Toyota GR Corolla. Za rok również w Europie
W 2021 roku Toyota, a konkretnie jej „sportowy” dział GAZOO Racing (TGR) zaprezentowała model GR Corolla. Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji została zorganizowana wtedy w Long Beach w Kalifornii, tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu zawodów driftingowych Formula Drift. GR Corolla trafiła do sprzedaży w Japonii w drugiej połowie 2022 roku. Przedstawiciele japońskiego koncernu poinformowali, że samochód ten nie będzie sprzedawany w Europie. Tymczasem...

Toyota GR Corolla. Ważny komunikat
Toyota GR Corolla. Wersja europejska
Toyota ogłosiła właśnie, że w 2026 roku planuje rozpoczęcie produkcji GR Corolli w fabryce Toyota Motor Manufacturing UK. Szczegóły dotyczące rynków sprzedaży, wolumenu produkcji oraz skali inwestycji zostaną podane w późniejszym terminie. Zatem nim dowiemy się czegoś więcej o europejskiej wersji GR Corolli przypomnijmy co wiadomo o japońskiej odmianie.
Toyota GR Corolla. 304 KM
Seryjna, niedostępna w Europie GR Corolla wyposażana jest w 304- konny rzędowy, trzycylindrowy silnik 1,6 z turbo (z intercoolerem). znany z GR Yarisa. Samochód został wyposażony także w pochodzący z GR Yarisa napęd na cztery koła GR-FOUR.
Toyota GR Corolla. Wersja sprzedawana w Japonii
Toyota GR Corolla. Duży rozstaw osi
Japońska GR Corolla została oparta na konstrukcji Corolli Hatchback ma nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm większy niż w standardowej Corolli Hatchback. GR Corolla zachowała pięć miejsc siedzących i pięciodrzwiowe nadwozie.
Toyota GR Corolla. Wersja sprzedawana w Japonii
Toyota GR Corolla. Sportowy wygląd
Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm, co nie tylko poprawia właściwości jezdne, ale przekłada się na szeroką, sportową sylwetkę. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo, a jednocześnie podkreśla mocny, sportowy wygląd tylnej części auta. Charakterystyczne są także wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce.
Toyota GR Corolla. Wersja sprzedawana w Japonii
Toyota GR Corolla. Selektor trybów jazdy
Produkowana w Japonii GR Corolla, która ma napęd na cztery koła GR-FOUR, wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe. Pozwala ono zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy, aby dać większe możliwości ustawień zgodnie z preferencjami kierowcy i warunkami jazdy.
Toyota GR Corolla. Wersja sprzedawana w Japonii
Toyota GR Corolla. Stabilność w zakrętach
Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami zapewniają pewność i bezpieczeństwo nawet na torach wyścigowych.
Toyota GR Corolla. Zwiększona sztywność
Bardzo wysoka sztywność nadwozia to wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), który zapewnia dużą łatwość w nadawaniu optymalnej formy i przyczynia się nie tylko do zwiększenia sztywności, ale także do zmniejszenia masy.
Toyota GR Corolla. Wersja sprzedawana w Japonii
Toyota GR Corolla. Sportowe wnętrze
We wnętrzu japońska GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.