Jeżeli jesteś fanem producenta samochodów z Monachium i zastanawiasz się, czy wybrać BMW serii 3 czy BMW serii 5, to poniższy artykuł powinien trochę rozwiać Twoje wątpliwości. BMW serii 3 to bardzo popularny bawarski sedan lub kombi. Prestiżowy, komfortowy oraz oferujący przyjemność z jazdy. BMW serii 5 to także bardzo popularny model. Większy, jeszcze bardziej prestiżowy, z mocniejszymi i większymi silnikami pod maską. Które z tych aut będzie lepszym wyborem? Doradzamy i podpowiadamy starając się pomóc w podjęciu jak najlepszej decyzji. Jedną z głównych różnic w przypadku dwóch prezentowanych modeli jest cena. Większa i bardziej prestiżowa seria 5 jest oczywiście droższa od „trójki”. Korzystając z naszej oferty już za około 1500 zł miesięcznie możecie jeździć nową serią 3. Seria 5 jest miesięcznie droższa o około 500 zł. Czy w tym przypadku za większą kwotę faktycznie otrzymujemy więcej? Tak, ale wybór odpowiedniego modelu skrojonego pod indywidualne gusta każdego z nas już tak oczywisty nie jest.
Znaki szczególne czyli … typowe BMW
Zarówno jedno jak i drugie auto to typowe BMW. Widać to już od pierwszej chwili. Charakterystyczny grill oraz światła do jazdy dziennej jednoznacznie pokazują z samochodem jakiej marki mamy do czynienia. Nowa seria 3 wygląda efektownie i bardzo dynamicznie. Nadwozie typowego sedana nie kojarzy się tutaj z nudą i stagnacją. Auto ma zgrabne proporcje i smukłą sylwetkę. Tylko wsiąść, zapiąć pasy i czerpać radość z jazdy. Podobne odczucia może odnieść w przypadku kontaktu z serią 5. Stylistycznie samochód także jest typowym BMW, którego nie da się pomylić z żadną inną marka. Pomimo typowego dla sedana nadwozia auto wygląda nadzwyczaj dynamicznie. Tak rysować potrafią tylko Niemcy! Oba modele dostępne są zarówno w odmianie sedan jak i w praktycznej wersji kombi. Oba nie posiadają także przesadnie dużych i mocno kontrowersyjnych przednich nerek. Wyjątek stanowi odmiana M3, której przednia część nadwozia jest zupełnie inna, bardziej wyrazista od mniej usportowionych odmian tego modelu.
Bierzemy miarkę i …
BMW serii 3 mierzy 4709 mm długości, 1827 mm szerokości oraz 1444 mm wysokości. Ta ostatnia wartość może się nieznacznie różnić w zależności od wersji silnikowej czy rozmiaru felg. Seria 5 może się pochwalić 4963 mm długości, 1868 szerokości oraz 1483 mm wysokości. Czy te zauważalne różnice znacząco wpływają na szeroko pojęte walory użytkowe? Kufer mniejszej serii 3 połknie 480 litrów. Bagażnik serii 5 pomieści o 50 litrów bagażu więcej. Widoczna różnica. W przypadku odmian kombi zwanych w nomenklaturze BMW Touring różnica na korzyść większego modelu wynosi 60 litrów (500 l vs. 560 l). Duży może więcej? Tak, w tym przypadku to jak najbardziej prawdziwe twierdzenie.
W kabinie więcej miejsca ma BMW serii 3 czy 5?
Więcej przestrzeni w serii 5 poczują także pasażerowie tylnej kanapy. Różnica względem serii 3 odczuwalna jest szczególnie w okolicy nóg oraz nad głową. Warto jednak wiedzieć, że w obu modelach niewiele osób będzie narzekało na ciasnotę. Komfort i przestrzeń jazdy na przednich fotelach w obu autach są porównywalne. Tutaj seria 5 nie wyprzedza swojej mniejszej siostry. Plus za szeroki zakres regulacji fotela oraz opcjonalne komfortowe lub sportowe „stołki”, które jeszcze bardziej dopasowują się do ciała i sprawiają, że po każdej nawet najdłuższej podróży wysiądziecie z auta wypoczęci!
