Strona główna/Na drodze/Toyota MR2 rozbita na słupie energetycznym. To kultowe auto

Toyota MR2 rozbita na słupie energetycznym. To kultowe auto

4 czerwca 2024

Dzisiaj, tuż po północy na ul. Gustawa Herlinga – Grudzińskiego jadący bez pasażerów 27-letni kierowca Toyoty MR2 poruszając się od strony mostu Kotlarskiego nie dostosował prędkości do panujących warunków i z impetem uderzył w słup energetyczny.

 


Ratownicy ze straży pożarnej przy pomocy narzędzi hydraulicznych wydobyli z samochodu kierowcę, który z obrażeniami zagrażającymi życiu został przewieziony do szpitala.

 

Jak widać po zdjęciach kierowca kultowej Toyoty miał sporo szczęścia.

 

***



MR2 to jeden z najbardziej charakterystycznych modeli sportowych produkowanych przez Toyotę. Jego historia rozciąga się od lat 80. XX wieku aż do początków XXI wieku, a przez ten czas zdobył uznanie entuzjastów motoryzacji.

I generacja (AW11) – 1984-1989

Pierwsza generacja Toyoty MR2 została zaprezentowana w 1984 roku. Nazwa MR2 pochodzi od „Midship Runabout 2-seater”, co oznacza sportowy samochód dwuosobowy z centralnie umieszczonym silnikiem. Projekt MR2 miał na celu zaoferowanie sportowych osiągów w przystępnej cenie, a także dostarczenie wyjątkowych wrażeń z jazdy dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi.

Charakterystyka:

  • Silniki: Początkowo oferowany z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra (4A-GE), rozwijającym moc około 112 KM. W 1986 roku dodano wersję z doładowaniem (4A-GZE) o mocy około 145 KM.
  • Design: Lekka konstrukcja, agresywny wygląd z klinowatą sylwetką i pop-up światłami.
  • Właściwości jezdne: Dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi, MR2 charakteryzował się doskonałym wyważeniem i prowadzeniem.

II Generacja (SW20) – 1989-1999

Druga generacja MR2, zaprezentowana w 1989 roku, była znacznie większa, mocniejsza i bardziej zaawansowana technologicznie. Oferowała lepsze osiągi i bardziej luksusowe wyposażenie.

Charakterystyka:

  • Silniki: W ofercie znajdowały się różne jednostki napędowe, w tym wolnossący 2.0 litrowy (3S-GE) oraz turbodoładowany 2.0 litrowy (3S-GTE) o mocy do 245 KM w wersji japońskiej.
  • Design: Nowoczesny wygląd z bardziej zaokrąglonymi kształtami, nowoczesnymi zderzakami i stałymi reflektorami.
  • Właściwości jezdne: Ulepszone zawieszenie i bardziej zaawansowane systemy kontroli trakcji poprawiły właściwości jezdne. Samochód stał się bardziej stabilny przy dużych prędkościach, choć niektórzy krytykowali go za tendencję do nadsterowności.

III Generacja (ZZW30) – 1999-2007

Trzecia generacja, znana jako MR-S (w Japonii) lub MR2 Spyder w innych regionach, była próbą powrotu do korzeni – lekkiego, zwinnego roadstera.

Charakterystyka:

  • Silniki: Jednostka napędowa 1.8 litra (1ZZ-FE) o mocy 140 KM. Samochód był lżejszy, co rekompensowało mniejszą moc w porównaniu do poprzednika.
  • Design: Nowoczesny, ale bardziej subtelny wygląd. Samochód miał miękki dach, co podkreślało jego charakter roadstera.
  • Właściwości jezdne: Doskonałe właściwości jezdne dzięki niskiej masie, centralnemu umieszczeniu silnika i zwinności. Był to samochód bardziej skupiony na przyjemności z jazdy niż na czystych osiągach.

Dziedzictwo i znaczenie

Toyota MR2 zdobyła miejsce w historii motoryzacji jako dostępny, zwinny i dobrze zaprojektowany samochód sportowy. Jego centralnie umieszczony silnik oraz stosunkowo przystępna cena sprawiły, że stał się popularny zarówno wśród młodych entuzjastów motoryzacji, jak i doświadczonych kierowców. MR2 jest również ceniony za swoją niezawodność i możliwość modyfikacji.

Koniec produkcji

Produkcja Toyoty MR2 zakończyła się w 2007 roku, a model ten nie doczekał się bezpośredniego następcy. Niemniej jednak, jego dziedzictwo pozostaje żywe w społeczności motoryzacyjnej, a wiele egzemplarzy MR2 wciąż jest używanych i pielęgnowanych przez miłośników na całym świecie.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: