Rekordowa sprzedaż samochodów. Nowe wygrywają z używanymi
Polski rynek motoryzacyjny we wrześniu 2025 roku po raz kolejny zaskoczył, i to pozytywnie, notując znaczący wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR (IBRM SAMAR), trend wzrostowy utrzymuje się z miesiąca na miesiąc, a chińscy producenci oraz pojazdy elektryczne odgrywają coraz większą rolę. Jednocześnie import samochodów używanych notuje lekki spadek w segmencie aut osobowym, ale rosnącym zainteresowaniem autami dostawczymi.

Najlepszy wrzesień w historii
We wrześniu 2025 zarejestrowano w Polsce 55 562 nowe samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony - to o 18,15% więcej niż rok wcześniej i o 17,47% wyższy wynik niż w sierpniu. Skumulowane dane za cały rok wskazują na 477 057 rejestracji, co oznacza 6,81% wzrost w porównaniu do 2024 roku. Szczególnie imponujący jest segment samochodów osobowych: 49 857 zarejestrowanych aut to rekordowy wrzesień w historii, z 20,24% wzrostem rok do roku i 17,37% w porównaniu do sierpnia.
Chińscy producenci biją rekordy
Chińczycy sprzedali aż 4 419 pojazdów, osiągając 8,9% udziału w rynku, co wyrównało wynik z poprzedniego miesiąca. Elektryfikacja też przyspiesza: udział BEV (czysto elektrycznych samochodów osobowych) wzrósł do 9%, kontynuując serię wzrostów. Oczywiście w zakupach dominują firmy (70,82% rejestracji), podczas gdy klienci indywidualni to 29,18%.
Toyota nadal liderem
Toyota utrzymuje pozycję lidera z 68 633 autami w roku (16,04% rynku), choć z lekkim spadkiem (-7,47%). Skoda jest druga (45 522 szt., +5,77%), a Volkswagen trzeci (30 792 szt., +15,86%). W TOP10 Volkswagen odnotował największy wzrost (+16,96%), a Renault spadek (-8,47%). Popularne modele to Toyota Corolla, Skoda Octavia i Toyota C-HR. Prognoza SAMAR na 2025 rok to 585 tys. osobowych i 68 tys. dostawczych, ale kto wie, może być jeszcze więcej.
W segmencie pojazdów dostawczych też wzrosty: 5 705 rejestracji (+2,59% r/r, +18,39% m/m), a liderem też jest Toyota.
Import używanych
Import samochodów używanych, tak osobowych i dostawczych (o DMC do 3,5 t) we wrześniu 2025 roku osiągnął 81 464 szt, co jest lekkim wzrostem o 0,2% rok do roku. To najlepszy wrzesień od pięciu lat. Ale to trzeci z rzędu miesiąc spadkowy dla osobowych (czwarty miesiąc spadkowy pod rząd), ale wzrost w dostawczych (od 27 miesięcy systematycznie rosną). Skumulowany import za trzy kwartały: 725 928 szt., minimalny spadek o 0,4% r/r, z 655 205 osobowymi (-1,4%) i 70 723 dostawczymi (+10,2%).
Dlaczego Polacy sprowadzają mniej „używek”? Przyczyną mogą być atrakcyjne ceny nowych aut, zwłaszcza chińskich, z rabatami podważającymi sens kupna używanych do 4 lat. Liderzy importu: Volkswagen w osobowych, Renault w dostawczych, a Niemcy to główne źródło (52,1% importu).
Nowe auta wygrywają z używanymi
Wrzesień 2025 potwierdza ożywienie na rynku nowych samochodów w Polsce, napędzane elektryfikacją i chińskimi markami, podczas gdy import używanych stabilizuje się dzięki dostawczym. Dla kupujących to okazja wyboru - nowe z gwarancją czy tańsze sprowadzone? Dane SAMAR pokazują, że trendy faworyzują nowe samochody.
Źródło: raporty IBRM SAMAR, CEPiK.