Strona główna/Wiadomości/BYD w Polsce. Chiński gigant motoryzacyjny przyspiesza na polskim rynku. Michał Bowsza szefem polskiego przedstawicielstwa

BYD w Polsce. Chiński gigant motoryzacyjny przyspiesza na polskim rynku. Michał Bowsza szefem polskiego przedstawicielstwa

Redakcja moto.vehis.plAutor

Od skromnych początków jako producenta baterii, przez światową ekspansję, aż po pojawienie się na polskim rynku i zatrudnienie jednego z najlepszych menadżerów branży motoryzacyjnej, byłego szefa marki Audi i Volkswagena w Polsce, Michała Bowszy, który ma za zadanie umocnić pozycję marki w naszym kraju.

Michał Bowsza
Michał Bowsza

BYD: od baterii do światowego lidera

BYD powstał w 1995 roku w Shenzhen w Chinach, zaczynając jako producent akumulatorów do elektroniki użytkowej. Założycielem firmy był Wang Chuanfu, który zrewolucjonizował podejście do technologii baterii. W 2003 roku BYD wszedł na rynek motoryzacyjny, przejmując Qinchuan Automobile i rozpoczynając produkcję modelu BYD Flyer (prawie kopia Fiata Seicento), a dwa lata później wprowadzając na rynek kompaktowego sedana F3. Kluczowym momentem był rok 2008, kiedy BYD zaprezentował swój pierwszy hybrydowy model F3DM, a następnie w 2010 roku elektrycznego minivana e6.

Przełomem dla BYD było opracowanie technologii Blade Battery – baterii litowo-żelazowo-fosforanowej (LiFePO4), którą zastosowano w takich modelach jak Han EV. W 2022 roku BYD zakończył produkcję samochodów spalinowych, stając się producentem wyłacznie zelektryfikowanych samochodów  (BEV i PHEV), co pozwoliło firmie (do kwietnia 2025 roku) osiągnąć sprzedaż ponad 11,9 miliona samochodów. W 2024 roku BYD prześcignął Volkswagena, stając się najlepiej sprzedającą się marką w Chinach.

BYD w Europie

W Europie BYD pojawił się już  w 1998 roku, zakładając w Rotterdamie pierwszą zagraniczną filię, która w 2015 roku przeniosła się do Schiedamu w Holandii. Początkowo firma koncentrowała się na autobusach elektrycznych, a od 2022 roku rozwija sprzedaż samochodów osobowych, wchodząc na rynki takie jak Niemcy, Szwecja, Dania, Francja czy Wielka Brytania.

Kluczowym krokiem jest jednak budowa fabryk w Europie. W Komárom na Węgrzech działa już zakład produkujący autobusy, a w Szegedzie budowana jest fabryka samochodów osobowych, która jeszcze tym roku będzie produkować m.in. model Atto 2. Kolejna fabryka w Izmirze w Turcji w marcu 2026 roku rozpocznie produkcję hybryd Seal 05 i Seal 06. BYD planuje także otworzyć europejską siedzibę i centrum R&D w Budapeszcie, co wzmocni jego pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej.

BYD w Polsce

Polska stała się ważnym punktem na mapie ekspansji BYD. W sierpniu 2024 roku otwarto pierwszą salon sprzedaży w Warszawie a rok później, kilka dni temu, utworzono spółkę BYD Polska, która stała się oficjalnym przedstawicielem tego chińskiego koncernu w naszym kraju. Na czele firmy stanął Michał Bowsza, doświadczony menedżer z ponad 20-letnim stażem w branży motoryzacyjnej, wcześniej związany z Audi i Volkswagenem w Polsce oraz Grupą Krotoski, gdzie odpowiadał m.in. za wprowadzenie BYD do salonów dealerskich tej grupy. Bowsza, nowy Country Managera BYD i Denza na Polskę, wspierany przez Blade’a Fenga (dotychczasowego szefa BYD w Polsce) oraz Łukasza Michalskiego, nowego dyrektora sprzedaży, ma ambitne plany umocnienia marki BYD w Polsce.

„Jako Country Manager na Polskę cieszę się, że mogę kierować ekspansją marek BYD i Denza, które aktywnie zmieniają krajobraz motoryzacyjny. Jestem pasjonatem innowacji i zrównoważonego rozwoju i cieszę się, że mogę przyczynić się do realizacji misji BYD, jaką jest kształtowanie przyszłości mobilności w Polsce, Europie i na świecie” – powiedział Michał Bowsza.

Czytaj również: Stella Li – kobieta, która zmienia motoryzację


Chińskie SUVy dostępne od ręki

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 9752 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: