Strona główna/Testy/To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu

To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu

10 maja 2023


Już 30 maja br. poznamy europejską wersję najnowszego samochodu koncernu Kia. To EV9, które opisywaliśmy już (TUTAJ) na naszym portalu.



Jak samochód ten spisuje się w warunkach zimowych sprawdzano podczas testów w Arjeplog na północy Szwecji, w pobliżu koła podbiegunowego.  Inżynierowie Kia przy bardzo niskich temperaturach przetestowali elektrycznego SUV-a pod kątem zapewnienia optymalnej wydajności akumulatora i sprawnego przebiegu procesu ładowania, pomimo ekstremalnie niskich temperatur. Przy okazji  zoptymalizowali system kontroli trakcji, aby uzyskać najlepsze możliwe osiągi w czasie jazdy po śniegu i lodzie.


„To mit, że samochody elektryczne nie nadają się do jazdy po śniegu” – mówił  Gunther Frank, dyrektor generalny ds. rozwoju produktów w Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). „Za sprawą Kia EV9 udowadniamy, że dysponujemy technologią, która pozwala sprostać wyzwaniom związanym z szybkością ładowania w niskich temperaturach. Ponadto, jesteśmy pewni, że to auto dysponuje usprawnieniami w zakresie jazdy i prowadzenia, dzięki którym jazda samochodem elektrycznym po śniegu jest nie tylko bezpieczna, ale również sprawia przyjemność”.




W optymalnych warunkach, zgodnie z procedurą WLTP, Kia EV9 zapewnia zasięg wynoszący ponad 541 km. Dzięki ultraszybkiemu ładowaniu prądem o napięciu 800 V dodatkowe 239 km zasięgu można uzyskać już po zaledwie 15 minutach ładowania.


Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów elektrycznych, jazda w ekstremalnie wysokich lub bardzo niskich temperaturach może oczywiście skutkować wolniejszym ładowaniem i mniejszym zasięgiem. Ale to zjawisko znane także użytkownikom chociażby telefonów komórkowych. 


„Podobnie jak ludzkie ciało, również akumulator ma określony zakres temperatur, w którym czuje się najbardziej komfortowo” – mówi Gunther Frank. „Tylko w tym zakresie może on zapewnić najlepszą wydajność podczas jazdy i ładowania. W Kia EV9 zastosowano najnowocześniejsze technologie termiczne akumulatorów, aby jak najlepiej poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami także poza komfortowym zakresem temperatur”.


Jedną z takich funkcji jest przygotowanie akumulatora do ładowania, które po raz pierwszy zastosowano w Kia EV6. Zasadniczo, przygotowanie akumulatora oznacza jego wstępne podgrzanie przed ładowaniem. Osiągając optymalną temperaturę akumulatora przed rozpoczęciem ładowania, EV9 wciąż może osiągać ultraszybkie ładowanie, pomimo zimna.


Kolejna funkcja – EV Route Planner – wprowadzona po raz pierwszy w EV9, zapewnia większą wygodę dzięki automatycznemu programowaniu punktów ładowania na trasie, jeśli są potrzebne. System analizuje dane samochodu w czasie rzeczywistym, a także trasę, która została wprowadzona do nawigacji, aby w razie potrzeby dodać punkty ładowania.


Gdy szacowany zasięg jest niewystarczający, aby dotrzeć do celu, na ekranie nawigacji wyświetla się komunikat z sugestią dostępnych stacji ładowania i z zapytaniem do kierowcy, czy chciałby je dodać do trasy. Oznacza to, że kierowcy nie muszą tracić czasu na planowanie tras w oparciu o dostępność stacji ładowania – EV9 robi to za nich, pokazując im, kiedy, gdzie i jak długo należy ładować akumulator.


EV Route Planner i przygotowanie akumulatora współpracują ze sobą, aby wstępnie ogrzać akumulator w niskich temperaturach, gdy Kia EV9 zbliża się do punktu szybkiego ładowania. Dla użytkowników oznacza to więcej czasu za kierownicą i mniej czasu spędzonego na ładowaniu lub na myśleniu o ładowaniu. 


Nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi Kia EV9 pomagają ustabilizować samochód podczas jazdy – w szczególności poprzez zmniejszenie przechyłów nadwozia na zakrętach. Aby poradzić sobie ze sprawnym hamowaniem samochodu o dużej masie własnej, który dysponuje doskonałym przyspieszeniem, zwiększono rozmiar przednich tarcz hamulcowych.


 Dodatkowo, wyposażony w odzysk energii układ hamulcowy Kia EV9 został udoskonalony poprzez zastosowanie zintegrowanego wspomagania elektrycznego (IEB) drugiej generacji w celu zmniejszenia masy układu hamulcowego i poprawy jego efektywności energetycznej.


Podwozie EV9 zostało zoptymalizowane, a zawieszenie dostrojone, aby zapewnić jak najleposze właściwości jezdne na śniegu i lodzie. Inżynierowie starali się znaleźć odpowiedni kompromis między bezpiecznym i lekkim prowadzeniem a szybkością reakcji i przyjemnością z jazdy. W rezultacie wrażenia z jazdy są bardzo zrównoważone i koncentrują się na zapewnieniu maksymalnego komfortu podróżowania, niezależnie od warunków jazdy.


Na potrzeby testów w Arjeplog w Szwecji Kia EV9 została wyposażona w specjalne opony zimowe. Opony te zapewniają maksymalną stabilność jazdy na zaśnieżonych drogach. Kia EV9 będzie oferowana z opcjonalnymi 19- lub 20-calowymi obręczami kół z lekkich stopów, a wersja GT-Line będzie również dostępna z 21-calowymi kołami.


Kia EV9 z napędem na cztery koła jest wyposażona w silnik elektryczny zarówno z przodu, jak i z tyłu. Model z napędem na tylne koła wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 150 kW, wersja z napędem na cztery koła dysponuje łączną mocą 283 kW. Gdy napęd na cztery koła jest aktywny, kierowca ma do dyspozycji niemal dwa razy większą moc.


System kontroli trakcji w Kia EV9 ma na celu poprawę osiągów podczas jazdy w trudnym terenie. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Błoto, Piasek i Śnieg za pomocą przycisku wyboru trybu terenowego na kierownicy, aby zoptymalizować osiągi w różnych warunkach jazdy. System dostosowuje moc i podział momentu obrotowego, a także pracę układów wspomagających, aby zapewnić bezpieczne osiągi nawet w warunkach słabej przyczepności. Oznacza to, że nowa Kia EV9 doskonale sprawdza się również w terenie.


Tryb „Śnieg” jest zoptymalizowany pod kątem zachowania stabilności i jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. Po włączeniu trybu „Śnieg” system kontroli trakcji ogranicza moment obrotowy silnika i kontroluje go w celu uzyskania optymalnej przyczepności każdego z czterech kół, aby utrzymać kierunek jazdy do przodu na śliskiej nawierzchni. W trybie tym zastosowano również wysoki poziom kontroli siły hamowania w celu optymalizacji trakcji. 


Kia EV9 na filmie.




A TUTAJ zobaczysz jak na śniegu, podczas naszego testu radziła sobie Kia EV6.


.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 8 000 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Kontakt
Biuro Obsługi Klienta
+48 32 308 84 44
bok@vehis.pl
Jesteśmy członkiem
Obserwuj nas: