TOP 10 modeli SUV 4x4 (z napędem na 4 koła) w 2025 roku - który z nich nadają się w teren?
SUV-y to samochody, które cieszą się wciąż rosnącą popularnością, m.in. ze względu na swoją wszechstronność, przestronność i zapewnianie poczucia bezpieczeństwa. Dobrze odnajdują się w w codziennej jeździe do pracy czy na zakupy, a niektóre również w wymagającym terenie. Sprawdź, jaki model SUV 4 x 4 wybrać, jeśli szukasz samochodu osobowego nie tylko na asfalt.

SUV-y z napędem 4x4 - przegląd najpopularniejszych modeli
Jeśli Twój wymarzony samochód należy do kategorii SUV, to dostępność aut może wręcz przytłoczyć. Niemal każdy producent oferuje tego typu modele, a większość ma w swojej gamie po kilka pojazdów z podwyższonym nadwoziem.
W przypadku samochodów sportowo-rekreacyjnych, do wyboru masz zarówno pojazdy miejskie i kompaktowe, samochody klasy średniej, a także duże auta luksusowe. SUV-y są tak popularne, że de facto zastąpiły klasyczne modele segmentu B i C czy kombi i minivany. Droższe modele są ekwiwalentem limuzyn.
W związku z tym, że zazwyczaj służą po prostu do codziennej jazdy, bardzo dużo SUV-ów standardowo ma napęd tylko na przód (FWD, front wheel drive), a warianty z napędem na obie osie są opcją bądź niedostępne wcale. Na rynku wciąż są jednak modele 4x4, czy to ze stałym napędem na obie osie, czy z napędem dołączanym.
Kompaktowe modele SUV z napędem na 4 koła
Wśród mniejszych SUV-ów z napędem na cztery koła, warto przyjrzeć się m.in. modelom:
- Audi Q2 – kompaktowy crossover z napędem quattro dostępnym w mocniejszych wersjach (2.0 TFSI/2.0 TDI). Łączy miejską zwinność z lekkimi off-roadowymi możliwościami dzięki systemowi AWD.
- Dacia Duster – trzecia generacja kompaktowego SUV-a jest dostępna w wariancie 4x4 z silnikiem TCe o mocy 130 KM. Dacia Duster ma kąt natarcia wynoszący ponad 30 stopni i prześwit 217 mm, co pozwala Ci bez obaw wyjechać w lżejszy teren.
- Jeep Avenger – kompaktowy SUV z napędem 4x4 dostępnym w hybrydowej wersji 4xe (system AWD z elektrycznym motorem tylnej osi). Łączy miejską zwrotność z podstawowymi zdolnościami terenowymi dzięki zwiększonemu prześwitowi (210 mm) i systemowi Selec-Terrain.
Średnie i większe SUV-y z napędem 4x4
Jeśli szukasz nowego samochodu, który może służyć za auto do pracy, do przewożenia rodziny czy wypadów za miasto, to ciekawymi opcjami mogą być na przykład:
- Nissan X-Trail – najnowsze wcielenie japońskiego SUV-a jest dostępne z nowoczesną technologią e-POWER (silnik benzynowy ładujący akumulatory). System e-4ORCE wykorzystuje dwa silniki elektryczne (przód + tył) do precyzyjnej kontroli trakcji i hamowania rekuperacyjnego. Pięć trybów jazdy (w tym OFF-ROAD) pozwala na dopasowanie działania auta do warunków terenowych. Łączy przestronne wnętrze z płynną dynamiką EV.
- Toyota RAV4 – najnowsza generacja kultowego, japońskiego SUV-a. Napęd AWD-i (E-Four) jest standardem we wszystkich wersjach hybrydowych – automatycznie rozdysponowuje moc między osie. Tryb Trail zwiększa zdolności terenowe, a wersja GR SPORT łączy sportowe zawieszenie z agresywnym designem.
- Skoda Kodiaq – 7-miejscowy SUV segmentu D, ceniony za praktyczność i homologację do holowania 2200 kg. Napęd 4x4 dostępny w wersjach z silnikami 2.0 TSI/TDI (od 204 KM). System off-Road Skody Kodiaq ma tryby jazdy na śnieg, błoto i piasek. Wersja Scout oferuje wzmocnione podwozie i osłony błotników.
