Audi rozbudowuje swoją własną, ultraszybką sieć ładowarek. Koncern z Ingolstad uruchomiła właśnie w Salzburgu (Austria) czwartą na świecie tego typu stację. Charging huby działają już w Norymberdze, Berlinie i Zurychu.
Czym różnią się od normalnych punktów ładowania samochodów elektrycznych? Otóż tym, że nie wymagają połączenia średniego napięcia. Koncepcja opiera się tu na „kostkach ładowania” - modułowych kontenerach, które zawierają zregenerowane akumulatory litowo-jonowe (akumulatory drugiej generacji) pozyskane ze zdemontowanych prototypów Audi. Konstrukcja ta zmniejsza obciążenie lokalnej sieci energetycznej, a dodatkowo centrum ładowania nie wymaga rozbudowanej, kosztownej infrastruktury.
Audi charging hub w Salzburgu ma cztery punkty ładowania z jednostką buforową, która umożliwia ciągłe ładowanie z mocą do 320 kW w każdym z nich, nawet jeśli wszystkie są używane w tym samym czasie. Przy pełnej wydajności, czyli gdy wszystkie cztery punkty ładowania są używane jednocześnie, każdy punkt ładowania może zawsze dostarczyć 320 kW.
Ciekawostką, poza łatwością użytkowania ładowarek dla osób niepełnosprawnych, są kable do ładowania zamontowane na obrotowym, dzięki czemu wtyczkę do ładowania można bez wysiłku przesunąć w dowolne miejsce w pojeździe, umożliwiając użytkownikowi wygodne dotarcie do portu ładowania bez względu na to, gdzie się znajduje.
Audi charging hub jest dostępny nie tylko dla kierowców Audi. Każdy samochód elektryczny wyposażony w port ładowania CCS może być tu ładowany - niezależnie od marki, ale tylko właściciele Audi mogą zarezerwować miejsce z wyprzedzeniem. By nie czekać na wolne stanowisko, ładowanie można umówić za pośrednictwem aplikacji myAudi, a pasek rezerwacji sprawi, że punkt ładowania będzie wolny do 15 minut po żądanym czasie rozpoczęcia rezerwacji.
Dane z Norymbergi i Zurychu pokazują, jak kierowcy samochodów elektrycznych Audi lub innych marek przyjmują miejską koncepcję szybkiego ładowania. W Norymberdze, gdzie Audi od grudnia 2021 r. obsługuje duży Audi charging hub z sześcioma punktami ładowania i salonem o powierzchni 200 metrów kwadratowych, wskaźnik powrotów klientów wynosi 70 procent.
W Norymberdze Audi naliczyło maksymalnie 62 ładowania dziennie. Średnio, pierwszy hub Audi rejestruje 36 ładowań dziennie. Około połowa użytkowników podjeżdża do hubu elektrycznym modelem Audi.
Koncepcja Audi charging hub’ów będzie rozwijana i w kolejnych miesiącach i latach spodziewać się można następnych tego typu stacji. Oprócz tego, wszyscy użytkownicy elektrycznych Audi mają możliwość ładowania samochodu w domu przy pomocy Audi wallbox, a także używać dedykowanej usługi Audi charging, pozwalającej na bezproblemowe ładowanie samochodu w 500 000 punktów na terenie 27 krajów Unii Europejskiej.