W ostatnich miesiącach roku rośnie sprzedaż nowych samochodów osobowych (ale także tych do 3,5 t.). Powody są dwa. Wyprzedaże i obawa przed wzrostem cen w przyszłym roku. Od 1 stycznia 2025 roku wchodzą bowiem w życie nowe regulacje dotyczące emisji CO₂, które mają na celu zaostrzenie norm środowiskowych dla pojazdów.
W 2025 roku będzie drożej!
Zgodnie z nowymi przepisami, producenci samochodów będą musieli jeszcze bardziej ograniczyć emisję dwutlenku węgla, co ma wspierać walkę z globalnym ociepleniem i poprawę jakości powietrza. Wzrosty cen samochodów ze względu na rosnące koszty produkcji wynikające z dostosowania do nowych norm są więc raczej pewne.
Listopadowy rekord
W listopadzie padł rekord. Od 25 lat nie było w tym miesiącu tak dużo sprzedanych nowych samochodów. Konkretnie: 49 144 osobówek (wcześniej najlepszy był listopad w 1999 roku). To o 17,89% więcej niż rok wcześniej oraz o 2,17% więcej niż w październiku 2024 r.
Praktycznie wszyscy producenci z czołówki odnotowali wzrosty. Jak informuje nas Samar liderem sprzedaży wciąż jest Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 92 965 aut tej marki, o 11,37% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,75%.
Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 53 208 szt., o 14,43% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,73%.
Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 34 191 samochodów, o 10,32% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,90%.
Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 346 szt., o 9,56% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,12%.
Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 28 110 aut tej marki, o 14,48% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,67%.
Corolla numerem jeden
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (25 670 szt.; +6,56% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (17 179 szt.; +23,48% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (14 357 szt. +18,38% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota C-HR (13 021 szt.; +33,85%) i Toyota Yaris (12 944 szt.; +3,67% r/r).
Warto odnotować, że samochody elektryczne uzyskały w listopadzie br. 2,5% udział w sprzedaży nowych samochodów. Udział producentów z Chin w sprzedaży samochodów osobowych sięgnął 3,3%.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, choć jego udział w rynku spadł w listopadzie do 66%.
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 555 tys. samochodów osobowych. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 67 tys. szt.