Jaguar Type 00. Za rok produkcyjna wersja
Jaguar, brytyjska marka o niemal stuletniej tradycji, przechodzi największą transformację w swojej historii. W ubiegłym roku świat ujrzał koncept Type 00 – zapowiedź nowego, luksusowego sedana elektrycznego, który ma zadebiutować w 2026 roku. To nie tylko zmiana napędu, ale radykalne przestawienie zwrotnicy: Jaguar żegna się z masową produkcją, stawiając na ekskluzywność, wyrafinowanie i… wyższe ceny.

To na razie prototyp, ale…
Jaguar Type 00
Choć prototyp ma tylko dwoje drzwi, wersja produkcyjna będzie pełnoprawnym, czterodrzwiowym sedanem z miejscem dla czterech pasażerów. Prawdopodobnie samochód seryjny zachowa większość elementów stylistycznych konceptu. To nie będzie jednak auto dla każdego, bo Jaguar odchodzi od pogoni za liczbami. Zamiast konkurować ceną i oferować takie auta jak F-Pace czy XE, marka chce skupić się na zysku z pojedynczego egzemplarza. Średnia cena transakcyjna ma wzrosnąć dwukrotnie – z 65 000 do około 130 000 dolarów. Słowem Jaguar chce produkować mniej, ale drożej.
Jaguar Type 00
Od wózków do motocykli do ikony motoryzacji
Historia Jaguara zaczęła się w 1922 roku, gdy William Lyons i William Walmsley założyli w Blackpool firmę Swallow Sidecar Company. Początkowo produkowała boczne wózki do motocykli, ale wkrótce zaczęła tworzyć karoserie do samochodów, takich jak Austin 7. W 1931 roku powstał model SS1, który zapoczątkował markę SS Cars Ltd. Nazwa „Jaguar” pojawiła się w 1935 roku, a po II wojnie światowej, z powodów skojarzeń, firma przyjęła ją jako główną markę.
Złoty okres Jaguara
Jaguar F-TYPE. Fot. Jacek JureckiLata 50. i 60. to złoty okres Jaguara. Modele jak XK120, E-Type czy XJ zrewolucjonizowały rynek. E-Type, wprowadzony w 1961 roku, stał się ikoną designu, a Enzo Ferrari nazwał go „najpiękniejszym samochodem świata”. W kolejnych dekadach Jaguar borykał się z problemami jakościowymi i finansowymi, co doprowadziło w 1989 roku do przejęcia przez Forda
Amerykański koncern zainwestował w rozwój, co zaowocowało modelami jak XK8 i S-Type, ale w 2008 roku Jaguar przeszedł w ręce hinduskiego giganta Tata Motors. Pod ich skrzydłami powstały modele, takie jak XF, XJ czy F-Pace, a marka zaczęła eksperymentować z elektrykami, czego przykładem jest I-Pace.
Pod szyldem Jaguar Land Rover
Obecnie Jaguar należy do Tata Motors, indyjskiego koncernu motoryzacyjnego, który od 2008 roku zarządza zarówno Jaguarem, jak i Land Roverem pod szyldem JLR. Tata Motors zainwestowała miliardy w rozwój nowych technologii, w tym napędów elektrycznych, co pozwoliło Jaguarowi takie kroki, jak Type 00. Właściciel z Indii daje marce stabilność finansową, ale stawia przed nią ambitne cele w segmencie premium.
Jaguar Type 00
Czy jednak marka, która przez dekady uosabiała brytyjską elegancję, zdobędzie serca klientów w świecie zdominowanym przez Teslę, Porsche i Mercedesa? Odpowiedź poznamy w 2026 roku, gdy Type 00 wyjedzie na drogi.