Morgan Supersport – następca Plus Six
Morgan Motor Company to jeden z najstarszych i najbardziej unikatowych producentów samochodów w Wielkiej Brytanii. Firma została założona w 1909 roku przez Henry’ego Fredericka Stanleya Morgana w Malvern Link w hrabstwie Worcestershire. Początkowo Morgan produkował trzykołowe pojazdy (tzw. Morgan Three-Wheeler), które szybko zdobyły popularność dzięki swojej lekkości, osiągom i charakterystycznemu wyglądowi.

Nadwozia wciąż wykonywano ręcznie
W latach 30. XX wieku firma zaczęła produkować klasyczne czterokołowe roadstery, w tym legendarne modele 4/4, Plus 4 i Plus 8, które zyskały status kultowych. Morgan przez dekady trzymał się tradycyjnych metod produkcji – nadwozia wciąż wykonywano ręcznie, korzystając z drewnianych ram z jesionu, a projekt aut niewiele się zmieniał, zachowując klasyczny brytyjski styl.
Marka wierna tradycji
Morgan SupersportChoć Morgan jest firmą niewielką i niezależną, to przetrwał wiele dekad bez wielkich korporacyjnych przejęć, aż do 2019 roku, kiedy większościowym udziałowcem został włoski fundusz inwestycyjny Investindustrial. Mimo to marka nadal pozostaje wierna tradycji, produkując lekkie, sportowe roadstery z nowoczesnymi silnikami, ale w klasycznym stylu.
Supersport następcą Plus Six
I oto Morgan żegna się z modelem Plus Six i wprowadza jego następcę o nazwie Supersport. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że to jedynie lifting, w rzeczywistości mamy do czynienia z zupełnie nowym samochodem. Nowoczesny model sportowy nawiązuje stylistycznie do limitowanej edycji Midsummer stworzonej przez Pininfarinę i bazuje na zmodyfikowanej aluminiowej platformie. Dzięki temu zyskał o 10% większą sztywność skrętną, a opcjonalny dach z włókna węglowego zwiększa tę wartość o kolejne 10%.
Dwa dachy do wyboru
Morgan SupersportMorgan Supersport to samochód o podwójnym charakterze – oferuje wymienne dachy. Standardowy, składany dach z tkaniny można zastąpić sztywnym, lakierowanym na kolor nadwozia dachem z kompozytu węglowego, który waży zaledwie 19,5 kg. Supersport w wersji coupe wyróżnia się dużą, zakrzywioną tylną szybą poprawiającą widoczność. Mimo lekkiego zwiększenia masy w porównaniu do poprzednika, nowy Morgan waży tylko 1170 kg – czyli tyle, co Mazda MX-5 RF.
Silnik BMW – duża moc w klasycznym nadwoziu
Podczas gdy Mazda MX-5 oferuje jedynie 181 KM, Morgan Supersport dysponuje niemal dwukrotnie większą mocą. Pod maską pracuje turbodoładowany silnik rzędowy o pojemności 3.0 litra (B58) dostarczany przez BMW. Generuje on 335 KM i 500 Nm momentu obrotowego.
Nowoczesność spotyka klasykę
Morgan SupersportWnętrze nowego Morgana łączy retro-styl z nowoczesnymi technologiami. Na drewnianej desce rozdzielczej znalazły się analogowe wskaźniki i cyfrowy ekran przed kierowcą. Charakterystyczny dla BMW selektor biegów automatycznej skrzyni kontrastuje z klasycznym wykończeniem kabiny, podobnie jak w terenowym Ineos Grenadier. Niestety, nie przewidziano wersji z manualną skrzynią biegów.
Sportowe dodatki
Morgan Supersport oferuje szeroki wachlarz opcji dodatkowych. Pakiet Dynamic Handling Pack obejmuje amortyzatory Nitron oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Klienci mogą też zamówić lekkie 19-calowe felgi, każda ważąca zaledwie 9,7 kg, co czyni je o 1,1 kg lżejszymi od standardowych 18-calowych obręczy. Karoserię można pomalować w niemal dowolnym kolorze, a panele drzwiowe dostępne są w 11 różnych rodzajach drewna.
Cena w Wielkiej Brytanii
Morgan Supersport
Morgan już przyjmuje zamówienia na model Supersport w Wielkiej Brytanii, gdzie cena wynosi 85 000 funtów (około 110 000 dolarów).