Chevrolet Corvette ZR1X. Amerykanie podbijają Nürburgring
Chevrolet Corvette Z06, ZR1 i ZR1X zapisały się w historii legendarnego toru Nürburgring Nordschleife, ustanawiając rekordy jako najszybsze samochody amerykańskiego producenta. Po raz pierwszy jeden producent przywiózł na 20,8-kilometrową trasę trzy różne modele, prowadzone przez trzech inżynierów, którzy nie są zawodowymi kierowcami wyścigowymi.

Rekordowe okrążenia amerykańskiej legendy
Corvette ZR1X
Drew Cattell, inżynier dynamiki pojazdów, poprowadził hybrydowy, napędzany na cztery koła Corvette ZR1X, osiągając czas 6:49.275 - najlepszy wynik wśród kierowców niebędących profesjonalnymi kierowcami.
Corvette ZR1
Brian Wallace, kolejny inżynier, za kierownicą ZR1 o mocy 1064 KM, zanotował czas 6:50.763. Z kolei Aaron Link, menedżer ds. osiągów, poprowadził Corvette Z06 z najmocniejszym wolnossącym silnikiem V8 w historii samochodów produkcyjnych (670 KM), uzyskując czas 7:11.826.
Samochody seryjne, ale…
Fot. General Motors
Wszystkie trzy Corvette użyte na Nürburgring to modele seryjne z USA, wyposażone jedynie w obowiązkowe modyfikacje bezpieczeństwa, takie jak klatka bezpieczeństwa, fotel wyścigowy, gaśnica i sześciopunktowe pasy. Rekordy ustanowiono w kategorii prototypów i pojazdów przedprodukcyjnych, ponieważ ZR1 i ZR1X nie są jeszcze dostępne w Europie, a Z06 była modelem w specyfikacji na rynek USA.
Potęga 1250 koni i napęd na cztery koła
ZR1X to nie jest zwykła Corvette. To prawdziwy potwór z silnikiem generującym 1250 koni mechanicznych. Za podstawową wersję coupe ZR1X w USA trzeba zapłacić 207 395 dolarów. Dla porównania cena wspomnianego wyżej Forda Mustang GTD startuje od 327 960 dolarów, a takie superauta jak Ferrari F80 (3,7 miliona dolarów) czy McLaren W1 (2,1 miliona dolarów) grają w zupełnie innej lidze cenowej.
Ford Mustang GTD stracił rekord
Ford Mustang GTD był pierwszym samochodem wśród modeli amerykańskich marek, który pokonał okrążenie Nürburgringu w czasie poniżej siedmiu minut.
Pierwszym samochodem wśród modeli amerykańskich marek, który pokonał okrążenie Nürburgringu w czasie poniżej siedmiu był Ford Mustang GTD był. W kwietniu br. kierowca jadący tym samochodem uzyskał czas 6:52.072. Teraz okazało się, że Corvette ZR1X było minimalnie szybsze. Rekordzistą toru jest Mercedes-AMG ONE, napędzany silnikiem F1. Oficjalny czas przejazdu tego auta zmierzony i potwierdzony notarialnie, wynosi 6:29,090 min.
Mercedes-AMG ONE
Dlaczego Nürburgring?
Nordschleife, znany jako jeden z najtrudniejszych torów na świecie, to miejsce, gdzie producenci aut testują granice swoich maszyn. Od 2019 roku czasy okrążeń są oficjalnie rejestrowane i publikowane przez Nürburgring, a producenci dostarczają dowody wideo.