Samochody z najniższym spalaniem - ranking 2025
Jedną z ważnych kwestii przy zakupie nowego auta jest efektywność paliwowa i zastosowane w nim nowoczesne technologie, które sprzyjają oszczędności paliwa. Przedstawiamy samochody z najniższym spalaniem 2025 – oszczędne auta podzielone na trzy kategorie: tradycyjne auta spalinowe (benzyna i diesel), hybrydy oraz hybrydy typu plug-in. W każdej z tych grup wybraliśmy modele odznaczające się niskim zużyciem paliwa, aby pomóc Ci zdecydować, który model wybrać w zależności od potrzeb.

Najbardziej oszczędne samochody spalinowe (benzyna i diesel) w 2025 roku
Troska o przyszłość naszej planety wpływa też na przepisy dotyczące kodliwych substancji. Przy wyborze samochodu jednym z najważniejszych kryteriów staje się średnie spalanie, które bezpośrednio wpływa na niższe koszty eksploatacji oraz ograniczenie emisji spalin.
Mimo dynamicznego rozwoju elektromobilności, nowoczesne silniki benzynowe i Diesla pozostają atrakcyjną opcją dla osób pokonujących zarówno długie dystanse, jak i korzystających z auta głównie w mieście. Producenci samochodów udoskonalili tradycyjne silniki spalinowe – wprowadzili turbodoładowanie, system Start-Stop i inne rozwiązania zmniejszające średnie zużycie paliwa. W tej kategorii swoją rolę wciąż odgrywają oszczędne samochody z silnikami Diesla, słynące z niskiego spalania na 100 km.
Poniżej prezentujemy top 5 modeli spalinowych o najniższym apetycie na paliwo w 2025 roku. Warto podkreślić, że wszystkie opisane auta to nowe modele, dostępne w 2025 roku, spełniające rygorystyczne normy emisji i testowane w oparicu o normy WLTP, oferujące przyjemność i komfort jazdy mimo niewielkiego apetytu na paliwo.
1. Peugeot 208 1.5 BlueHDi – oszczędny hatchback
Peugeot 208 to kompaktowy hatchback, który na tle konkurencji wyróżnia się wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Pod jego maską pracuje 4-cylindrowy silnik wysokoprężny 1.5 BlueHDi o mocy 102 KM, zestawiony z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Ten nieduży, lekki (1090 kg) samochód potrafi dynamicznie przyspieszać, a jednocześnie zadowala się symboliczną ilością paliwa – średnio tylko 4,2 l/100 km według producenta. Taki wynik czyni go jednym z liderów oszczędności w segmencie B. Niskie zużycie paliwa idzie w parze z nowoczesnym wyglądem i bogatym wyposażeniem 208-ki, co czyni codzienną jazdę zarówno ekonomiczną, jak i przyjemną.
Tabela
2. Renault Clio 1.5 Blue dCi – mistrz oszczędności w segmencie B
Renault Clio od lat słynie jako praktyczne miejskie auto, a w wersji z silnikiem 1.5 Blue dCi (100 KM) imponuje oszczędnością. Ten 5-drzwiowy hatchback jest lekki i zwrotny, idealny w miejskim ruchu, a przy spokojnej jeździe potrafi spalić poniżej 5 l/100 km. Według oficjalnych danych, średnie zużycie paliwa Clio wynosi 4,1 l/100 km (cykl mieszany WLTP) – to rezultat, który w praktyce oznacza rzadkie wizyty na stacji benzynowej. Diesel Renault pracuje cicho i wydajnie, zapewniając też niezły zasięg. Clio łączy zatem niskie spalanie z typowymi zaletami francuskich aut: komfortowym zawieszeniem i dobrze wyposażonym wnętrzem.
Tabela
3. Mitsubishi Space Star 1.2 – benzynowy minimalista do miasta
Nie tylko diesle potrafią być oszczędne – dowodem jest Mitsubishi Space Star z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 (80 KM). Ten miejski model o bardzo kompaktowych rozmiarach wyróżnia się znakomitą zwrotnością i niewielką masą, co przekłada się na zużycie paliwa. Średnie spalanie Space Stara to tylko 4,4 l/100 km – wynik osiągalny dzięki prostej konstrukcji silnika i systemowi Auto Stop & Go, który wyłącza motor na postoju. To jeden z najoszczędniejszych samochodów benzynowych na rynku. Space Star ma przy tym rozsądną cenę oraz podstawowe, ale nowoczesne wyposażenie zapewniające bezpieczną i wygodną jazdę. W dobie rosnących cen paliw, taki ekonomiczny benzyniak staje się sprzymierzeńcem domowego budżetu.