Samochody typu SUV z napędem na cztery koła – 10 najlepszych modeli terenowych
Kiedy planujesz wyjazd w naprawdę wymagający miejsce, wybór odpowiedniego auta ma kluczowe znaczenie. Nie każdy SUV poradzi sobie w trudnych warunkach. W naszej selekcji znajdziesz dziesięć modeli, które można nazwać prawdziwymi samochodami terenowymi. To auta, które nie boją się żadnych wyzwań:
- Ford Bronco – pojazd zaprojektowany z myślą o przygodzie w najtrudniejszych terenach. Ten model łączy w sobie styl, funkcjonalność i wytrzymałość, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla miłośników off-roadu. Ford Bronco jest wyposażony w system 4x4 GOAT, współpracujący z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów. Samochód wyróżnia się parametrami terenowymi. Prześwit 294 mm i głębokość brodzenia 850 mm, co stawia go w czołówce segmentu. Dla komfortu w terenie zastosowano system Trail Control, działający jak tempomat off-roadowy – utrzymuje on zadaną prędkość (1-30 km/h) na stromych zjazdach bez interwencji kierowcy.
- Ford Ranger – pickup z napędem tylnym (RWD, rear wheel drive) i opcjonalnym 4x4 z trybem Rock Crawl. Elektroniczna blokada tylnej osi i system Trail Control zapobiegają utracie przyczepności w błocie. Ford Ranger może być wyposażony w silnik 3.0 V6 EcoBoost o mocy 292 KM z 10-biegową skrzynię biegów SelectShift. System Pro Trailer Backup Assist ułatwia manewrowanie z przyczepą.
- Jeep Wrangler – klasyczna terenówka w nowym wydaniu, symbol amerykańskiej wolności i przygody. Jeep Wrangler jest dostępny z dwoma rodzajami napędu: benzynowym 2.0 Turbo (272 KM) oraz hybrydowym plug-in 4xe (380 KM). Obie wersje oferują zaawansowane systemy 4x4, Selec-Trac lub Rock-Trac z reduktorem, oraz opcjonalne blokady dyferencjałów i odłączany stabilizator. Wersja 4xe zapewnia do 52 km zasięgu w trybie elektrycznym, idealnym do jazdy miejskiej. Prześwit do 253 mm i kąty natarcia/zejścia nawet 36,6/31,8 stopni czynią Wranglera jednym z najbardziej wszechstronnych off-roaderów na rynku.
- Land Rover Defender – pojazd terenowy, który łączy w sobie tradycyjną trwałość z nowoczesnymi technologiami, co czyni go jednym z najbardziej wszechstronnych SUV-ów na rynku. Jego design i możliwości terenowe sprawiają, że jest to luksusowy, ale i niezwykle praktyczny wybór. Jest wyposażony w napęd AWD i zaawansowany systemem Terrain Response 2, który dostosowuje ustawienia do warunków terenowych. Posiada pneumatyczne zawieszenie z regulowanym prześwitem do 291 mm oraz możliwość brodzenia do 900 mm. System Wade Sensing na bieżąco pokazuje głębokość wody podczas jazdy przez przeszkody.
- Mercedes-Benz Klasy G – luksusowa model z napędem 4MATIC i mechanicznymi blokadami dyferencjałów (przedni, centralny, tylny), wyposażony w 9-biegową automatyczną skrzynię 9G-TRONIC oraz reduktor LOW RANGE o przełożeniu 2,93:1. Konstrukcja Mercedesa-Benza pozwala na pokonywanie bardzo stromych pochyłości (do 100%). System G-Mode automatycznie usztywnia zawieszenie i blokuje dyferencjały, zapewniając maksymalną trakcję w trudnym terenie. System multimedialny MBUX umożliwia sterowanie głosowe, także w trybie terenowym. Wersja AMG G 63 dysponuje silnikiem 4.0 V8 biturbo o mocy 585 KM.
