Rynek samochodów nowych i używanych w sierpniu 2025 roku
W sierpniu 2025 roku polski rynek motoryzacyjny znowu urósł, szczególnie w segmencie nowych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony. Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar (IBRM Samar), liczba zarejestrowanych pojazdów wzrosła o 12,97% w porównaniu do sierpnia 2024 roku, osiągając 47 299 sztuk. To powrót do ścieżki wzrostu po krótkim wahanięciu w czerwcu. Skumulowane dane za osiem miesięcy 2025 roku pokazują wzrost o 5,47% w stosunku do 2024, z łączną liczbą 421 495 zarejestrowanych samochodów.

W tym artykule:
Samochody osobowe
Według danych Samar, w sierpniu 2025 zarejestrowano 42 480 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 14,60% rok do roku, choć spadek o 15,50% w porównaniu do lipca. Od początku roku liczba ta sięgnęła 378 034 sztuk, czyli o 5,84% więcej niż w analogicznym okresie 2024. Kluczowym trendem jest rosnąca popularność marek chińskich producentów, ich udział w sierpniu osiągnął rekordowe 8,9%, a po ośmiu miesiącach wynosi 6,5%. Samar podkreśla, że w rankingu chińskich marek widoczny jest duży wzrost, np. MG z imponującym skokiem aż o 119,49%.
Na czele rynku nowych samochodów osobowych niezmiennie prowadzi Toyota, z 60 436 zarejestrowanymi autami od stycznia (udział 15,99%), choć to o 9,33% mniej niż rok temu. Drugie miejsce zajmuje Skoda (39 499 szt., +3,11%), a podium zamyka Volkswagen (27 173 szt., +16,54%). Kolejne pozycje to Kia (20 833 szt., -4,75%) i Hyundai (20 007 szt., -1,82%). Jak podaje Samar, pięć marek z TOP10 zanotowało wzrosty, z największym u Forda (+17,41%), podczas gdy Renault spadło o 8,25%.
Wśród modeli, według raportu Samar, króluje Toyota Corolla (15 833 szt., -9,51%), przed Skodą Octavią (12 702 szt., -4,58%) i Toyotą C-HR (9 914 szt., +15,80%). Klienci indywidualni, stanowiący 30,30% rynku w sierpniu, preferują Kia Sportage (5 248 szt., +4,38%), Toyotę C-HR i Yaris Cross. Firmy, z udziałem 67,90% w roku, wybierają Toyotę Corollę (14 033 szt.) i Skodę Octavię. Samar zaznacza, że statystyki CEPiK mogą niedoszacowywać udziału firm, ze względu na klasyfikację osób fizycznych prowadzących działalność.
Fot. Jacek Jurecki
Warto też wspomnieć o segmencie elektrycznym: udział nowych BEV w rynku osiągnął rekordowe 7,8% w sierpniu, a chińscy producenci mają w nim 20,0% udziału, z BYD jako liderem miesiąca - wynika z analizy Samar.
Samochody dostawcze
Rynek samochodów dostawczych również wykazuje pozytywne tendencje. Dane Samar wskazują, że w sierpniu zarejestrowano 4 819 takich pojazdów, o 0,42% więcej niż rok wcześniej, choć o 13,53% mniej niż w lipcu. Od stycznia liczba ta wynosi 43 461 szt., co oznacza wzrost o 2,3% rok do roku. Dziewięć z TOP15 marek zanotowało wzrosty, z rekordowym u Maxusa (+295,35%), podczas gdy Skoda spadła o 27,87%.
Liderem jest Toyota z 7 523 zarejestrowanymi autami (+62,91%, udział 17,31%), wyprzedzająca Forda (7 034 szt., +18,60%) i Renault (6 539 szt., -26,78%). Kolejne miejsca to Volkswagen (4 768 szt., +20,77%) i Fiat (4 386 szt., -4,80%). Najpopularniejsze modele to Renault Master (4 446 szt., -29,06%), Fiat Ducato i Toyota Proace City
Import używanych
Na rynku używanych samochodów importowanych spore zmiany. Według Samaru, w sierpniu 2025 sprowadzono najniższą liczbę aut od grudnia 2024, tylko 71 537 szt., co oznacza spadek rok do roku. To trzeci miesiąc z rzędu spadków, głównie w segmencie osobowych, podczas gdy dostawcze rosną od 26 miesięcy. Od stycznia import wyniósł 644 464 szt. (spadek o 0,4%), z czego 581 598 to osobowe (-1,5%) i 62 866 dostawcze (+10,4%).