Ryzyko pożaru w 17 modelach samochodów premium. Lepiej zapobiegać niż gasić (dosłownie!)
W świecie motoryzacji bezpieczeństwo jest priorytetem, a akcje przywoławcze (recalls) to standardowa procedura, gdy wykryte zostają usterki samochodów. System EU Safety Gate oraz niemiecka Agencja Pojazdów Silnikowych (KBA) ogłosiły kilka ważnych wezwań do serwisów, w tym te dotyczące ryzyka pożaru w modelach premium. Szczególnie alarmujące są problemy w BMW i Audi, gdzie usterki mogą prowadzić do przegrzewania się komponentów i potencjalnego pożaru.

Usterki w BMW
BMW ogłosiło dwie akcje przywoławcze, które dotykają niemal całej gamy samochodów spalinowych. Głównym problemem jest rozrusznik, który może się przegrzewać, powodując zwarcie elektryczne i w konsekwencji ryzyko pożaru. To poważna usterka, która dotyczy około 1,2 miliona pojazdów wyprodukowanych między wrześniem 2015 a wrześniem 2021 roku, oraz dodatkowych 163 tysięcy aut z okresu od marca 2018 do lutego 2025.
Dlaczego to ważne?
Przegrzewanie rozrusznika to nie tylko ryzyko pożaru, ale także potencjalne awarie silnika podczas jazdy. Właściciele powinni niezwłocznie sprawdzić, czy ich model jest na liście, i skontaktować się z autoryzowanym serwisem BMW. Naprawa jest bezpłatna i obejmuje wymianę lub aktualizację komponentów.
Lista potencjalnie dotkniętych modeli BMW
- BMW serii 1 (F20, F21)
- BMW serii 2 (F22, F23, F45, F46)
- BMW serii 3 (F30, F31, F34, G20, G21)
- BMW serii 4 (F32, F33, F36, G22, G23, G26)
- BMW serii 5 (G30, G31)
- BMW serii 6 (G32)
- BMW serii 7 (G11, G12)
- BMW X1 (F48)
- BMW X2 (F39)
- BMW X3 (G01)
- BMW X4 (G02)
- BMW X5 (G05)
- BMW X6 (G06)
- BMW X7 (G07)
Pełną listę można znaleźć na stronie EU Safety Gate lub w aplikacji BMW.
Problemy w Audi
Problemy mogą mieć także właściciele Audi. Marka ta wezwała do serwisów modele hybrydowe i elektryczne z serii A6, A7 oraz Q5. Usterka dotyczy modułów ogniw w baterii wysokonapięciowej, które mogą się przegrzewać podczas ładowania, co niesie ryzyko pożaru. Dotyczy to 53 449 pojazdów wyprodukowanych między 1 sierpnia 2019 a 31 sierpnia 2024 roku.
Jak to naprawić?
Serwis zaktualizuje oprogramowanie baterii, które będzie monitorować parametry w czasie rzeczywistym. W przypadku wykrycia anomalii, pojemność ładowania zostanie automatycznie ograniczona do czasu pełnej naprawy.
To podobne do niedawnej akcji dla modeli Q7, A8 i Q8, gdzie dotkniętych było 18 652 SUV-ów z podobnego okresu.
Modele Audi objęte wezwaniami do serwisów
- Audi A6 (hybrydowe warianty)
- Audi A7 (hybrydowe warianty)
- Audi Q5 (hybrydowe i plug-in hybrid)
Jeśli jesteś właścicielem Audi z baterią wysokonapięciową, sprawdź numer VIN na stronie KBA lub w aplikacji Audi. Bezpieczeństwo podczas ładowania to przecież kluczowa sprawa w erze elektromobilności!
Co zrobić, jeśli twój samochód jest na liście?
1. Sprawdź VIN: Użyj narzędzi online EU Safety Gate, KBA lub stron producentów.
2. Umów wizytę: Naprawy są darmowe i szybkie.
3. Bądź świadomy: Ryzyko pożaru w samochodach premium jak BMW czy Audi to rzadkość, ale lepiej zapobiegać niż gasić (dosłownie!).












