Ranking najtańszych samochodów elektrycznych na polskim rynku w 2025 roku
Rynek samochodów elektrycznych w ostatnich latach prężnie się rozwija, auta "na prąd" trafiają do coraz szerszego grona klientów. Barierą wzrostu ich popularności wciąż jest cena – najtańsze nowe samochody elektryczne przeważnie są droższe w zakupie względem swoich odpowiedników wśród aut spalinowych. W tym artykule przedstawimy ranking najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na rynku, podpowiemy, czym kierować się kupując auto elektryczne i wskażemy, kiedy silnik elektryczny okaże się lepszym wyborem niż silnik spalinowy.

W tym artykule:
Ceny aut elektrycznych w Polsce
Pojazdy elektryczne w Polsce z roku na rok sprzedają się coraz lepiej. Jak podaje PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), na koniec kwietnia 2025 roku udział modeli typu BEV w krajowym rynku przekroczył 5 proc. Flota osobowych samochodów elektrycznych na polskich drogach to już blisko 82 000 egzemplarzy.
Imponuje liczba rejestracji. Pod tym względem nastąpił wzrost rok do roku aż o 102 proc. Zapewne ma to związek z wprowadzeniem nowego programu "NaszEauto". Maksymalne dofinansowanie do nowego auta na prąd wynosi maksymalnie 40 000 zł.
Z programu "NaszEauto" mogą skorzystać osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze. Co ważne, bez względu na to, czy ubiegasz się o dopłatę jako osoba prywatna, czy firma, pieniądze możesz przeznaczyć także na samochód z leasingu lub wynajmu długoterminowego. Dotacja nie dotyczy więc tylko samochodów od razu kupowanych na własność za gotówkę.
Program "NaszEauto" to więc dobra opcja, aby wziąć samochód elektryczny w leasing, prywatny lub finansowy. Aż 30 000 zł można przeznaczyć na wkład własny. Możesz więc na przykład wpłacić więcej na start i zdecydować się na niski wykup, żeby po zakończeniu leasingu tanio przejąć auto elektryczne.
Najtańsze samochody elektryczne – ranking TOP 10 2025
Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny? Ceny zaczynają się od ok. 80 000 zł. Sprawdź nasz wybór najciekawszych modeli. Każdy z nich znajdziesz w ofercie VEHIS. Możesz skorzystać z kalkulatora leasingu samochodów elektrycznych na vehis.pl.
1. Dacia Spring
Dacia Spring. Fot. Jacek Jurecki
Najtańszy samochód elektryczny to Dacia Spring – cena katalogowa tego auta w wariancie osobowym rozpoczyna się od 76 900 zł*, a bazowe wyposażenie zawiera m.in. elektryczny hamulec postojowy, światła dzienne LED i system multimedialny z łącznością Bluetooth. Pracujący pod maską silnik elektryczny produkuje 45 KM mocy, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 19 sekund. Bateria mieszcząca 27 kWh przy pełnym naładowaniu umożliwi przejechanie 230 km w cyklu mieszanym.
2. Hyundai Inster
Hyundai Inster
Kolejnym modelem w zestawieniu najtańszych nowych aut elektrycznych, jest Hyundai Inster. Ceny nowego, miejskiego samochodu koreańskiej marki ruszają od 107 900 zł. Podstawowy napęd generuje moc 97 KM. Zasięg bazowego wariantu sięga 327 km. W standardzie są m.in. klimatyzacja automatyczna, system multimedialny z Bluetooth, tylne czujniki parkowania, asystent jazdy autostradowej i utrzymywania pasa ruchu.
3. Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross w wersji elektrycznej jest wyceniany na minimum 120 800 zł. Silnik rozwija moc 113 KM. Akumulator o pojemności 44 kWh pozwala pokonać do 300 km na jednym ładowaniu. Wyposażenie podstawowe obejmuje m.in. klimatyzację manualną, tylne czujniki parkowania czy tempomat.
4. Opel Frontera
Następnym modelem w zestawieniu najtańszych nowych samochodów elektrycznych jest Opel Frontera Electric. Ceny kompaktowego SUV-a ruszają od 125 900 zł. Napęd elektryczny ma moc 113 KM. Zasięg wynosi 305 km. W wyposażeniu są m.in. system multimedialny z ekranem o przekątnej 10. cali, elektrycznie sterowane lusterka boczne, klimatyzacja manualna, tylne czujniki parkowania, pakiet bezpieczeństwa z systemami ostrzegania przed kolizją, automatycznego hamowania przy niskich prędkościach i tempomatem.
