Car of the Year 2026. Siedmiu wspaniałych. Które auto wygra? My mamy dwóch faworytów
Organizacja Car of the Year (COTY) ogłosiła właśnie siedmiu finalistów edycji 2026. 60 jurorów z 23 europejskich krajów wybierało spośród 35 zgłoszonych przez producentów samochodów. Zwycięzca zostanie ogłoszony 9 stycznia 2026 roku podczas Brussels International Motor Show. Finaliści (w porządku alfabetycznym) to: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4, Mercedes-Benz CLA, Renault 4 oraz Skoda Elroq.

Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross
Citroën C5 Aircross to odświeżony SUV, który wyróżnia się komfortem jazdy i przestronnym wnętrzem. W tym samochodzie podobają się nam wygodne siedzenia, dobra izolacja akustyczna (bardzo cicha praca silników na autostradzie) i fajnie działający adaptacyjny tempomat.
Citroën C5 Aircross jest idealny dla rodziny, a przy tym jest konkurencyjny cenowo i ma dobry stosunek jakości do ceny. To na plus. Na minus… dynamika jazdy. Jest po prostu przeciętna. Ale przecież nie jest to auto dla miłośników sportowej jazdy.
Szanse na zwycięstwo: średnie. Citroën ma doświadczenie w COTY (np. C3 w poprzednich edycjach), ale w obliczu silnej konkurencji EV, jego komfort może nie wystarczyć do podium. Jeśli jurorzy docenią praktyczność i cenę, ma szansę na wysokie miejsce, ale nie na tytuł COTY.
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster to największy SUV w ofercie marki, idealny dla rodzin szukających taniego i praktycznego auta. Nam podoba się przestrzeń bagażowa (do 677 litrów) i hybrydowy napęd o mocy 155 KM. Bigster jest szybki jak na swoją klasę, komfortowy na długich trasach, choć materiały wnętrza są dość niskiej jakości.
Szanse na zwycięstwo: według nas niskie. Dacia Duster była w finale w zeszłym roku. W plebiscycie COTY, gdzie liczy się innowacyjność, budżetowy charakter może być po prostu minusem.
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda. Fot. Jacek Jurecki
Fiat Grande Panda to kompaktowy crossover o retro designie, dostępny w wersjach benzynowych i elektrycznych. Plusem według nas jest atrakcyjny wygląd i praktyczność. To idealny samochód do miasta z zasięgiem w wersji elektrycznej do 160 KM. Jest tani, zwinny i ma dobry stosunek ceny do jakości. Wersja hybrydowa jest chwalona za dynamikę.
Szanse na zwycięstwo: Średnie. Fiat ma długą historię w COTY. Na plus Grande Panda to styl. Jeśli jurorzy skupią się na elektrykach, to Fiat moe może powalczyć o dobry wynik.
Kia EV4
Kia EV4
Kia EV4 to elektryczny hatchback z wygodnym wnętrzem i zasięgiem do 500 km. Na plus komfort jazdy, cisza nowoczesna technologia, w tym szybkie ładowanie. Kia jest praktyczna dla miasta, z mocą 201 KM i przyspieszeniem 7,4 s do 100 km/h. Minusem jest brak dynamiki. Ale to solidne auto.
Szanse na zwycięstwo: Według nas wysokie. Po drugim miejscu EV3 w 2025, Kia ma swój czas w kategorii EV. Jurorzy mogą docenić zasięg i cenę, co czyni EV4 faworytem.
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz CLA to premium sedan z elektrycznym napędem, oferujący zasięg do 700 km i luksusowe wnętrze. Fajny jest styl karoserii i hybrydowy mild-hybrid, choć CLA jest drogie i ciasne z tyłu.
Szanse na zwycięstwo: Średnie. Mercedes często wygrywa w COTY, ale tym razem wysoka cena może być barierą. Jeśli jurorzy postawią na luksus, CLA ma szansę na podium.
Renault 4
Renault 4. Fot. Jacek Jurecki
Renault 4 E-Tech to elektryczny crossover o zabawnym designie. Na plus przestrzeń, zasięg i dynamika. Jest praktyczny, z płaską podłogą i dobrym stosunkiem ceny do jakości.
Szanse na zwycięstwo: Wysokie. Po wygranej Renault 5 w 2025 (353 punkty), marka jest na fali. Retro styl i innowacyjność EV dają mu przewagę.
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq to kompaktowy elektrycznySUV z zasięgiem ponad 500 km i miękkim zawieszeniem. Nam się podoba w tym aucie przestrzeń, komfort i cena. Minus: saba dynamika.
Szanse na zwycięstwo: Średnie. Skoda jest solidna, ale w finale może to nie wystarczyć. Dobra cena i praktyczność to plusy, ale konkurencja wśród „elektryków” silna.
Historia Car of the Year
Car of the Year (COTY) to prestiżowy europejski plebiscyt motoryzacyjny, istniejący od 1964 roku, organizowany przez grupę magazynów samochodowych z różnych krajów. Jego celem jest wyłonienie najlepszego nowego samochodu roku, biorąc pod uwagę innowacyjność, design, bezpieczeństwo, ekonomię i praktyczność. Jury składa się z 60 doświadczonych dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów, reprezentujących różne media.
Zasady są jasne: Kandydaci muszą być całkowicie nowymi modelami (nie faceliftami), dostępnymi w co najmniej pięciu europejskich krajach przed końcem roku.
Głosowanie odbywa się w dwóch rundach. Najpierw wybór 7 finalistów, potem finał. Każdy juror dysponuje 25 punktami, które rozdziela na co najmniej pięć z siedmiu finalistów, z maksimum 10 punktów na jeden model. Zwycięża auto z największą liczbą punktów; w razie remisu liczy się liczba pierwszych miejsc.












