IAA 2025. Bezprzewodowe ładowanie Porsche
Zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych w Europie - IAA Mobility 2025 w Monachium. Targi te, znane również jako Międzynarodowy Salon Samochodowy, przyciągną miłośników motoryzacji z całego świata, prezentując najnowsze innowacje w dziedzinie mobilności elektrycznej, autonomicznej i zrównoważonej. Co pokaże Porsche? Coś co z założenia może zmienić elektromobilność: bezprzewodowe ładowanie.

Użytkowanie samochodów elektrycznych może być łatwiejsze
Porsche wprowadza na rynek system bezprzewodowego ładowania o mocy 11 kW dla swoich elektrycznych modeli. Pierwszym autem, które skorzysta z tej technologii, będzie nowa, elektryczna generacja Cayenne. To rozwiązanie, które ma szansę zrewolucjonizować codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych. Jak działa ta technologia i dlaczego to przełom w elektromobilności? Przyjrzyjmy się szczegółom.
Wygoda na nowym poziomie
Ładowanie smartfona bez kabli stało się codziennością, a teraz Porsche przenosi tę wygodę na rynek motoryzacyjny. System Porsche Wireless Charging opiera się na płycie podłogowej typu „one-box”, która eliminuje konieczność stosowania dodatkowych urządzeń, takich jak wallbox czy jednostka sterująca. Wystarczy zaparkować auto nad płytą, a proces ładowania rozpocznie się automatycznie.
Dane Porsche wskazują, że aż 75% procesów ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu. To ogromny potencjał dla technologii, która może stać się standardem w garażach na całym świecie.
Fot. Porsche
Jak działa Porsche Wireless Charging?
System bezprzewodowego ładowania Porsche opiera się na zasadzie indukcji elektromagnetycznej, znanej m.in. z bezprzewodowych ładowarek do smartfonów czy szczoteczek elektrycznych. Płyta podłogowa (o wymiarach 117 x 78 x 6 cm) zawiera cewkę nadawczą, która generuje pole magnetyczne. W podwoziu samochodu, między przednimi kołami, znajduje się odbiornik, który przekształca to pole w prąd elektryczny, magazynowany w akumulatorze. Cały proces jest niezwykle prosty: kierowca parkuje auto nad płytą, a Cayenne Electric automatycznie obniża się, by zoptymalizować transfer energii.
Co istotne, system osiąga sprawność przesyłu energii na poziomie nawet 90%, co plasuje go na równi z tradycyjnym ładowaniem przewodowym prądem przemiennym (AC). Maksymalna moc 11 kW sprawia, że ładowanie jest szybkie i efektywne. Dodatkowo płyta podłogowa jest wyposażona w czujniki ruchu i detektory obcych obiektów, co zapewnia bezpieczeństwo. Innymi słowy proces ładowania zostaje przerwany, jeśli między autem a płytą znajdzie się metalowy przedmiot lub żywa istota.
Integracja z technologią
System jest w pełni zintegrowany z aplikacją My Porsche, która pozwala monitorować proces ładowania, ustawiać timery czy aktywować wstępne kondycjonowanie akumulatora. Specjalna funkcja widoku przestrzennego ułatwia precyzyjne parkowanie nad płytą, a ultraszerokopasmowa technologia (UWB) określa pozycję auta. Po zaparkowaniu i włączeniu hamulca postojowego ładowanie rozpoczyna się automatycznie, kierowca nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności.
Fot. Porsche
Płyta podłogowa, ważąca około 50 kg, jest odporna na warunki atmosferyczne i nadaje się do montażu zarówno w garażu, jak i na zewnętrznym parkingu. Dzięki modułom LTE i WLAN możliwe są zdalne aktualizacje oprogramowania, co zapewnia długoterminową funkcjonalność.
Do kupienia razem z autem
Nowy system bezprzewodowego ładowania zadebiutuje w 2026 roku, najpierw w Europie, a następnie na innych rynkach. Będzie dostępny jako opcjonalne wyposażenie dla nowego Cayenne Electric, którego światowa premiera planowana jest na koniec tego roku.
Technologię tę zaprezentuje na targach IAA Mobility 2025 w Monachium prototyp Cayenne Electric pokryty fluorescencyjnym lakierem, który reaguje na przepływ prądu, tworząc efektowne wizualne efekty.
Fot. Porsche