Strona główna/Wiadomości/Aktualizacja ustawy o elektromobilności. Nowe limity amortyzacji i ich skutki podatkowe

Aktualizacja ustawy o elektromobilności. Nowe limity amortyzacji i ich skutki podatkowe

Redakcja moto.vehis.plAutor

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy wynikające z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej 2 grudnia 2021 roku. Zmiany te, mające na celu promowanie ekologicznych rozwiązań w transporcie, wprowadzają modyfikacje w zasadach amortyzacji i leasingu samochodów osobowych, co wpłynie na sytuację podatkową przedsiębiorców oraz ich firm. Głównym założeniem jest ograniczenie emisji CO2 i wspieranie elektromobilności, jednak nowe regulacje mogą oznaczać wyższe podatki dla właścicieli pojazdów spalinowych i hybrydowych.

Obniżenie limitu amortyzacji dla samochodów spalinowych i hybrydowych prawdopodobnie skłoni przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów pojazdów przed końcem 2025 roku Fot. Jacek Jurecki
Obniżenie limitu amortyzacji dla samochodów spalinowych i hybrydowych prawdopodobnie skłoni przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów pojazdów przed końcem 2025 roku Fot. Jacek Jurecki

Nowe limity amortyzacji i leasingu

Najbardziej odczuwalną zmianą jest obniżenie limitu kosztów podatkowych dla odpisów amortyzacyjnych oraz rat leasingowych dla samochodów osobowych. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2026 roku limity będą zależeć od poziomu emisji CO2 silnika spalinowego, określonego na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów:

·       225 000 zł – dla samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem

·       150 000 zł – dla samochodów spalinowych i hybrydowych, których emisja CO2 wynosi mniej niż 50 g/km.

·       100 000 zł – dla samochodów spalinowych i hybrydowych, których emisja CO2 jest równa lub wyższa niż 50 g/km.

Obniżenie limitu z obecnych 150 000 zł do 100 000 zł dla większości samochodów spalinowych i hybryd, w tym popularnych hybryd plug-in (PHEV), oznacza, że przedsiębiorcy będą mogli zaliczyć do kosztów podatkowych mniejszą część wydatków na zakup lub leasing takich pojazdów. W praktyce większość aut spalinowych i hybrydowych nie osiąga emisji CO2 poniżej 50 g/km, co sprawia, że nowy limit 100 000 zł będzie dotyczył zdecydowanej większości pojazdów na rynku.

Skutki podatkowe

Zmiana limitów amortyzacyjnych może przełożyc się na realne straty podatkowe. W przypadku przedsiębiorców rozliczających się na zasadach liniowego PIT (19%), strata na jednym samochodzie może wynieść nawet 11 950 zł, uwzględniając podatek dochodowy i składkę zdrowotną. Na skali podatkowej w pierwszym progu (17%) strata może sięgnąć 10 500 zł, a w drugim progu (32%) nawet 20 500 zł. Dla spółek płacących CIT (19%) strata na jednym pojeździe może wynieść 9 500 zł.

Warto jednak zaznaczyć, że dla pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku będą miały zastosowanie obecne przepisy, czyli limit 150 000 zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225 000 zł dla elektrycznych i wodorowych. Brak przepisów przejściowych dla leasingu operacyjnego może jednak stanowić problem dla leasingobiorców, którzy podpisali umowy przed 2026 rokiem, ponieważ nowy limit 100 000 zł może zostać zastosowany również do tych umów. Eksperci wskazują, że jest to luka w przepisach, która może zaskoczyć przedsiębiorców.

Przywileje dla elektryków

Samochody tzw. zeroemisyjne nadal będą korzystać z udogodnień wprowadzonych ustawą o elektromobilności, takich jak:

·       Zwolnienie z akcyzy dla samochodów elektrycznych, wodorowych oraz hybryd plug-in z gniazdem ładowania.

·       Zwolnienie z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w wielu miastach.

·       Możliwość wjazdu do stref czystego transportu (SCT), które mogą być ustanawiane przez samorządy.

·       Prawo do poruszania się po buspasach, co ułatwia przemieszczanie się w miastach o dużym natężeniu ruchu.

Te przywileje mają na celu zachęcanie do zakupu pojazdów zeroemisyjnych, wspierając cele unijnego pakietu „Fit for 55”, który zakłada 100% redukcję emisji CO2 dla nowych samochodów od 2035 roku. Utrzymanie wyższego limitu amortyzacji oraz dodatkowych korzyści dla samochodów elektrycznych i wodorowych wyraźnie wskazuje na intencję ustawodawcy, aby promować elektromobilność kosztem tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Samochody elektryczne

Wpływ na rynek

Nowe regulacje mogą mieć znaczący wpływ na rynek motoryzacyjny w Polsce. Obniżenie limitu amortyzacji dla samochodów spalinowych i hybrydowych prawdopodobnie skłoni przedsiębiorców do przyspieszenia zakupów pojazdów przed końcem 2025 roku, aby skorzystać z obecnych, bardziej korzystnych zasad. Jednocześnie zmiany te mogą zwiększyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi, które pozostają uprzywilejowane pod względem podatkowym. Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że nowe przepisy przyniosą budżetowi państwa dodatkowe wpływy w wysokości 600 mln zł w pierwszym roku obowiązywania, a w kolejnych latach nawet 3,3 mld zł. Jednak dla ponad 2 milionów przedsiębiorstw oznacza to potencjalne zmniejszenie dochodów z powodu niższych odpisów amortyzacyjnych.

Źródła tekstu:

·       Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269)

·       Business Insider Polska, „Podatki 2026: nowe limity dla samochodów. Jak nie stracić?”

·       Podatnik.info, „Samochód elektryczny i hybrydowy - nowe limity amortyzacji”

·       Atmoterm, „Zmiana ustawy o elektromobilności i paliwach”

·       Ministerstwo Klimatu i Środowiska, „Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z podpisem Prezydenta RP”

·       KPMG, „Tax Alert: Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw”

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9756 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: