Strona główna/Wiadomości/Jaguar Type 00. Za rok produkcyjna wersja

Jaguar Type 00. Za rok produkcyjna wersja

Redakcja moto.vehis.plAutor

Jaguar, brytyjska marka o niemal stuletniej tradycji, przechodzi największą transformację w swojej historii. W ubiegłym roku świat ujrzał koncept Type 00 – zapowiedź nowego, luksusowego sedana elektrycznego, który ma zadebiutować w 2026 roku. To nie tylko zmiana napędu, ale radykalne przestawienie zwrotnicy: Jaguar żegna się z masową produkcją, stawiając na ekskluzywność, wyrafinowanie i… wyższe ceny.

Jaguar Type 00
Jaguar Type 00

To na razie prototyp, ale…

Jaguar Type 00Jaguar Type 00


Choć prototyp ma tylko dwoje drzwi, wersja produkcyjna będzie pełnoprawnym, czterodrzwiowym sedanem z miejscem dla czterech pasażerów. Prawdopodobnie samochód seryjny zachowa większość elementów stylistycznych konceptu. To nie będzie jednak auto dla każdego, bo Jaguar odchodzi od pogoni za liczbami. Zamiast konkurować ceną i oferować takie auta jak  F-Pace czy XE, marka chce skupić się na zysku z pojedynczego egzemplarza. Średnia cena transakcyjna ma wzrosnąć dwukrotnie – z 65 000 do około 130 000 dolarów. Słowem Jaguar chce produkować mniej, ale drożej.


Jaguar Type 00Jaguar Type 00


Od wózków do motocykli do ikony motoryzacji

Historia Jaguara zaczęła się w 1922 roku, gdy William Lyons i William Walmsley założyli w Blackpool firmę Swallow Sidecar Company. Początkowo produkowała boczne wózki do motocykli, ale wkrótce zaczęła tworzyć karoserie do samochodów, takich jak Austin 7. W 1931 roku powstał model SS1, który zapoczątkował markę SS Cars Ltd. Nazwa „Jaguar” pojawiła się w 1935 roku, a po II wojnie światowej, z powodów skojarzeń, firma przyjęła ją jako główną markę.

Złoty okres Jaguara

Jaguar F-TYPE. Fot. Jacek JureckiJaguar F-TYPE. Fot. Jacek JureckiLata 50. i 60. to złoty okres Jaguara. Modele jak XK120, E-Type czy XJ zrewolucjonizowały rynek. E-Type, wprowadzony w 1961 roku, stał się ikoną designu, a Enzo Ferrari nazwał go „najpiękniejszym samochodem świata”. W kolejnych dekadach Jaguar borykał się z problemami jakościowymi i finansowymi, co doprowadziło w 1989 roku do przejęcia przez Forda

Amerykański koncern zainwestował w rozwój, co zaowocowało modelami jak XK8 i S-Type, ale w 2008 roku Jaguar przeszedł w ręce hinduskiego giganta Tata Motors. Pod ich skrzydłami powstały modele, takie jak XF, XJ czy F-Pace, a marka zaczęła eksperymentować z elektrykami, czego przykładem jest I-Pace.



Chińskie SUVy dostępne od ręki

Pod szyldem Jaguar Land Rover

Obecnie Jaguar należy do Tata Motors, indyjskiego koncernu motoryzacyjnego, który od 2008 roku zarządza zarówno Jaguarem, jak i Land Roverem pod szyldem JLR. Tata Motors zainwestowała miliardy w rozwój nowych technologii, w tym napędów elektrycznych, co pozwoliło Jaguarowi takie kroki, jak Type 00. Właściciel z Indii daje marce stabilność finansową, ale stawia przed nią ambitne cele w segmencie premium.


Jaguar Type 00Jaguar Type 00


Czy jednak marka, która przez dekady uosabiała brytyjską elegancję, zdobędzie serca klientów w świecie zdominowanym przez Teslę, Porsche i Mercedesa? Odpowiedź poznamy w 2026 roku, gdy Type 00 wyjedzie na drogi.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10113 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: