Odcinkowy pomiar prędkości. Rekord pewnej 40-latki
Rok 2025 przynosi ważne zmiany na polskich drogach ekspresowych i autostradach – instalowane są aż 43 nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Finalnie obejmą one swoim nadzorem blisko 400 km najważniejszych tras w kraju. Wielu kierowców kwestionuje legalność tych urządzeń a co za tym idzie także mandatów nakładanych na podstawie pomiarów OPP. Zapewne wśród nich jest pewna 40-latka, która konsekwentnie ignorowała ograniczenie prędkości na odcinku objętym pomiarem prędkości. Bardzo surowo został za to ukarana.

Zasada działania OPP
Główną ideą odcinkowego pomiaru prędkości jest nakłonienie kierującego do przestrzegania przepisów na całej długości nadzorowanego odcinka drogi. System składa się z zestawu kamer montowanych na bramce wjazdowej oraz wyjazdowej. Na każdej z bramek odnotowywany jest czas przejazdu oraz numer rejestracyjny pojazdu. Następnie z powyższych danych wyliczana jest średnia prędkość, z jaką kierujący poruszał się na odcinku pomiarowym. Jeżeli prędkość ta okaże się wyższa od dopuszczalnej, rozpoczyna się procedura zmierzająca do ukarania sprawcy wykroczenia.
13 razy przekraczała dopuszczalną prędkość
Jak pokazują wydarzenia ostatniego miesiąca, zdarzają się kierowcy, którzy pomimo rejestracji prędkości w dalszym ciągu nagminnie łamią przepisy. Niechlubną liderką w tej kwestii okazała się 40-letnia mieszkanka Gliwic. Zaledwie w jednym miesiącu, kobieta, poruszając się po DK 88 w Zabrzu oraz DW 902 w Katowicach aż 13-krotnie przekroczyła dopuszczalną prędkość.
Ogromna kara
Za lekceważący stosunek do obowiązujących przepisów mieszkance Gliwic przyjdzie słono zapłacić. Kierująca została ukarana mandatami na łączną kwotę 7600 złotych oraz aż 96 punktami. Kobietę czeka również ponowny egzamin na prawo jazdy, został bowiem wobec niej wystosowany wniosek o sprawdzenie kwalifikacji.
Przypominamy wysokość mandatów i ilość punktów karnych
• do 10 km/h - mandat 50 zł i 1 punkt,
• 11-15 km/h - mandat 100 zł i 2 punkty,
• 16-20 km/h - mandat 200 zł i 3 punkty,
• 21-25 km/h - mandat 300 zł i 5 punktów ,
• 26-30 km/h - mandat 400 zł i 7 punktów ,
• 31-40 km/h - mandat 800/1600* zł i 9 punktów,
• 41-50 km/h - mandat 1000/2000* zł i 11 punktów ,
• 51-60 km/h - mandat 1500/3000* zł i 13 punktów,
• 61-70 km/h - mandat 2000/4000* zł i 14 punktów ,
• 71 km/h i więcej - mandat 2500/5000* zł i 15 punktów
*wysokość grzywny w warunkach recydywy drogowej
Aktualne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce
- Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
- Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
- Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
- Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
- Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
- Małopolskie: Tunel na zakopiance
- Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
- Kujawko-pomorskie: droga miedzy miejscowościami Wielowieś a Cieślinem
- Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
- Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
- Łódzkie: Petrykozy - Dobroń, droga S14
- Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
- Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
- Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
- Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
- Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
- Podkarpackie: Nowa Dęba. Droga Krajowa nr. 9
- Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
- Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
- Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
- Pomorskie: Borcz - Babi Dół, DK 20
- Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
- Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego, w kierunku Wrocław Zakrzów
- Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
- Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
- Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
- Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
- Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
- Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
- Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
- Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
- Wielkopolskie: Węzeł Konin Wschód - MOP Kuny na A2
- Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
- Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
- Wielkopolskie: Autostradowa obwodnica Poznania. Krzesiny - Komorniki
- Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
- Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
- Lubelskie:.DW801. Matygi – Gołąb.
- Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
- Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
- Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
- Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
- Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
- Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678
Przeczytaj artykuł 129h
Dane podlegające rejestracji przez Inspekcję Transportu Drogowego
1. W zakresie, o którym mowa w art. 129g kompetencje Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie ujawniania naruszeń przepisów ruchu drogowego ust. 1, rejestracji podlegają w szczególności:
1) obraz naruszenia, w tym obraz pojazdu, którym kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego, wraz z numerem rejestracyjnym pojazdu;
2) data oraz czas popełnienia naruszenia;
3) numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego;
- a w przypadku przekroczenia przez kierującego pojazdem dopuszczalnej prędkości rejestrowane są również:
4) prędkość, z jaką poruszał się pojazd;
5) prędkość dopuszczalna w miejscu i czasie popełnienia naruszenia.
2. W szczególnie uzasadnionych bezpieczeństwem ruchu drogowego przypadkach Inspekcja Transportu Drogowego może ujawniać naruszenia przepisów ruchu drogowego w zakresie, o którym mowa w art. 129g kompetencje Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie ujawniania naruszeń przepisów ruchu drogowego ust. 1 lit. a, również za pomocą urządzeń rejestrujących, które ujawniają naruszenia przepisów ruchu drogowego na określonym odcinku drogi. W takim przypadku urządzenia te rejestrują w szczególności:
1) obraz pojazdu, którym kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego, wraz z numerem rejestracyjnym pojazdu;
2) datę, czas oraz określenie odcinka drogi, na którym popełnione zostało naruszenie;
3) średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd na odcinku drogi, na którym popełnione zostało naruszenie;
4) prędkość dopuszczalną na odcinku drogi, na którym popełnione zostało naruszenie, w czasie jego popełnienia;
5) numer identyfikacyjny urządzenia rejestrującego.
3. Główny Inspektor Transportu Drogowego ustala wpisanego do dowodu rejestracyjnego właściciela lub posiadacza pojazdu, którym dokonano naruszenia przepisów ruchu drogowego, na podstawie danych i informacji:
1) określonych w ust. 1 i 2;
2) z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców udostępnianych za pomocą systemu teleinformatycznego;
3) Kursy malarskie online
uzyskanych w związku z prowadzonym postępowaniem, w szczególności od polskich i zagranicznych organów rejestrujących pojazd.
4. Do przetwarzania danych osobowych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, w zakresie, o którym mowa w ust. 3, stosuje się przepis art. 26 utracił moc ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1206).
5. Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem zasady, że instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem rejestrującym;
2) sposób oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem oddziaływania prewencyjnego poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności;
3) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.