"Seat umiera!" - krzyczały nagłówki. Tymczasem…
Jacek JureckiAutor
Ach, te nasz polskie media! Jeszcze we wrześniu trąbiły na cały regulator o rzekomym końcu Seata, jakby to był jakiś apokaliptyczny scenariusz z filmu katastroficznego. "Seat umiera!" - krzyczały nagłówki. Ale nie, nie, wkroczył Tomasz Tonder, dyrektor PR i Corporate Affairs w Grupie Volkswagen, i jak jakiś superbohater w garniturze, zdementował te bzdury. Seat nie tylko istnieje, ale produkuje, a teraz właśnie wypuszcza dwa odświeżone modele: Ibizę i Aronę. I to w roku, kiedy marka świętuje 75 lat istnienia!

W tym artykule:
Seat podnosi poprzeczkę
Seat Ibiza
Jeśli szukacie "nowego Seata Ibiza 2026" czy "odświeżonej Seata Arony", to trafiliście idealnie. Te dwa miejskie auta nie są żadnymi reliktami przeszłości; to samochody, które podnoszą poprzeczkę w swoich segmentach. Ibiza, ta ikona od 1984 roku, sprzedała się w ponad 6 milionach egzemplarzy. A Arona, ten miejski SUV z 2017, ma na koncie 750 tysięcy sprzedanych sztuk i nadal jest gotowa na podbój miejskich ulic. Teraz, z nowymi aktualizacjami, Seat pokazuje, że nie zamierza zwalniać.
Karoseria
Seat Arona
Zacznijmy od wyglądu, bo przecież auto musi wyglądać, jakby było gotowe na podryw, a nie na emeryturę. Nowe Seaty Ibiza i Arona dostały odświeżony design. Przód? Całkowicie nowy - grill z diamentową siatką w matowo-polerowanym wykończeniu, co nadaje im sportowy sznyt i sprawia, że wyglądają szerzej, niż moje ego po wygranej w wyścigu Toyota Racing Cup. Nowe, węższe reflektory full LED nie tylko podkreślają szerokość, ale świecą jaśniej, dalej i oszczędzają energię.
Boki? Proporcjonalne jak sylwetka sportowca po diecie proteinowej. Z tyłu Ibiza ma nowy zderzak z rozszerzonym poziomym akcentem, co daje wrażenie większej szerokości, a ciemne aluminiowe napisy modelu dodają nowoczesnego blasku. W wersji FR pojawia się laserowo wygrawerowane logo na słupku B, subtelne, jak tatuaż pod koszulą.
Nowe Seaty dostały węższe reflektory full LED 
Nowa gama felg od 15 do 18 cali, z nowymi wzorami (Ibiza dostaje dwie 17" i dwie 18", Arona – dwie 16" i dwie 18").
Kolory? Wibrujące jak dyskoteka w latach 80.: nowe Liminal, Oniric i Hypnotic dołączają do palety, inspirowane sztuczną inteligencją. Arona dodatkowo oferuje czarne lub szare dachy.
Z tyłu Ibiza ma nowy zderzak z rozszerzonym poziomym akcentem
Wnętrze
Wnętrze
We wnętrzu lepsze materiały, ciemniejsza podsufitka i ładne akcenty na nawiewach. W wersji FR w Ibizie w standardzie pojawiają się kubełkowe fotele. Dźwięk to sześć głośników, subwoofer i wzmacniacz 300W. Podobno muzyka brzmi jak koncert na żywo. Sprawdzimy.
Bezprzewodowe ładowanie 15W z… chłodzeniem, więc telefon nie zgrzeje się jak ja w upale.
Wnętrze
Silniki
Pod maską silniki od 80 KM do 150 KM, wszystko na benzynie. Wymienię wam opcje:
- 1.0 MPI 80 KM z 5-biegową manualną (tylko Ibiza) - dla oszczędnych mieszczuchów.
 - 1.0 TSI 95 KM z 5-biegową manualną - solidny wybór na co dzień.
 - 1.0 TSI 115 KM z 6-biegową manualną lub 7-biegową DSG - tu zaczyna się zabawa.
 - 1.5 TSI 150 KM z 7-biegową DSG - to jest to co tygrysy lubia najbardziej!
 
Produkcja
Oba modele produkowane są w Martorell pod Barceloną. Premiera rynkowa podobno już w styczniu przyszłego roku, a w 2027 oba wspomniane wyżej Seaty dostaną mild-hybridy, by spełnić normę EU7. A w 2028 pojawi się hybrydowy Leon.