Jak dwie krople wody
Za kierownicą zarówno jednego jak i drugiego modelu każdy, kto miał do czynienia z nowym modelem BMW poczuje się jak w domu. Cyfrowe zegary, gruba mięsista kierownica, wielokierunkowe pokrętło systemu iDrive oraz dotykowy wyświetlacz. Te oraz wiele innych elementów są dobrze znane wszystkim fanom bawarskiej marki. Rysunek deski rozdzielczej serii 5 różni się tylko w nieznacznym stopniu od serii 3. Wyraźnie widać wprowadzany od kilku lat spójny styl i równie wyraźnie rzuca się w oczy świetna ergonomia. Obsługa pokładowych instrumentów w obu przypadkach jest super intuicyjna. Menu systemu multimedialnego jest bardzo czytelne. Lepiej się nie da. Inne marki mogą się od BMW uczyć!
Jakość wykonania? Lepsza w BMW serii 3 czy 5?
Delikatne różnice widać jeśli na tapetę weźmiemy jakość wykonania. Seria 5 jest bardziej nobliwa i prestiżowa od serii 3. To zobowiązuje. I ten większy prestiż faktycznie widać w jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza. W kabinie większego modelu jest mniej twardego plastiku. Więcej elementów pokryto miękkim tworzywem. Warto jednak wiedzieć, że zarówno w jednym jak i drugim przypadku czuć klasę premium. Jakość jest zdecydowanie powyżej przeciętnej.
Niezbędne wyposażenie
Wyposażenie? Ono także jest o wiele bogatsze niż w przypadku typowych aut dla ludu. Chociaż cała masa nowoczesnych systemów, nowatorskich technologii oraz różnego rodzaju ekstrasów dostępna jest za dodatkową opłatą. W standardzie serii 3 znajdziemy m.in. 16-calowe aluminiowe felgi, LED-owe reflektory z przodu i z tyłu, aktywny tempomat, czujnik deszczu, automatyczną 1-strefową klimatyzację, zestaw audio z 6 głośnikami oraz tunerem DAB, a także skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. W standardzie serii 5 oprócz wszystkich wyżej wymienionych elementów znajdziemy m. in. większe, 17-calowe felgi, wirtualne zegary, 2-strefową klimatyzację automatyczną oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Większy model już w podstawie jest lepiej wyposażony. Jednak w obu przypadkach możliwości indywidualizacji konkretnego egzemplarza uszytego na miarę są niemalże nieograniczone. W przypadku wyboru opcji dodatkowych seria 3 nie ustępuje praktycznie niczym większej siostrze. Tylko od fantazji, potrzeb i zasobności portfela klienta zależy, jak mocno dopasione będzie dane auto.
Dynamiczne już w podstawie
Radość z jazdy to przewodnie hasło bawarskiej marki. Widać to nie tylko po mocnych i topowych bawarskich modelach, ale także po mniej pobudzających, podstawowych wersjach. Najsłabsza benzynowa seria 3 nosząca oznaczenie 318i ma pod maską 2-litrowy silnik turbo o mocy 156 KM. Napęd przenoszony jest na tylną oś za pośrednictwem manualnej przekładni. Podstawowy diesel 316d także ma pojemność dwóch litrów. Moc podstawowego ”ropniaka” wynosi 122 KM. Podstawowy benzynowy silnik serii 5 ma 184 KM mocy (520i). Podstawowy diesel 150 KM (518d). Standardem, podobnie jak w mniejszym modelu jest tylny napęd. Jednak każda seria 5 wyposażona jest w 8-biegowy automat. Manualnej przekładni w tej limuzynie BMW nie uświadczycie. W obu przypadkach (pomijając podstawowe wersje) dostępny jest napęd 4x4 nazwany w nomenklaturze BMW xDrive.