5. Peugeot e-208
Peugeot e-208. Fot. Jacek Jurecki
Cennik dla Peugeot 208 o napędzie elektrycznym rozpoczyna się wraz z kwotą 129 530 zł. Podstawowy wariant wyposażenia zawiera na przykład automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym i podgrzewane lusterka. Silnik elektryczny o mocy 136 KM rozpędza Peugeot e-208 do 100 km/h w czasie 8,1 s. Akumulator o pojemności 50 kWh skutkuje całkiem sporym zasięgiem na poziomie 340 km.
6. BYD Atto 2
BYD Atto 2 to jeden z wielu chińskich samochodów elektrycznych, które od pewnego czasu podbijają europejski rynek. Ceny modelu startują od 129 900 zł. Auto jest napędzane silnikiem o mocy 177 KM, a zasięg przekracza 300 km. Bazowa wersja jest wyposażona m.in. w system multimedialny z ekranem 10,1 cala, kamerę cofania i czujniki parkowania oraz wiele systemów bezpieczeństwa czynnego, w tym asystenta utrzymywania i zmiany pasa ruchu.
7. MG MG4
Następnym chińskim modelem jest MG MG4. Ceny kompaktowego, sportowo stylizowanego samochodu zaczynają się od 130 900 zł. Silnik w podstawowym wariancie ma 170 KM. Na jednym ładowaniu można pokonać 350 km. Standardem są m.in. automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania i kamera cofania, system multimedialny z Apple CarPlay i Android Auto, asystent jazdy w korku.
8. Fiat 500
Kolejna pozycja w rankingu tanich samochodów elektrycznych to Fiat 500. Włoski model kosztuje co najmniej 131 400 zł. Bazowa wersja wyposażona jest m.in. w automatyczną klimatyzację, cyfrowe zegary, 10-calowy ekran dotykowy, czy reflektory oraz tylne światła LED. Moc maksymalna to 95 KM, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 9,5 sekundy. Bateria o pojemności 24 kWh przekłada się na zasięg 190 km w cyklu mieszanym.
9. Hyundai Kona Electric
Kolejne auto elektryczne w naszym rankingu to Hyundai Kona Electric, którego cena podstawowa wynosi 135 900 zł. Za taką kwotę otrzymujemy praktyczny i uniwersalny samochód elektryczny o mocy 136 KM, z baterią mieszczącą 39 kWh. Zasięg na pełnym ładowaniu to 380 km, a prędkość 100 km/h na liczniku pojawi się po niecałych 10 sekundach. Wyposażenie standardowe zawiera m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, cyfrowe zegary, 8-calowy ekran dotykowy i rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa.
10. Ford Puma
Ford Puma w wariancie elektrycznym to wydatek przynajmniej 161 900 zł. Auto miejskie na prąd ma silnik o mocy 168 KM. Na jednym ładowaniu można przejechać ponad 360 km. Samochód jest wyposażony m.in. w automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania i system kamer 360 stopni. Spory bagażnik ma pojemność 456 l.
Jak działają samochody elektryczne?
Samochód elektryczny z jednej strony charakteryzuje się prostszą budową niż auta spalinowe, ale z drugiej strony wymaga pewnej zmiany przyzwyczajeń i nawyków użytkowania pojazdu. Samochody elektryczne posiadają napęd, którego głównymi komponentami są bateria oraz silnik elektryczny. Stąd powszechnie stosowany jest skrót BEV (battery electric vehicle), który oznacza wprost bateryjny samochód elektryczny.
Samochody elektryczne mogą zawierać na pokładzie jeden, dwa, a niekiedy nawet i więcej silników elektrycznych. Poza bardzo nielicznymi wyjątkami moc w napędzie elektrycznym przekazywana jest przez przekładnię o stałym przełożeniu, więc nie znajdziemy tu klasycznej skrzyni biegów. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to 1-biegowa skrzynia. Warto też wiedzieć, że w silniku elektrycznym pełny moment obrotowy dostępny jest niemal od zerowej prędkości obrotowej. Powoduje to, że nawet najtańszy samochód elektryczny będzie bardzo żwawo przyspieszał na pierwszych metrach.
Auto elektryczne pobiera energię z pokładowej baterii, by zasilić silnik (lub silniki), które następnie napędzają koła. Napęd może być na przednie, tylne, lub na wszystkie cztery koła. Bardzo ważnym parametrem samochodów elektrycznych jest ich zasięg, który zależy przede wszystkim od pojemności baterii, ale także od mocy napędu i gabarytów samego auta. Baterię samochodu elektrycznego doładowuje się z zewnątrz, przy użyciu przewodu. W tym celu auto elektryczne można podpiąć do zwykłego gniazdka domowego. Jeśli jednak zależy nam na czasie, to lepiej skorzystać z publicznej stacji szybkiego ładowania.