Tabela
4. Škoda Octavia 2.0 TDI – przestronny kompakt o małym apetycie na paliwo
Skoda Octavia udowadnia, że nawet większy rodzinny samochód klasy kompakt może osiągać niskie spalanie. Wyposażona w ceniony silnik 2.0 TDI o mocy 115 KM, Octavia IV generacji imponuje zarówno przestronnym wnętrzem (bagażnik 600 l w liftbacku), jak i ekonomią. Najoszczędniejsza odmiana z manualną skrzynią biegów potrafi zużyć jedynie 4,1–4,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Również przypadku wersji z przekładnią DSG, spalanie pozostaje niewiele wyższe (ok. 4,7 l/100 km). To znakomite wyniki jak na tak duży samochód, co przekłada się na ponadprzeciętny zasięg. Octavia jest ceniona za komfort jazdy na długich trasach, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz solidne wykonanie – a przy tym wszystkim pozostaje oszczędna na tle konkurencji.
Tabela
5. Fiat Tipo 1.3 MultiJet – ekonomiczny sedan na długie dystanse
Fiat Tipo w wersji sedan z silnikiem 1.3 MultiJet (95 KM) to propozycja dla tradycjonalistów szukających auta taniego w eksploatacji. Niewielki diesel Fiata odznacza się prostotą i trwałością, a przy tym umiarkowaną dynamiką – jednak nadrabia wyjątkową oszczędnością. Średnie zużycie paliwa wynosi około 4,2 l/100 km, co w połączeniu z bakiem 50 litrów daje imponujący zasięg przekraczający 1000 km na jednym tankowaniu. Tipo oferuje przyzwoity komfort jazdy i kompaktowe rozmiary nadwozia, dzięki czemu sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w trasie. Jego niskie spalanie szczególnie docenią kierowcy pokonujący długie podróże – rzadziej odwiedzając stacje benzynowe zaoszczędzą zarówno czas, jak i pieniądze.
Tabela
Najbardziej oszczędne hybrydy o najniższym zużyciu paliwa
Samochody hybrydowe potrafią jeszcze bardziej obniżyć wydatki związane ze zużyciem paliwa, zwłaszcza w warunkach miejskich. Hybrydowy napęd łączy silnik spalinowy z elektrycznym, dzięki czemu takie auto odzyskuje energię (hamowanie rekuperacyjne) i często porusza się bezemisyjnie przy niskich obciążeniach. W praktyce oznacza to niskie spalanie w ruchu miejskim – hybrydy zużywają minimalne ilości paliwa w korkach i podczas ruszania, gdzie tradycyjne silniki są najmniej efektywne.
Poniżej prezentujemy 5 modeli hybrydowych (tzw. samochody pełnohybrydowe, niewymagające ładowania z gniazdka) wyróżniających się pod względem oszczędności paliwa. Należy pamiętać, że realne wyniki zależą od stylu jazdy kierowcy – jednak nowoczesne układy hybrydowe, wspomagane przez inteligentne systemy sterujące, maksymalizują korzyści z napędu elektrycznego, zmniejszając spalanie i emisję.
1. Toyota Yaris Hybrid – miejski czempion niskiego spalania
Toyota Yaris czwartej generacji to jeden z najbardziej oszczędnych samochodów na rynku. Jako pełna hybryda wyposażona w układ benzynowo-elektryczny 1.5 o łącznej mocy 116 KM, Yaris potrafi znaczną część jazdy po mieście odbywać w trybie EV (silnik spalinowy wyłączony). Rezultat? Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,9–4,3 l/100 km (cykl mieszany WLTP), co jest rewelacyjnym wynikiem na tle nawet mniejszych aut. W warunkach miejskich Yaris Hybrid często schodzi poniżej 4 litrów na “setkę”. Oprócz tego, auto oferuje typowe zalety Toyoty: wysoką niezawodność, bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense oraz zaskakująco przestronne wnętrze jak na kompaktowego hatchbacka. Yaris to idealny wybór dla tych, którzy cenią sobie niski apetyt na paliwo i zwinność w mieście.
Tabela
2. Renault Clio E-Tech Hybrid – francuska hybryda oszczędna w mieście
Poza wersją wysokoprężną, Renault Clio ma także wersję wyposażoną w nowoczesny napęd E-Tech Hybrid o mocy 140 KM, który imponuje oszczędnością. Pełna hybryda potrafi ruszać i jechać na krótkich odcinkach tylko na silniku elektrycznym, co drastycznie zmniejsza spalanie w korkach. Deklarowane średnie zużycie paliwa to około 4,2 l/100 km, a podczas jazdy miejskiej ten wynik bywa jeszcze niższy.