Po drugiej stronie mocy
Przeciwieństwem rozsądnych wersji silnikowych są odmiany przygotowane przez speców z M GmbH. BMW M3 Competition ma aż 510 KM oraz w wersji z napędem xDrive potrafi przyspieszyć do 100 km/h w czasie 3,5 sekundy! M5 Competition jest jeszcze mocniejsza i szybsza. Jej 8-cylidnrowy silnik generuje 625 KM oraz zapewnia osiągnięcie 100 km/h w czasie 3,3 sekundy! Prawdziwa petarda przebrana za dostojnego sedana. Pełnokrwiste odmiany M gwarantują nieziemskie osiągi oraz niespotykane wrażenia z jazdy. Jednak zdecydowanie bardziej rozsądnymi odmianami chętniej wybieranymi przez klientów są mniej irracjonalne wersje.
Seria 3 w dieslu czyli …
BMW 320d z napędem xDrive zdaje się być przysłowiowym złotym środkiem. 190-konny silnik pozwala na bardzo dynamiczną jazdę (osiągnięcie 100 km/h zajmuje mniej niż 8 sekund). Co równie ważne średnie zużycie paliwa (poniżej 8 litrów na 100 km w cyklu mieszanym) nie rujnuje portfela. Przyjemność z jazdy? Ponadprzeciętna. Samochód jest bardzo posłuszny i nie wzbrania się przed dynamicznymi zmianami kierunku jazdy. Ot, typowe BMW. Zwinne, zwarte i gotowe w każdej chwili zadowolić swojego kierowcę. Na plus zasługuje zestrojenie zawieszenia, które jest nie tylko sportowo sprężyste ale także wystarczająco komfortowe. Brawo!
Seria 5 czyli limuzyna przez duże L
BMW Serii 5 sprawia wrażenie bardziej statecznego auta. Większe gabaryty dają do zrozumienia, że mamy do czynienia z prawdziwą limuzyną. Komfort podróży jest bardzo wysoki, a izolacja akustyczna kabiny ponadprzeciętna. W tym samochodzie można cieszyć się ciszą, spokojem i komfortem podróży. Jeśli jednak mocniej wciśniemy prawy pedał … Już podstawowa odmiana ze 184-konnym silnikiem benzynowym zapewnia wystarczające osiągi. Jednak popularna, 258-konna wersja 530i potrafi zostawić w tyle wiele sportowych aut. Seria 5 niemalże przeczy prawom fizyki. Jest nie tylko szybka podczas jazdy na wprost, ale także bardzo przewidywalna i chętna do dynamicznej jazdy krętymi drogami. Radość z jazdy? Tak, w tym modelu dostępna jest na wyciągnięcie ręki!
BMW serii 3 czy 5?
Seria 5 jest większa, bardziej prestiżowa oraz w większości przypadków szybsza i nieco lepiej wyposażona. Jest także droższa. Czy jednak to właśnie ten model BMW będzie lepszym wyborem niż mniejsza seria 3? Odpowiedź nie jest oczywista. Jeśli szukasz przestronnej limuzyny premium, która będzie miała nienaganną prezencję, przestronne wnętrze oraz zapewni świetne osiągi BMW serii 5 będzie świetnym wyborem. Jeśli jednak szukasz równie dużej radości z jazdy, a walory stricte praktyczne stawiasz na drugim miejscu seria 3 idealnie wpasuje się w Twoje oczekiwania. Co więc wybrać BMW serii 3 czy 5? Wybór nie jest prosty i zależy od indywidualnych preferencji. Nie wiesz, na który model się zdecydować? Skontaktuj się z naszym doradcą, który z pewnością pomoże podjąć właściwą decyzję!