Samochody elektryczne potrafią odzyskiwać część energii w trakcie tzw. rekuperacji – po odpuszczeniu pedału przyspieszenia auto elektryczne zaczyna hamować silnikiem i doładowywać w ten sposób akumulator. Poza wymienionymi różnicami samochód elektryczny pod względem obsługi jest bardzo zbliżony do aut spalinowych i kierowanie nim nie stanowi większego wyzwania.
Gdzie szukać ofert z tanimi autami elektrycznymi?
Najtańszy samochód elektryczny w Polsce kosztuje ok 80 000 zł (bez dopłat), co nadal stanowi niemały wydatek. Klienci, którzy chcą kupić auto elektryczne w okazyjnej cenie, powinni przyjrzeć się bliżej ofertom salonów, które od czasu do czasu wyprzedają poprzednie roczniki, wycofane wersje wyposażenia lub samochody demonstracyjne. Dodatkowo dziedzina modeli BEV rozwinęła się na tyle, że sporo używanych samochodów elektrycznych znajdziemy również na rynku wtórnym.
Co istotne, chociaż samochody elektryczne są nadal dość drogie w zakupie, to ich eksploatacja jest przeważnie tańsza niż dla podobnych samochodów wyposażonych w silnik spalinowy. Z tego względu można znaleźć oferty leasingu, w których dany model z silnikiem elektrycznym jest tańszy niż taki sam model z silnikiem spalinowym. Niższy koszt utrzymania samochodu elektrycznego wynika nie tylko z tego, że ładując baterię w domowych warunkach, będzie to bardziej opłacalne niż tankowanie auta spalinowego. Wpływ na to ma również znacznie mniejsza liczba części mechanicznych i eksploatacyjnych w przypadku samochodów elektrycznych.
Najtańszy samochód elektryczny - leasing czy wynajem długoterminowy?
Elektryczne samochody, ze względu na tanią i bezproblemową obsługę, często wybierane są przez przedsiębiorców. W większości przypadków decydują się oni na leasing, który jest zdecydowanie jedną z najpowszechniejszych i najbardziej sprawdzonych form finansowania samochodów. Alternatywę stanowi wynajem długoterminowy, choć jest to rozwiązanie znacznie mniej popularne.
W obu przypadkach kluczową zaletą jest możliwość rozłożenia płatności za auto elektryczne na niewielkie raty i odpisywanie ich od przychodów firmy. O tym, które rozwiązanie okaże się korzystniejsze dla konkretnego klienta, decyduje szereg warunków, takich jak rodzaj samochodu elektrycznego, okres finansowania, wpłata własna, kwota wykupu, czy dodatkowe ubezpieczenia i pakiety serwisowe.
Najlepiej jest skorzystać z porad ekspertów w tej dziedzinie, którzy pomogą dobrać odpowiedni rodzaj finansowania do indywidualnych potrzeb i wymagań. Wybierając leasing, możemy liczyć na dopłaty ze wspomnianego programu „NaszEauto”.
Na jakie kwestie zwrócić uwagę przy zakupie auta elektrycznego?
Kupując samochód elektryczny, powinniśmy przygotować sobie listę cech, które są dla nas kluczowe, takich jak wielkość auta, jego docelowe przeznaczenia, moc, zasięg, wyposażenie i oczywiście cena. Wybór samochodów elektrycznych jest tak duży, że bez problemu znajdziemy takie o charakterze sportowym, rodzinnym, miejskim, czy terenowym.
Dobrze też zastanowić się, jakie średnie odległości będziemy pokonywali i na tej podstawie dobrać wielkość baterii oraz pamiętać, by przeanalizować parametry jej ładowania. Przed finalizacją zakupu istotne jest, by odbyć jazdę testową samochodem elektrycznym, który sobie upatrzyliśmy – auta elektryczne potrafią diametralnie różnić się od siebie, a już nawet kilkanaście minut za kierownicą da ogólny pogląd, czy dany model nam odpowiada.
Sposobem na tani samochód elektryczny może okazać się rynek wtórny. W przypadku zakupu samochodu elektrycznego z drugiej ręki, należy przede wszystkim zbadać stan baterii. Istnieją warsztaty profesjonalnie obsługujące elektryczne samochody i w ramach świadczonych usług najczęściej podejmą się oceny kondycji akumulatorów. Pozwoli to uchronić kupującego przed przykrą niespodzianką - wymiana baterii, która uległa degradacji może kosztować tyle, co cały używany pojazd, szczególnie dla najtańszych aut elektrycznych.
*Wszystkie kwoty to ceny katalogowe podawane przez producentów w maju 2025 roku. Ceny na vehis.pl mogą się różnić m.in. ze względu na aktualną dostępność i ofertę wersji wyposażeniowych.