Euro NCAP 2025. Tiggo i Inster (tylko) z 4 gwiazdkami
Od 1997 roku Euro NCAP bada samochody pod względem bezpieczeństwa przeprowadzając testy zderzeniowe zmuszając producentów do ciągłego doskonalenia swoich pojazdów. Wyniki najnowszych testów pokazują jak nawet drobne niedociągnięcia mogą wpłynąć na ocenę końcową.

Wpadka Chery…
Wśród przetestowanych pojazdów znalazły się nowe modele chińskiego producenta Chery - Tiggo 7 I Tiggo 8. Te średniej wielkości SUV-y wchodzą na europejski rynek z niezłą ceną i fajnym wyposażeniem. Niestety, podczas testów Euro NCAP wykryto problem z kurtynową poduszką powietrzną w Tiggo 7 i Tiggo 8. Poduszka, mająca chronić głowy i tułowia pasażerów podczas zderzenia bocznego, nie rozwinęła się prawidłowo, co znacząco obniżyło ochronę dziecka na tylnym siedzeniu.
Chery otrzymało szansę na poprawę tego ważnego bądź co bądź elementu, ale ponowne testy wykazały, że problem nie został rozwiązany - poduszka nadal nie działała prawidłowo, odpinając się od konstrukcji pojazdu. Te powtarzające się usterki wzbudziły wątpliwości co do niezawodności systemu, co skłoniło Euro NCAP do wezwania producenta do przeprojektowania mechanizmu. W efekcie oba modele straciły punkty i zamiast pięciu gwiazdek otrzymały cztery.
…i Hyundaia
Nie tylko Chery zmierzyło się z trudnościami. Hyundai Inster, mały samochód elektryczny, również nie ustrzegł się problemów. W teście zderzenia bocznego drzwi kierowcy odblokowały się, co w realnej sytuacji mogłoby narazić pasażerów na dodatkowe ryzyko. Czterogwiazdkowa ocena to sygnał, że jest miejsce na poprawę.
Ford. Zamiast trzech, cztery gwiazdki
Ciekawym przypadkiem jest Ford Tourneo Courier, MPV skierowany do rodzin. W zeszłorocznych testach model ten wypadł słabo w próbie zderzenia czołowego, gdzie ochrona głowy pasażera na tylnym siedzeniu została oceniona jako niewystarczająca. Ford zareagował, ulepszając system pasów bezpieczeństwa dla tylnych pasażerów, co pozwoliło podnieść ocenę z trzech do czterech gwiazdek w ponownych testach.
Pięć gwiazdek
Nie wszystkie modele miały jednak trudności z osiągnięciem najwyższych not. Pięć samochodów – Polestar 4, Lynk & Co 02, Omoda 9, Zeekr 7X oraz MG P9 EV - zdobyło pięć gwiazdek. Szczególnie dobrze wypadł Polestar 4, elektryczny SUV w stylu coupe, który osiągnął 92% w ochronie dorosłych pasażerów, nieznacznie wyprzedzając MG P9 i Zeekr 7X (91%) oraz Lynk & Co 02 i Omoda 9 (90%).
Lynk & Co 02 zdeklasował konkurencję w zakresie systemów wspomagających kierowców i zapobiegającym kolizjom, zdobywając 89% punktów, wyraźnie dystansując MG P9 i Zeekr 7X (83%).
Fot. Euro NCAP