Audi od lat pozostaje w czołówce innowacji technologicznych w motoryzacji. W czasach, gdy elektryfikacja stara się (z różnym skutkiem) dominować na rynku, koncern z Ingolstadt wprowadza nową generację silników spalinowych z technologią MHEV Plus (Mild Hybrid Electric Vehicle Plus). Technologia ta ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin oraz poprawę osiągów samochodów. Czym jest technologia MHEV Plus, jak działa, jakie korzyści przynosi, a także jakie modele Audi ją wykorzystują?
Czym jest technologia MHEV Plus?
MHEV Plus to udoskonalona wersja istniejącego systemu Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV), który Audi wprowadziło kilka lat temu. Technologia ta integruje tradycyjny silnik spalinowy z elektrycznym systemem wspomagającym, który wykorzystuje niewielki silnik elektryczny oraz 48-woltowy system elektryczny. MHEV Plus wprowadza dodatkowe usprawnienia, takie jak:
Większa moc silnika elektrycznego: System elektryczny może teraz wspierać silnik spalinowy z większą siłą, co przekłada się na lepsze osiągi i oszczędność paliwa.
Zaawansowane odzyskiwanie energii: Nowy system rekuperacji pozwala odzyskiwać więcej energii podczas hamowania i zwalniania, która jest następnie magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym.
Inteligentniejsze zarządzanie energią: Dzięki zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji, MHEV Plus analizuje styl jazdy kierowcy i dostosowuje działanie systemu w czasie rzeczywistym.
Tryb żeglowania: MHEV Plus umożliwia całkowite wyłączanie silnika spalinowego podczas jazdy z niską prędkością lub z górki, co dodatkowo redukuje zużycie paliwa.
Technologia MHEV Plus opiera się na współpracy między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Kluczowe elementy systemu to:
Silnik elektryczny (Belt Starter Generator - BSG): Jest zamontowany na pasku napędowym i pełni podwójną rolę: działa jako generator, odzyskując energię podczas hamowania, oraz jako rozrusznik, uruchamiający silnik spalinowy.
Akumulator litowo-jonowy: Przechowuje energię odzyskaną z hamowania i zasila system elektryczny.
48-woltowa instalacja elektryczna: Umożliwia działanie systemu MHEV Plus i zasila urządzenia dodatkowe, takie jak klimatyzacja czy układ kierowniczy.
Jednostka sterująca: Analizuje dane w czasie rzeczywistym i koordynuje pracę obu napędów.
Podczas jazdy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, MHEV Plus może wyłączyć silnik spalinowy i przełączyć pojazd w tryb żeglowania, wykorzystując tylko energię elektryczną do podtrzymania działania układów pokładowych. W momencie przyspieszania system automatycznie wspiera silnik spalinowy, dostarczając dodatkowy moment obrotowy.
Zalety technologii MHEV Plus
Jednym z głównych celów MHEV Plus jest redukcja zużycia paliwa. Dzięki możliwości wyłączania silnika spalinowego w określonych sytuacjach oraz wspomaganiu elektrycznemu, Audi obiecuje oszczędności na poziomie 0,7-1,0 litra paliwa na 100 km.
MHEV Plus pozwala znacząco zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, co jest kluczowe w kontekście zaostrzających się norm emisji w Unii Europejskiej. Dzięki tej technologii, modele Audi spełniają najnowsze standardy Euro 7.
Dodatkowy moment obrotowy dostarczany przez silnik elektryczny poprawia dynamikę przyspieszania, szczególnie w dolnym zakresie obrotów, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy.
Technologia MHEV Plus umożliwia bardziej płynne uruchamianie i wyłączanie silnika spalinowego, co zwiększa komfort jazdy, zwłaszcza w ruchu miejskim.
Dzięki mniejszemu zużyciu paliwa i niższej emisji spalin, właściciele samochodów z technologią MHEV Plus mogą liczyć na niższe opłaty związane z podatkami i ubezpieczeniem.
MHEVplus w nowej serii9 A5 i Q5
Technologia MHEV plus pojawia się wraz z wprowadzeniem na rynek nowej serii Audi A5 i Q5, które zbudowane są na platformie Premium Platform Combustion (PPC).