- SsangYong Rexton – 7-miejscowy SUV z ramową konstrukcją i napędem na tylne koła, wyposażony w tryb 4H AUTO ze sprzęgłem wiskotycznym. System Drive Mode Select pozwala regulować rozdział mocy między osiami. Napędza go silnik 2.2 e-XDI o mocy 202 KM, a prześwit wynosi 216 mm. Pakiet „Alpine” obejmuje ogrzewane fotele i lusterka oraz skórzaną tapicerkę Nappa. System Blind Spot Detection ostrzega przed pojazdami w martwym polu. Homologacja do holowania 3500 kg umożliwia ciągnięcie dużej przyczepy.
- Suzuki Jimny – kompaktowa terenówka z manualnie aktywowanym napędem PART-TIME 4x4 i reduktorem, bez centralnego mechanizmu różnicowego. Wąski rozstaw osi (2,25 m) oraz mechaniczne zawieszenie ułatwiają jazdę w trudnym terenie. Wersja "Survive" wyróżnia się wzmocnionymi reflektorami LED i dodatkowymi punktami mocowania w bagażniku. System Hill Descent Control utrzymuje prędkość 5 km/h podczas stromych zjazdów. Niska masa własna (1130 kg) pomaga w wyciąganiu pojazdu z błota.
- Toyota Hilux – kultowy pickup ze stałym napędem 4x4 i blokadą tylnego dyferencjału. Układ mild hybrid 48V generuje 204 KM + 16 KM wsparcia elektrycznego, współpracując z 6-biegową automatyczną skrzynią. System Multi-Terrain Select optymalizuje jazdę w piasku, śniegu i błocie. Wersja GR SPORT II wyróżnia się sportowym zawieszeniem Bilstein i 18-calowymi felgami. Pakiet „Towing” obejmuje chłodzony intercooler i wzmocnione sprzęgło do holowania do 3500 kg.
- Toyota Land Cruiser – legenda off-roadu ze stałym napędem 4x4 i hybrydowym układem i-FORCE MAX o mocy 326 KM. Centralny mechanizm różnicowy Torsen z blokadą minimalizuje utratę przyczepności. Ramowa konstrukcja oraz system KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) zapewniają stabilność i komfort jazdy w trudnym terenie. Prześwit Toyoty Land Cruiser wynosi 225 mm, a maksymalna głębokość brodzenia to 700 mm. Cyfrowy kokpit z 12,3-calowym ekranem i system Multi-Terrain Monitor pomagają wykrywać przeszkody pod samochodem. W standardzie znajduje się także zaawansowany system bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Homologacja do holowania 3500 kg umożliwia ciągnięcie łodzi lub przyczepy.
- Volkswagen Amarok – pickup premium z napędem 4Motion oferującym tryby 2H/4H/4L/4A. Napędzany silnikiem 3.0 TDI V6 generującym 240 KM. Moc przekazywana jest przy pomocy 10-biegowej skrzyni automatycznej. Amarok jest wyposażony w blokadę tylnego mechanizmu różnicowego i tryby terenowe, takie jak "piasek" czy "muł/koleiny". Wersja PanAmericana wyróżnia się osłonami podwozia, oponami All-Terrain oraz zwiększonym prześwitem. System Trailer Assist ułatwia parkowanie z przyczepą, a pakiet "Winter" zawiera podgrzewaną szybę przednią i podgrzewane dysze spryskiwaczy. Homologacja do holowania do 3500 kg.
Modele SUV w ofercie VEHIS
Jeśli szukasz solidnej, wygodnej, bezpiecznej terenówki, która sprawdzi się zarówno w długich trasach, jak i w wyprawach na łono natury, sprawdź ofertę na vehis.pl. Skorzystaj z kalkulatorów i wypełnij formularz, aby skontaktować się z konsultantem, który pomoże Ci wybrać najlepszy nowy samochód dla Ciebie.
VEHIS oferuje nowoczesne finansowanie, które łączy cechy leasingu z najmem długoterminowym. Samochód możesz w dowolnej chwili oddać lub wymienić na inny. Po zakończeniu leasingu, auto możesz wykupić po wcześniej ustalonej cenie lub zwrócić. Dodatkowe zalety to m.in. pakiety serwisowe i ubezpieczeniowe, brak limitu kilometrów czy dopłat za ponadnormatywne zużycie.