Już 30 maja br. poznamy europejską wersję najnowszego samochodu koncernu Kia. To EV9, które opisywaliśmy już (TUTAJ) na naszym portalu.
Jak samochód ten spisuje się w warunkach zimowych sprawdzano podczas testów w Arjeplog na północy Szwecji, w pobliżu koła podbiegunowego. Inżynierowie Kia przy bardzo niskich temperaturach przetestowali elektrycznego SUV-a pod kątem zapewnienia optymalnej wydajności akumulatora i sprawnego przebiegu procesu ładowania, pomimo ekstremalnie niskich temperatur. Przy okazji zoptymalizowali system kontroli trakcji, aby uzyskać najlepsze możliwe osiągi w czasie jazdy po śniegu i lodzie.
„To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu” – mówił Gunther Frank, dyrektor generalny ds. rozwoju produktów w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). „Za sprawą Kia EV9 udowadniamy, że dysponujemy technologią, która pozwala sprostać wyzwaniom związanym z szybkością ładowania w niskich temperaturach. Ponadto, jesteśmy pewni, że to auto dysponuje usprawnieniami w zakresie jazdy i prowadzenia, dzięki którym jazda samochodem elektrycznym po śniegu jest nie tylko bezpieczna, ale również sprawia przyjemność”.
W optymalnych warunkach, zgodnie z procedurą WLTP, Kia EV9 zapewnia zasięg wynoszący ponad 541 km. Dzięki ultraszybkiemu ładowaniu prądem o napięciu 800 V dodatkowe 239 km zasięgu można uzyskać już po zaledwie 15 minutach ładowania.
Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów elektrycznych, jazda w ekstremalnie wysokich lub bardzo niskich temperaturach może oczywiście skutkować wolniejszym ładowaniem i mniejszym zasięgiem. Ale to zjawisko znane także użytkownikom chociażby telefonów komórkowych.
„Podobnie jak ludzkie ciało, również akumulator ma określony zakres temperatur, w którym czuje się najbardziej komfortowo” – mówi Gunther Frank. „Tylko w tym zakresie może on zapewnić najlepszą wydajność podczas jazdy i ładowania. W Kia EV9 zastosowano najnowocześniejsze technologie termiczne akumulatorów, aby jak najlepiej poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami także poza komfortowym zakresem temperatur”.
Jedną z takich funkcji jest przygotowanie akumulatora do ładowania, które po raz pierwszy zastosowano w Kia EV6. Zasadniczo, przygotowanie akumulatora oznacza jego wstępne podgrzanie przed ładowaniem. Osiągając optymalną temperaturę akumulatora przed rozpoczęciem ładowania, EV9 wciąż może osiągać ultraszybkie ładowanie, pomimo zimna.
Kolejna funkcja – EV Route Planner – wprowadzona po raz pierwszy w EV9, zapewnia większą wygodę dzięki automatycznemu programowaniu punktów ładowania na trasie, jeśli są potrzebne. System analizuje dane samochodu w czasie rzeczywistym, a także trasę, która została wprowadzona do nawigacji, aby w razie potrzeby dodać punkty ładowania.
Gdy szacowany zasięg jest niewystarczający, aby dotrzeć do celu, na ekranie nawigacji wyświetla się komunikat z sugestią dostępnych stacji ładowania i z zapytaniem do kierowcy, czy chciałby je dodać do trasy. Oznacza to, że kierowcy nie muszą tracić czasu na planowanie tras w oparciu o dostępność stacji ładowania – EV9 robi to za nich, pokazując im, kiedy, gdzie i jak długo należy ładować akumulator.
EV Route Planner i przygotowanie akumulatora współpracują ze sobą, aby wstępnie ogrzać akumulator w niskich temperaturach, gdy Kia EV9 zbliża się do punktu szybkiego ładowania. Dla użytkowników oznacza to więcej czasu za kierownicą i mniej czasu spędzonego na ładowaniu lub na myśleniu o ładowaniu.
Nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi Kia EV9 pomagają ustabilizować samochód podczas jazdy – w szczególności poprzez zmniejszenie przechyłów nadwozia na zakrętach. Aby poradzić sobie ze sprawnym hamowaniem samochodu o dużej masie własnej, który dysponuje doskonałym przyspieszeniem, zwiększono rozmiar przednich tarcz hamulcowych.
Dodatkowo, wyposażony w odzysk energii układ hamulcowy Kia EV9 został udoskonalony poprzez zastosowanie zintegrowanego wspomagania elektrycznego (IEB) drugiej generacji w celu zmniejszenia masy układu hamulcowego i poprawy jego efektywności energetycznej.
Podwozie EV9 zostało zoptymalizowane, a zawieszenie dostrojone, aby zapewnić jak najleposze właściwości jezdne na śniegu i lodzie. Inżynierowie starali się znaleźć odpowiedni kompromis między bezpiecznym i lekkim prowadzeniem a szybkością reakcji i przyjemnością z jazdy. W rezultacie wrażenia z jazdy są bardzo zrównoważone i koncentrują się na zapewnieniu maksymalnego komfortu podróżowania, niezależnie od warunków jazdy.
Na potrzeby testów w Arjeplog w Szwecji Kia EV9 została wyposażona w specjalne opony zimowe. Opony te zapewniają maksymalną stabilność jazdy na zaśnieżonych drogach. Kia EV9 będzie oferowana z opcjonalnymi 19- lub 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, a wersja GT-Line będzie również dostępna z 21-calowymi kołami.
Kia EV9 z napędem na cztery koła jest wyposażona w silnik elektryczny zarówno z przodu, jak i z tyłu. Model z napędem na tylne koła wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 150 kW, wersja z napędem na cztery koła dysponuje łączną mocą 283 kW. Gdy napęd na cztery koła jest aktywny, kierowca ma do dyspozycji niemal dwa razy większą moc.
System kontroli trakcji w Kia EV9 ma na celu poprawę osiągów podczas jazdy w trudnym terenie. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Błoto, Piasek i Śnieg za pomocą przycisku wyboru trybu terenowego na kierownicy, aby zoptymalizować osiągi w różnych warunkach jazdy. System dostosowuje moc i podział momentu obrotowego, a także pracę układów wspomagających, aby zapewnić bezpieczne osiągi nawet w warunkach słabej przyczepności. Oznacza to, że nowa Kia EV9 doskonale sprawdza się również w terenie.
Tryb „Śnieg” jest zoptymalizowany pod kątem zachowania stabilności i jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. Po włączeniu trybu „Śnieg” system kontroli trakcji ogranicza moment obrotowy silnika i kontroluje go w celu uzyskania optymalnej przyczepności każdego z czterech kół, aby utrzymać kierunek jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. W trybie tym zastosowano również wysoki poziom kontroli siły hamowania w celu optymalizacji trakcji.
Kia EV9 na filmie.
A TUTAJ zobaczysz jak na śniegu, podczas naszego testu radziła sobie Kia EV6.
.