Wiadomości
Premiery
Testy
Na drodze
E-auto
O leasingu
Porady
Zdjęcia
Filmy
Clacson
Obserwuj nas:

Strona główna/Wiadomości/Car of the Year 2026. Siedmiu wspaniałych. Które auto wygra? My mamy dwóch faworytów

Car of the Year 2026. Siedmiu wspaniałych. Które auto wygra? My mamy dwóch faworytów

Redakcja moto.vehis.plAutor

Organizacja Car of the Year (COTY) ogłosiła właśnie siedmiu finalistów edycji 2026. 60 jurorów z 23 europejskich krajów wybierało spośród 35 zgłoszonych przez producentów samochodów. Zwycięzca zostanie ogłoszony 9 stycznia 2026 roku podczas Brussels International Motor Show. Finaliści (w porządku alfabetycznym) to: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4, Mercedes-Benz CLA, Renault 4 oraz Skoda Elroq.

CORTY 2025
CORTY 2025

Citroën C5 Aircross

Citroën C5 AircrossCitroën C5 Aircross


Citroën C5 Aircross to odświeżony SUV, który wyróżnia się komfortem jazdy i przestronnym wnętrzem. W tym samochodzie podobają się nam wygodne siedzenia, dobra izolacja akustyczna (bardzo cicha praca silników na autostradzie) i fajnie działający adaptacyjny tempomat.

Citroën C5 Aircross jest idealny dla rodziny, a przy tym jest konkurencyjny cenowo i ma dobry stosunek jakości do ceny. To na plus. Na minus… dynamika jazdy. Jest po prostu przeciętna. Ale przecież nie jest to auto dla miłośników sportowej jazdy.

 Szanse na zwycięstwo: średnie. Citroën ma doświadczenie w COTY (np. C3 w poprzednich edycjach), ale w obliczu silnej konkurencji EV, jego komfort może nie wystarczyć do podium. Jeśli jurorzy docenią praktyczność i cenę, ma szansę na wysokie miejsce, ale nie na tytuł COTY.

Dacia Bigster

Dacia BigsterDacia Bigster


Dacia Bigster to największy SUV w ofercie marki, idealny dla rodzin szukających taniego i praktycznego auta. Nam podoba się przestrzeń bagażowa (do 677 litrów) i hybrydowy napęd o mocy 155 KM. Bigster jest szybki jak na swoją klasę, komfortowy na długich trasach, choć materiały wnętrza są dość niskiej jakości.

Szanse na zwycięstwo: według nas niskie. Dacia Duster była w finale w zeszłym roku. W plebiscycie COTY, gdzie liczy się innowacyjność, budżetowy charakter może być po prostu minusem.

Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda. Fot. Jacek JureckiFiat Grande Panda. Fot. Jacek Jurecki


Fiat Grande Panda to kompaktowy crossover o retro designie, dostępny w wersjach benzynowych i elektrycznych. Plusem według nas jest atrakcyjny wygląd i praktyczność. To idealny samochód do miasta z zasięgiem w wersji elektrycznej do 160 KM. Jest tani, zwinny i ma dobry stosunek ceny do jakości. Wersja hybrydowa jest chwalona za dynamikę.

Szanse na zwycięstwo: Średnie. Fiat ma długą historię w COTY. Na plus Grande Panda to styl. Jeśli jurorzy skupią się na elektrykach, to Fiat moe może powalczyć o dobry wynik.

Kia EV4

Kia EV4Kia EV4


Kia EV4 to elektryczny hatchback z wygodnym wnętrzem i zasięgiem do 500 km. Na plus komfort jazdy, cisza nowoczesna technologia, w tym szybkie ładowanie. Kia jest praktyczna dla miasta, z mocą 201 KM i przyspieszeniem 7,4 s do 100 km/h. Minusem jest brak dynamiki. Ale to solidne auto.

Szanse na zwycięstwo: Według nas wysokie. Po drugim miejscu EV3 w 2025, Kia ma swój czas w kategorii EV. Jurorzy mogą docenić zasięg i cenę, co czyni EV4 faworytem.

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLAMercedes-Benz CLA


Mercedes-Benz CLA to premium sedan z elektrycznym napędem, oferujący zasięg do 700 km i luksusowe wnętrze. Fajny jest styl karoserii i hybrydowy mild-hybrid, choć CLA jest drogie i ciasne z tyłu.

Szanse na zwycięstwo: Średnie. Mercedes często wygrywa w COTY, ale tym razem wysoka cena może być barierą. Jeśli jurorzy postawią na luksus, CLA ma szansę na podium.

Renault 4

Renault 4. Fot. Jacek JureckiRenault 4. Fot. Jacek Jurecki


Renault 4 E-Tech to elektryczny crossover o zabawnym designie. Na plus przestrzeń, zasięg i dynamika. Jest praktyczny, z płaską podłogą i dobrym stosunkiem ceny do jakości.

Szanse na zwycięstwo: Wysokie. Po wygranej Renault 5 w 2025 (353 punkty), marka jest na fali. Retro styl i innowacyjność EV dają mu przewagę.

Skoda Elroq

Skoda ElroqSkoda Elroq


Skoda Elroq to kompaktowy elektrycznySUV z zasięgiem ponad 500 km i miękkim zawieszeniem. Nam się podoba w tym aucie przestrzeń, komfort i cena. Minus: saba dynamika.

Szanse na zwycięstwo: Średnie. Skoda jest solidna, ale w finale może to nie wystarczyć. Dobra cena i praktyczność to plusy, ale konkurencja wśród „elektryków” silna.

Historia Car of the Year

Car of the Year (COTY) to prestiżowy europejski plebiscyt motoryzacyjny, istniejący od 1964 roku, organizowany przez grupę magazynów samochodowych z różnych krajów. Jego celem jest wyłonienie najlepszego nowego samochodu roku, biorąc pod uwagę innowacyjność, design, bezpieczeństwo, ekonomię i praktyczność. Jury składa się z 60 doświadczonych dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów, reprezentujących różne media.

Zasady są jasne: Kandydaci muszą być całkowicie nowymi modelami (nie faceliftami), dostępnymi w co najmniej pięciu europejskich krajach przed końcem roku.

Głosowanie odbywa się w dwóch rundach. Najpierw wybór 7 finalistów, potem finał. Każdy juror dysponuje 25 punktami, które rozdziela na co najmniej pięć z siedmiu finalistów, z maksimum 10 punktów na jeden model. Zwycięża auto z największą liczbą punktów; w razie remisu liczy się liczba pierwszych miejsc.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10850 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas:
© 2025 VEHIS sp. z o.o.