Testy wykazały, że Clio E-Tech nawet do 80% czasu w mieście spędza w trybie elektrycznym, zużywając naprawdę minimalne ilości benzyny. Kierowca ma do dyspozycji płynnie działającą automatyczną skrzynię oraz tryby jazdy pozwalające zoptymalizować oszczędność paliwa lub dynamikę. Kompaktowe rozmiary i nowa generacja napędu hybrydowego czynią z Clio Hybrid bardzo atrakcyjną propozycją dla oszczędnych kierowców.
Tabela
3. Honda Jazz e:HEV – przestronny maluch o hybrydowym sercu
Honda Jazz udowadnia, że oszczędne samochody mogą być jednocześnie bardzo praktyczne. Ten niewielki hatchback segmentu B kryje w sobie wyjątkowo przestronne wnętrze (system składania siedzeń Magic Seats) i nowoczesny układ hybrydowy e:HEV. Benzynowy silnik 1.5 współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi, generując łączną moc 109 KM. Hybrydowy Jazz płynnie dostosowuje tryb pracy – w mieście często porusza się jak auto elektryczne, a przy wyższych prędkościach pracuje jak klasyczna hybryda. Średnie spalanie w cyklu WLTP wynosi 4,5 l/100 km, co czyni go jednym z najbardziej ekonomicznych aut benzynowych w swojej klasie. Honda wyposażyła ten model w pakiet Honda Sensing (m.in. adaptacyjny tempomat, asystent pasa) oraz inne nowoczesne systemy wspomagania kierowcy, dzięki czemu Jazz oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. To znakomita propozycja dla kierowców miejskich, którzy chcą jeździć tanio, ale bez rezygnacji z przestrzeni i wygody.
Tabela
4. Toyota Corolla Hybrid – legendarnie niezawodna i oszczędna
Toyota Corolla to światowy bestseller, który w obecnej generacji występuje tylko z napędem hybrydowym. Dostępne są układy 1.8 (140 KM) lub 2.0 (196 KM), z których szczególnie oszczędny jest ten mniejszy. Średnie zużycie paliwa Corolli 1.8 Hybrid wynosi około 4,4–4,7 l/100 km w cyklu WLTP. Kompaktowa Toyota potrafi przejechać nawet ponad 1000 km na zbiorniku benzyny. W realnych warunkach kierowcy mogą oczekiwać spalania w granicach ~5 l/100 km bez specjalnego wysiłku, a w sprzyjających okolicznościach i przy spokojnym stylu jazdy można zejść poniżej tych wartości. Corolla oferuje do wyboru kilka wersji nadwozia (hatchback, przestronny sedan lub rodzinne kombi), wszystkie wyposażone w zaawansowany pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense oraz nowoczesne multimedia. To komfortowy, oszczędny samochód o hybrydowym napędzie najnowszej (5.) generacji, który łączy niezawodność i niskie koszty użytkowania z przyjaznością dla środowiska.
Tabela
5. Honda Civic e:HEV – dynamiczna i oszczędna
Honda Civic e:HEV jedenastej generacji pokazuje, że auto o dynamicznym charakterze może jednocześnie mało palić. Civic został wyposażony w zaawansowany układ hybrydowy z silnikiem 2.0 i-VTEC oraz motorem elektrycznym, generujący łącznie aż 184 KM. Mimo imponujących osiągów (przyspieszenie 0–100 km/h w ok. 7,8 s), ten kompakt potrafi być wyjątkowo ekonomiczny. Producent podaje spalanie od 4,7 l/100 km, co jak na mocne auto tej wielkości jest świetnym wynikiem. Na długich trasach Civic e:HEV zachowuje się jak klasyczny benzyniak o niewielkim silniku, a w mieście często wykorzystuje tryb elektryczny, oszczędzając paliwo. Honda dopracowała też prowadzenie – Civic oferuje dużo frajdy z jazdy przy jednoczesnym wsparciu ze strony licznych asystentów (utrzymanie pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, itd.). Dzięki temu kierowca może cieszyć się komfortem podróży i sportowym duchem, nie martwiąc się częstymi wizytami na stacji benzynowej.
