Strona główna/Wiadomości/Koniec montażu Leapmotor T03 w Tychach. Stellantis rezygnuje z chińskiego elektryka w Polsce

Koniec montażu Leapmotor T03 w Tychach. Stellantis rezygnuje z chińskiego elektryka w Polsce

Jacek JureckiAutor

Stellantis oficjalnie zakończył montaż elektrycznego modelu Leapmotor T03 w zakładzie w Tychach. Jak poinformował koncern, ostatnie egzemplarze tego miejskiego auta zostały złożone w Polsce 30 marca 2025 roku. Choć montaż T03 w Polsce miał być tylko początkiem europejskiej ofensywy chińskiej marki Leapmotor, projekt został nagle wstrzymany – bez oficjalnego podania przyczyny.

Leapmotor T03. Fot. Jacek Jurecki
Leapmotor T03. Fot. Jacek Jurecki

Stellantis kończy montaż T03 w Polsce. Co dalej?

W oświadczeniu wydanym przez Stellantis po publikacji dziennika Les Echos możemy przeczytać, że koncern „nie montuje już modelu Leapmotor T03 w Polsce od 30 marca”. Jak dodano, „firma pozostaje w pełni zaangażowana w program wprowadzenia pojazdów Leapmotor na rynek europejski, ale obecnie analizuje różne opcje dotyczące ich produkcji”.

Brak konkretów ze strony producenta otworzył pole do spekulacji. W opinii francuskiego dziennika powodem nagłego wstrzymania projektu mogą być decyzje polityczne podejmowane przez Pekin w odpowiedzi na działania Unii Europejskiej.

Działania Pekinu a montaż Leapmotorów w Europie

W tle decyzji Stellantisa może znajdować się reakcja Chin na rosnące napięcia handlowe z Unią Europejską. Bruksela wprowadziła niedawno cła na elektryczne samochody produkowane w Chinach, oskarżając tamtejsze firmy o nieuczciwe subsydiowanie eksportu. Pekin odpowiedział w sposób zdecydowany: zalecił wszystkim chińskim producentom wstrzymanie inwestycji w krajach, które głosowały za wprowadzeniem tych ceł.

Polska – jako kraj, który poparł unijne taryfy – znalazła się na czarnej liście. Efekt? Najpierw zrezygnowano z planów montażu SUV-a Leapmotor B10 w Tychach, a teraz zakończono również montaż T03. Podobny los spotkał inwestycję koncernu Dongfeng we Włoszech.


Hiszpania nowym kierunkiem dla Leapmotor?

edług nieoficjalnych informacji, Stellantis może przenieść produkcję elektrycznych modeli Leapmotor – w tym SUV-a B10 – do fabryki w Figueruelas, niedaleko Saragossy w Hiszpanii. Madryt wstrzymał się bowiem od głosu podczas głosowania nad cłami, co zostało odebrane jako sprzeciw wobec polityki protekcjonistycznej UE.

Tym samym Hiszpania może zyskać nowe inwestycje, które miały pierwotnie trafić do Polski. Dla zakładów w Tychach oznacza to utratę kolejnego projektu – zaledwie kilka miesięcy po jego rozpoczęciu.

Leapmotor T03. Fot. Jacek JureckiLeapmotor T03. Fot. Jacek Jurecki

Chińskie samochody

Podsumowanie – montaż Leapmotor T03 w Tychach zakończony, szansa dla Hiszpanii?

Decyzja o zakończeniu montażu Leapmotor T03 w fabryce w Tychach to symboliczny koniec jednej z pierwszych prób wejścia chińskich elektryków na europejski rynek poprzez lokalną produkcję. Pomimo że T03 oferował korzystny stosunek ceny do możliwości i stanowił realną alternatywę dla popularnej Dacii Spring, czynniki geopolityczne skutecznie zablokowały projekt w Polsce.

Obecnie przyszłość modelu T03 w Europie stoi pod znakiem zapytania. Jeśli Stellantis zdecyduje się wznowić montaż – prawdopodobnie będzie to w Hiszpanii, która nie poparła unijnych ceł i tym samym stała się bardziej „przyjazna” dla chińskich producentów.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 11255 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: