Elektryczna rewolucja trwa. Już 17 milionów aut na prąd
Rok 2024 zapisał się w historii motoryzacji jako przełomowy dla samochodów elektrycznych (EV). Według najnowszych danych globalna sprzedaż EV przekroczyła 17 milionów, co stanowi ponad 20% udziału w rynku. To wzrost o 3,5 mln w porównaniu z 2023 rokiem – więcej niż łącznie sprzedanych elektryków na całym świecie w 2020 roku! Poniżej analizujemy najważniejsze trendy, prognozy i wyzwania dla branży EV.

W tym artykule:
- Chińska dominacja: co drugi samochód elektryczny sprzedany w Państwie Środka
- Europa i USA: wzrost, ale z wyzwaniami
- Nowe rynki wzrostu
- Prognozy na 2025 i 2030: elektryki podbijają świat
- Wyzwania: ceny baterii, infrastruktura ładowania i polityka
- Ciekawostka: elektryczne ciężarówki podbijają rynek
- Podsumowanie: elektryczna rewolucja trwa
Chińska dominacja: co drugi samochód elektryczny sprzedany w Państwie Środka
Chiny utrzymały pozycję niekwestionowanego lidera:
- 48% wszystkich sprzedanych aut w Chinach to EV (11 mln sztuk).
- 1 na 10 samochodów na chińskich drogach jest już elektryczny.
Przewaga wynika z niski cen modeli lokalnych (2/3 EV w Chinach tańsze od spalinowych) oraz polityki wsparcia.
Europa i USA: wzrost, ale z wyzwaniami
- Europa: Sprzedaż EV stagnuje (20% udział), głównie przez wycofywanie dotacji. Silne rynki (np. Niemcy) równoważą spadki w innych krajach.
- USA: Wzrost o 10% – EV to już 11% sprzedaży. Kluczowe są ulgi podatkowe, ale ich przyszłość jest niepewna.
Nowe rynki wzrostu
- Azja: Sprzedaż EV skoczyła o 50% (9% udział w regionie). W Tajlandii i Wietnamie udział sięga nawet 15%!
- Brazylia: Sprzedaż podwoiła się (125 tys. EV, 6% udziału).
- Afryka: Podwojenie sprzedaży, ale EV to wciąż <1% rynku.
Kluczowy czynnik? Tanie importy z Chin, które odpowiadają za 75% wzrostu w krajach rozwijających się!
Prognozy na 2025 i 2030: elektryki podbijają świat
Fot. Jacek Jurecki
- 2025: Przekroczenie 20 mln sprzedanych EV (25% globalnego rynku).
- Chiny: 60% udział dzięki programom wymiany aut.
- Europa: 25% udział – presja norm emisji CO2.
- Kraje rozwijające się: Wzrost o 50% (1 mln EV).
- 2030: EV mogą osiągnąć 40% udziału w sprzedaży (80% w Chinach, 60% w Europie, 20% w USA).
Wyzwania: ceny baterii, infrastruktura ładowania i polityka
- Ceny EV: W USA i Europie EV wciąż droższe od spalinowych (nawet o 30%), ale w Chinach i Tajlandii już na równi.
- Baterie: Spadek cen o 30% w Chinach dzięki integracji łańcucha dostaw.
- Ładowanie: Potrzebny dziewięciokrotny wzrost mocy ładowarek do 2030! Europa przoduje w sieci szybkich ładowarek na autostradach.
Ciekawostka: elektryczne ciężarówki podbijają rynek
W 2024 roku sprzedaż elektrycznych ciężarówek wzrosła o 80% (2% udział w rynku).
- Chiny: 75 tys. sztuk (80% globalnej sprzedaży).
- Europa i USA: Koszt całkowity EV dla długodystansówek ma zrównać się z dieslami do 2030.
Podsumowanie: elektryczna rewolucja trwa
Mimo wyzwań (wahania gospodarcze, ceny ropy), EV to przyszłość transportu. Chińskie modele, spadające ceny baterii i rozwój infrastruktury przyspieszą transformację. Czy Polska nadąży za trendem?
Tekst powstał na podstawie raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA)