Historia motoryzacji. Nerki BMW
Słynne nerki BMW to nie tylko charakterystyczny element designu, to historia motoryzacyjnej odwagi, która przeszła spektakularną metamorfozę. Zaskakujące? Już w 1932 roku pierwszy grill przypominający kształtem nerki zaprojektowała... firma produkująca karuzele! Tak, Gebrüder Ihle KG Karosserie – specjalista od wesołych miasteczek – stworzył atrapę chłodnicy dla BMW 600 typ Ihle, zanim marka wprowadziła ją do swojego pierwszego modelu 303 w 1933 roku. To był początek legendy.

Zaczęło się w roku 1933
Pierwszym seryjnym BMW z podwójnymi nerkami był model 303 z 1933 roku. Grill był wysoki, wąski i funkcjonalny, zaprojektowany nie tylko dla estetyki, ale i aerodynamiki – Fritz Friedler pochylił go, redukując opór powietrza, wzorując się na Renault 9. W kolejnych dekadach nerki podlegały licznym eksperymentom:
- Lata 50. (np. 503, 507): Grill stał się szerszy i bardziej poziomy, szczególnie w modelu 507, by lepiej chłodzić silnik V8.
- 1956: BMW 503 – prezentował już znacznie mniejszy grill, który nie tak bardo już dominował.
- 1961: BMW 1500 (Neue Klasse): Rewolucja! Nerki stały się wąskie, pionowe i połączone w całość. To ten model (i cała seria "Nowej Klasy") uratował BMW przed bankructwem i zdefiniował sportowego sedana.
- Lata 70./80. (2002 Turbo, M1, Z1, 8 Serii): Dominowały minimalistyczne, często płaskie i wąskie grille, czasem wręcz szczątkowe (jak w M1). W 8 Serii połączono je z chowanymi reflektorami.
Lata 90.
Lata 90. (E36, E39, E38, Z3, E46): Grill przyjął stosunkowo płaski, szeroki, ale umiarkowany kształt, często wkomponowany w jedną ramę z reflektorami. Stał się elementem rozpoznawalnego języka designu BMW.
- 2011 (F30 3 Serii): Przełom – grill po raz pierwszy połączył się optycznie z reflektorami, stając się szerszym. To była zapowiedź nadchodzących zmian.
- 2013 (i3, i8): Nadeszła era elektryczna! Grille w elektrykach i hybrydowych BMW (i3, i8) stały się wielkie, pełniąc głównie funkcję brandingową i mieszcząc czujniki. Zyskały niebieskie akcenty podkreślające zeroemisyjność.
Nerki XXL
Początek końca umiaru nadszedł wraz z X7 (2019) i odświeżoną 7 Serią (G70). Nerki osiągnęły niebywałe, wręcz dominujące rozmiary, zajmując większość przedniego zderzaka. Kulminacją był debiut 4 Serii Coupe (G22) w 2020 roku – jego ekstremalnie wysoki i szeroki grill podzielił świat motoryzacyjny.
Dlaczego gigantyzm? BMW tłumaczyło to chęcią silniejszej ekspresji, wyróżnienia się i dopasowania do charakteru dużych, ekskluzywnych modeli (jak X7). Efekt? Fala memów w sieci i gorące dyskusje. W modelu 7 Serii gigantyczne "nerki" musiały pomieścić dodatkowe czujniki, tworząc wręcz efekt... "nerek w nerkach".
Rewolucja Neue Klasse
Obecnie BMW zdecydowało się na radykalny zwrot. Koncepcyjne modele Vision Neue Klasse (sedan, 2023) i Vision Neue Klasse X (SUV, 2024) prezentują zupełnie nową filozofię przodu:
- Pionowe, wąskie pasy: Zamiast jednej, dużej atrapy – cztery, pionowe, podświetlane pasy, nawiązujące bezpośrednio do grilli z legendarnej Neue Klasse z lat 60. (BMW 1500, 2002) 248.
- "Nos rekina" i proste linie: przód zdominowany przez poziome linie i charakterystyczny, opadający profil zwany "nosem rekina", który podkreśla sportowego ducha koncernu z Monachium.
- Funkcjonalność w elektrycznej erze: choć wizualnie minimalistyczne, pasy te mieszczą niezbędne czujniki dla systemów autonomicznej jazdy i nowej elektroniki. Są też elementem światła dziennego (DRL).
Koło się zamyka - klasyka jako przyszłość
Historia grillu BMW to opowieść o poszukiwaniu tożsamości – od skromnych, funkcjonalnych początków, przez eksperymenty formy, ekstrawagancki gigantyzm, aż po elegancki powrót do esencji w Neue Klasse. Te pionowe pasy w konceptach manifest na przyszłość: BMW w erze elektrycznej. Nowe „nerki” nigdy nie zniknęły – ewoluowały, by w nowej formie opowiedzieć kolejny rozdział legendy. Pierwsze seryjne modele Neue Klasse wyjadą z fabryk już w tym roku (sedan) i 2026 (SUV).
Czekamy.