Które auta psują się częściej: spalinowe czy te na prąd? Raport ADAC
Coraz więcej kierowców rozważa zakup samochodu elektrycznego. Główne argumenty to niższe koszty eksploatacji, zeroemisyjność i nowoczesna technologia. Ale zainteresowani zakupem auta na prąd wciąż nie znaja odpowiedzi na pytanie, które samochody są mniej awaryjne, te spalinowe czy elektryczne? Odpowiedzi dostarcza raport ADAC 2024, który rzuca nowe światło na niezawodność aut elektrycznych.

W tym artykule:
- ADAC: samochody elektryczne psują się rzadziej niż spalinowe
- Najczęstsze przyczyny awarii: 12-woltowe akumulatory
- Problemy z instalacją elektryczną i oświetleniem — spalinowe na minusie
- Jedyna słabość? Ogumienie
- Raport TÜV 2024: Potwierdzenie dobrej kondycji EV
- Dlaczego samochody elektryczne są mniej awaryjne?
- Czy samochody elektryczne będą równie niezawodne po 10 latach?
- Podsumowanie: elektryki bardziej niezawodne
ADAC: samochody elektryczne psują się rzadziej niż spalinowe
Niemiecki automobilklub ADAC, największa organizacja świadcząca pomoc drogową w Europie, w 2024 roku po raz pierwszy przyznała, że posiada wystarczające dane, by wiarygodnie porównać awaryjność aut elektrycznych i spalinowych. Dane z ponad 3,6 miliona interwencji drogowych jasno pokazują, że samochody elektryczne wypadają znacznie lepiej.
Wśród wszystkich zgłoszeń, zaledwie 1,2% (43 678 interwencji) dotyczyło aut elektrycznych. Choć liczba ta jest rekordowa w porównaniu do lat ubiegłych, ADAC wyjaśnia, że wynika to głównie z rosnącej liczby EV na drogach.
Dla pojazdów zarejestrowanych w latach 2020–2022 wskaźnik awaryjności wyniósł:
- Samochody elektryczne – 4,2 awarii na 1000 pojazdów
- Samochody spalinowe – 10,4 awarii na 1000 pojazdów
To oznacza, że auta spalinowe psują się średnio dwa i pół razy częściej niż elektryczne w tej samej grupie wiekowej.
Najczęstsze przyczyny awarii: 12-woltowe akumulatory
Ciekawostką jest fakt, że najczęstszą przyczyną awarii — zarówno w pojazdach elektrycznych, jak i spalinowych — jest… 12-woltowy akumulator odpowiedzialny za zasilanie urządzeń pokładowych. Stanowił on:
- 50% usterek w EV
- 45% usterek w autach spalinowych
Pomimo że samochody elektryczne nie potrzebują klasycznego rozrusznika czy alternatora, ich tradycyjna instalacja 12V nadal bywa zawodna — szczególnie w sezonie zimowym.
Problemy z instalacją elektryczną i oświetleniem — spalinowe na minusie
Analiza ADAC pokazuje również, że w niemal każdej kategorii technicznej to samochody z silnikiem spalinowym wypadają gorzej. Dotyczy to m.in.:
- instalacji elektrycznej,
- systemów zarządzania silnikiem,
- awarii świateł i układu zapłonowego,
- problemów z rozruchem.
Jedyna słabość? Ogumienie
Jedyny parametr, w którym auta elektryczne nieznacznie ustępują spalinowym, to problemy z oponami:
- 1,3 wezwania na 1000 EV
- 0,9 wezwania na 1000 pojazdów spalinowych
Większa masa samochodów elektrycznych może powodować szybsze zużycie ogumienia. Na szczęście, dane z najnowszych modeli wskazują, że ten problem jest coraz mniej widoczny.
Raport TÜV 2024: Potwierdzenie dobrej kondycji EV
Oprócz raportu ADAC, warto przyjrzeć się także corocznemu raportowi TÜV 2024, który klasyfikuje samochody według wyników przeglądów technicznych. Tu również samochody elektryczne wypadają lepiej od średniej dla swoich roczników. Oznacza to, że auta elektryczne są nie tylko mniej awaryjne według pomocy drogowej, ale także lepiej przechodzą obowiązkowe badania techniczne.
Dlaczego samochody elektryczne są mniej awaryjne?
Kluczowe przewagi konstrukcyjne EV:
- Brak skrzyni biegów
- Brak układu wydechowego
- Brak układu chłodzenia silnika spalinowego
- Brak filtrów DPF, EGR, turbosprężarek
- Mniejsza liczba części ruchomych
Wszystko to sprawia, że w autach elektrycznych jest mniej elementów, które mogą się popsuć. Dodatkowo, nowoczesne systemy diagnostyczne często informują kierowcę o problemie zanim dojdzie do awarii.
Czy samochody elektryczne będą równie niezawodne po 10 latach?
To pytanie pozostaje na razie otwarte. ADAC przyznaje, że dane o EV są jeszcze stosunkowo młode, a długoterminowa niezawodność (10+ lat) pozostaje niewiadomą. Kluczową rolę będzie tu odgrywać żywotność akumulatorów trakcyjnych, która może zadecydować o całkowitej trwałości pojazdu.
Według badań amerykańskiego serwisu Recurrent Auto, większość baterii EV zachowuje ponad 80% pojemności nawet po 8 latach użytkowania.
Podsumowanie: elektryki bardziej niezawodne
Na podstawie danych z raportów ADAC i TÜV, możemy stwierdzić, że samochody elektryczne są obecnie mniej awaryjne niż spalinowe. Statystyki mówią same za siebie:
EV – 4,2 awarii na 1000 aut
Spalinowe – 10,4 awarii na 1000 aut