Tabela
Najbardziej oszczędne samochody plug-in hybrid – hybrydy z możliwością ładowania z gniazdka
Hybrydy typu plug-in (PHEV) to kolejny krok w redukcji spalania – łączą zalety napędu elektrycznego i spalinowego, pozwalając na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów na samej energii z baterii. W cyklu WLTP samochody te osiągają średnie spalanie rzędu 1–2 litrów na 100 km, przy założeniu, że startują z w pełni naładowaną baterią. Niskie spalanie jest tu więc częściowo efektem jazdy elektrycznej. Przy regularnym ładowaniu, użytkownik PHEV może drastycznie obniżyć zużycie paliwa na co dzień, korzystając z silnika benzynowego tylko w razie potrzeby (np. na długie trasy). Poniżej prezentujemy 5 oszczędnych samochodów plug-in hybrid dostępnych w 2025 roku. Każdy z nich oferuje możliwość ładowania z gniazdka lub stacji, co przy odpowiedniej eksploatacji oznacza realne oszczędności na paliwie oraz bardzo niską emisję spalin. Warto pamiętać, że deklarowane wyniki (poniżej 2 l/100 km) dotyczą sytuacji przy częstym ładowaniu – w przeciwnym razie PHEV będzie zużywał paliwo jak tradycyjna hybryda. Niemniej jednak zaawansowane technologie w tych autach, często wspomagane elementami sztucznej inteligencji (np. przewidujące tryby jazdy), czynią je prawdziwymi mistrzami ekonomii w świecie motoryzacji.
1. Toyota Prius Plug-in Hybrid – nowa generacja rekordowej oszczędności
Nowa Toyota Prius piątej generacji z napędem plug-in hybrid ustanawia wysoko poprzeczkę konkurencji. Łączna moc układu (silnik 2.0 + elektryczny) wynosi aż 223 KM, ale mimo to Prius zużywa śladowe ilości benzyny. Średnie zużycie paliwa wg WLTP wynosi od 0,5 do 0,7 l/100 km (w zależności od wersji wyposażenia) – to wynik niemal symboliczny. Oczywiście, tak niski poziom spalania możliwy jest przy w pełni naładowanej baterii (Prius Plug-in przejedzie na prądzie nawet 72–86 km, zależnie od warunków). Niemniej nawet po rozładowaniu akumulatora Prius pozostaje efektywną hybrydą, która wciąż spali znacznie mniej paliwa niż tradycyjny samochód. Nowa generacja wyróżnia się nie tylko technologią, ale i atrakcyjną stylistyką – Prius wygląda dynamicznie i nowocześnie. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. matrycowe LED-y, najnowsze systemy bezpieczeństwa oraz opcjonalne panele fotowoltaiczne na dachu (ładujące baterię energią słoneczną). Oszczędność paliwa idzie tu w parze z troską o środowisko – Prius Plug-in emituje zaledwie 11–16 g CO₂/km, co czyni go jednym z najbardziej ekologicznych aut spalinowych dostępnych na rynku.
Tabela
2. Škoda Octavia iV – praktyczny liftback/kombi z technologią plug-in
Skoda Octavia iV to hybrydowa odmiana popularnej Octavii, wyposażona w układ napędowy 1.4 TSI + motor elektryczny o łącznej mocy ~204 KM. Łączy ona atuty zwykłej Octavii – ogromne wnętrze i bagażnik, wysoki komfort oraz funkcjonalność – z fenomenalną oszczędnością. Według danych średnie spalanie wynosi około 1,0 l/100 km (WLTP). W praktyce oznacza to, że na krótszych dystansach (do ~60 km) Octavią iV można jeździć na samym prądzie, nie zużywając ani kropli paliwa. Na trasie zaś, po wyczerpaniu baterii, samochód działa jak wydajna hybryda. Niższe koszty eksploatacji idą tu w parze z troską o ekologię – emisja CO₂ jest minimalna, a w mieście auto porusza się niemal bezgłośnie w trybie EV. Octavia iV dostępna jest zarówno jako liftback, jak i kombi, co czyni z niej jedno z najbardziej praktycznych i uniwersalnych aut w segmencie. Dla rodziny czy firmy poszukującej oszczędności paliwa bez rezygnacji z przestrzeni, to dobry wybór.
