkości
Poprawa bezpieczeństwa – Badania pokazują, że wprowadzenie OPP skutkuje zmniejszeniem liczby wypadków, zwłaszcza tych z udziałem nadmiernej prędkości.
Płynna jazda – W przeciwieństwie do fotoradarów punktowych, OPP zachęca do równomiernej jazdy zamiast gwałtownego hamowania przed kamerą i ponownego przyspieszania.
Trudniejsze unikanie mandatu – Kierowcy nie mogą stosować taktyki nagłego zwalniania przy fotoradarze, ponieważ pod uwagę brana jest całkowita średnia prędkość.
Mniejsze ryzyko kolizji z nagło hamującymi pojazdami – W odróżnieniu od punktowych radarów, OPP nie powoduje nagłych manewrów i ogranicza efekt "korków na fotoradarze".
Minusy odcinkowego pomiaru prędkości
Brak uwzględnienia realnych warunków drogowych – OPP nie rozróżnia sytuacji, gdy kierowca musiał przez chwilę jechać szybciej, np. w celu uniknięcia niebezpieczeństwa.
Brak możliwości rozróżnienia kierowców – System nie rozpoznaje, czy na danym odcinku pojazd prowadził jeden czy kilku kierowców.
Problemy z pojazdami zmieniającymi pasy – W przypadku dróg wielopasmowych możliwe są sytuacje, w których system niepoprawnie rejestruje przejazd.
Kontrowersje prawne – Niektórzy prawnicy i kierowcy podważają legalność OPP, twierdząc, że narusza on zasadę domniemania niewinności.
Nowe OPP właśnie zostało uruchomione. Droga wojewódzka 801, Matygi – Gołąb. Długość odcinka pomiarowego to blisko 5,6 km. Dozwolona prędkość: 70 km/h
Czy odcinkowy pomiar prędkości jest nielegalny?
Choć OPP jest stosowany w wielu krajach, w Polsce pojawiły się głosy kwestionujące jego zgodność z prawem. Krytycy podnoszą kilka kluczowych argumentów:
Domniemanie winy zamiast domniemania niewinności – Kierowca otrzymujący mandat jest automatycznie uznawany za winnego, mimo że system nie uwzględnia indywidualnych okoliczności jazdy.
Nieprecyzyjne ustalenie kierowcy – W przypadku pojazdów firmowych lub współdzielonych trudno określić, kto faktycznie prowadził samochód w danym momencie.
Możliwe błędy pomiarowe – Przeciwnicy systemu zwracają uwagę na sytuacje, w których rejestracja początkowego i końcowego pomiaru może być obarczona błędami, np. przez zmianę pasa ruchu.
Wykorzystanie danych osobowych – Niektórzy eksperci wskazują na ryzyko naruszenia prywatności kierowców, ponieważ system rejestruje każdy przejazd, nawet jeśli nie doszło do naruszenia przepisów.
Aktualne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce.
- Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
- Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
- Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
- Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
- Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
- Małopolskie: Tunel na zakopiance
- Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
- Kujawko-pomorskie: droga miedzy miejscowościami Wielowieś a Cieślinem
- Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
- Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
- Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
- Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
- Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
- Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
- Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
- Podkarpackie: Nowa Dęba. Droga Krajowa nr. 9
- Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
- Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
- Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
- Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
- Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego, w kierunku Wrocław Zakrzów
- Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
- Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
- Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
- Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
- Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
- Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
- Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
- Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
- Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
- Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
- Wielkopolskie: Autostradowa obwodnica Poznania. Krzesiny - Komorniki
- Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
- Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
- Lubelskie:.DW801. Matygi – Gołąb.
- Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
- Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
- Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
- Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
- Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
- Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678