Tabela
3. Seat Leon e-Hybrid – sportowy kompakt, który „pali” prawie nic
Seat Leon e-Hybrid to bliźniaczy technicznie model dla Octavii i VW Golfa GTE, lecz ubrany w bardziej sportowe nadwozie w hiszpańskim stylu. W wersji hatchback lub Sportstourer (kombi) oferuje ten sam układ (1.4 TSI + elektryczny) o mocy 204 KM. Średnie zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi 1,1 l/100 km – czyli niewiele więcej niż w Octavii. Leon e-Hybrid potrafi przejechać do 60 km na prądzie, a kiedy zajdzie potrzeba – zapewnia świetne osiągi dzięki połączonej mocy obu silników. W trybie hybrydowym dalej pozostaje bardzo oszczędny. Wariant wyposażenia FR dodaje usportowionego charakteru (18-calowe felgi, opcjonalne adaptacyjne zawieszenie i sportowe akcenty we wnętrzu). Przy spokojnej jeździe, Leon potrafi być oszczędny jak mały miejski samochód. Łącząc nowoczesne technologie (wirtualny kokpit, liczne systemy asystujące) z efektownym designem i niskim spalaniem, Leon e-Hybrid stanowi atrakcyjną propozycję dla osób, które chcą czerpać przyjemność z jazdy, a jednocześnie oszczędzać paliwo.
Tabel
4. Kia Niro Plug-in Hybrid – wszechstronny crossover nowej generacji
Nowa Kia Niro w wersji plug-in hybrid to propozycja dla tych, którzy szukają oszczędnego crossovera. Łączy ona 1.6-litrowy silnik benzynowy z motorem elektrycznym, oferując łącznie ok. 183 KM i napęd na przednie koła poprzez 6-stopniową przekładnię DCT. Niro potrafi pokonać około 50–60 km w trybie elektrycznym, idealnie sprawdzając się w codziennych dojazdach bez kropli paliwa. Oficjalne średnie spalanie wynosi 1,3–1,4 l/100 km, co czyni ten model jednym z najoszczędniejszych SUV-ów na rynku. Kia zadbała o nowoczesne wyposażenie: znajdziemy tu pełen pakiet asystentów Kia Drive Wise (monitorowanie martwego pola, utrzymanie pasa, itp.), dwa duże wyświetlacze na desce rozdzielczej oraz bogate opcje łączności. Dzięki temu Niro PHEV oferuje nie tylko niskie spalanie, ale też wysoki komfort i bezpieczeństwo. To samochód, który na tle konkurencji wyróżnia się ekonomicznością pozwalającą kierowcy dbać o domowy budżet.
Tabela
5. Peugeot 308 Hybrid 180 – francuski kompakt z plug-in napędem
Peugeot 308 najnowszej generacji oferuje warianty hybrydowe plug-in, z których wersja Hybrid 180 wyróżnia się znakomitym balansem osiągów do oszczędności. Układ oparty na silniku 1.6 PureTech i motorze elektrycznym, dostarcza 180 KM i pozwala na płynną jazdę zarówno na benzynie, jak i na prądzie. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP sięga około 1,3 l/100 km, czyli jest porównywalne z najlepszymi w klasie. 308 potrafi przejechać około 60 km w trybie elektrycznym, a po rozładowaniu baterii działa jak efektywna hybryda. Oprócz tego przyciąga uwagę efektownym, nowoczesnym designem – od agresywnego przodu z LED-owymi kłami świateł dziennych po eleganckie wnętrze z cyfrowym i-Cockpitem. Nowoczesne wyposażenie obejmuje m.in. systemy półautonomicznej jazdy, masaż w fotelach czy ambientowe oświetlenie kabiny. Oszczędność paliwa idzie tu w parze z przyjemnością z prowadzenia. 308 Hybrid jest nie tylko oszczędny, ale i komfortowy. Dla kierowców ceniących francuską finezję i ekologiczne rozwiązania, to bardzo kusząca opcja.
Tabela
Podsumowanie
Świat motoryzacji oferuje wiele modeli o niskim spalaniu, od tradycyjnych diesli, poprzez hybrydy, aż po zaawansowane hybrydy typu plug-in. Wybierając oszczędne auto, zyskujemy niższe koszty eksploatacji oraz realny wkład w ochronę środowiska. Takie samochody emitują mniej CO₂, co ma znaczenie dla przyszłości naszej planety, a jednocześnie są przyjazne dla naszego domowego budżetu. Niezależnie od tego, czy pokonujemy głównie miejskie korki, czy często wyruszamy w długie podróże, na rynku pojawiło się wiele aut, które przy rozsądnym użytkowaniu odwdzięczą się minimalnym zużyciem paliwa. Dzięki zaawansowanym technologiom oraz ciągłym udoskonaleniom inżynierów, oszczędne samochody nie ustępują już komfortem ani osiągami bardziej paliwożernym konkurentom. To dobra wiadomość dla kierowców i środowiska. Teraz pozostaje tylko zastanowić się, który z przedstawionych modeli najlepiej odpowiada naszym potrzebom i cieszyć się jazdą przy symbolicznych wskazaniach dystrybutora.