Wiadomości
Premiery
Testy
Na drodze
E-auto
O leasingu
Porady
Zdjęcia
Filmy
Clacson
Obserwuj nas:

Strona główna/Wiadomości/Usterki w samochodach. Miliony wezwań do serwisów wielu producentów

Usterki w samochodach. Miliony wezwań do serwisów wielu producentów

Redakcja moto.vehis.plAutor

W świecie motoryzacji bezpieczeństwo jest nie do przecenienia, a takie systemy jak EU Safety Gate i niemiecki KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) pełnią ważną rolę w ochronie kierowców przed potencjalnie niebezpiecznymi usterkami ich samochodów. Od początku listopada 2025 roku producenci samochodów zgłosili aż osiemnaście tzw. recall, czyli odwołań do serwisów dotyczących 24 modeli siedmiu marek poprzez europejski system bezpieczeństwa. Równolegle KBA opublikowało trzy akcje serwisowe obejmujące 12 modeli trzech producentów, w tym Audi, BMW i Volkswagen.

Systemy EU Safety Gate i niemiecki KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) pełnią ważną rolę w ochronie kierowców przed potencjalnie niebezpiecznymi usterkami ichj samochodów.
Systemy EU Safety Gate i niemiecki KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) pełnią ważną rolę w ochronie kierowców przed potencjalnie niebezpiecznymi usterkami ichj samochodów.

Toyota i Lexus: problemy z kamerami cofania w ponad milionie pojazdów

Jednym z najpoważniejszych zgłoszeń tego tygodnia jest gigantyczna akcja serwisowa Toyoty i Lexusa, obejmująca aż 1 024 407 samochodów wyprodukowanych w latach 2021–2025. Chodzi o usterkę oprogramowania w jednostce sterującej asystentem parkowania (Parking Assist control unit), która współpracuje z panoramicznym monitorem (PVM).

W skrócie: podczas cofania, zwłaszcza tuż po uruchomieniu lub restarcie silnika, obraz z kamery tylnej może na chwilę „zamarznąć”. To nie tylko irytujące, w ruchu miejskim może prowadzić do kolizji, uniemożliwiając ocenę odległości od przeszkód. Dotknięte modele to m.in. Toyota bZ4X, Highlander, Land Cruiser, Mirai, Prius i RAV4 oraz Lexus ES, LBX, LC, LM, NX, RX, RZ i UX.

Peugeot i Jeep. Usterka systemu Stop&Start

Kolejnym powszechnym problemem, który powraca jak bumerang, jest awaria funkcji Stop&Start, odpowiedzialnej za automatyczne wyłączanie silnika na światłach. Już miesiąc temu zgłąszano usterkę modułu sterowania nadwoziem (BCM) w modelach Citroën i Jeep, uniemożliwiającym wyłączenie silnika. Teraz lista poszerzyła się o Peugeot 508 i 5008 z lat 2023–2024, gdzie przyczyna tkwi w błędnym kodowaniu interfejsu systemów wbudowanych (Built-in Systems Interface).

W efekcie funkcja nie działa, co zwiększa zużycie paliwa i emisję spalin, ale przede wszystkim podnosi ryzyko awarii w ruchu ulicznym.

Podobny problem dotknął Jeepa Avenger z 2024 roku. Tu też Stop&Start odmawia posłuszeństwa z powodu tego samego błędu kodowania.

Citroën, Opel i Peugeot. Ryzyko wycieków wodoru

Dla właścicieli ekologicznych samochodów wodorowych mamy niepokojące wieści, choć w Polsce ich praktycznie nie ma. W ramach EU Safety Gate zgłoszono wycieki wodoru w modelach Citroën e-Jumpy Hydrogen (2022–2023), Opel Vivaro-e Hydrogen (2021–2023) oraz Peugeot e-Expert Hydrogen (2022–2024). Problem polega na nieszczelności między zewnętrzną osłoną zbiornika a ochronną wyściółką, co może prowadzić do niekontrolowanego uwolnienia gazu.

Wodorowe pojazdy to przyszłość motoryzacji, ale takie usterki przypominają o potrzebie rygorystycznych testów, wyciek wodoru to potencjalne ryzyko pożaru lub eksplozji. Producenci zalecają natychmiastowy kontakt z autoryzowanym serwisem, gdzie zbiorniki zostaną dokładnie sprawdzone i uszczelnione.

Toyota. Awaria systemu monitorowania ciśnienia opon

Nie zapominajmy o mniejszych, ale równie ważnych usterkach. Toyota zgłosiła problem z systemem monitorowania ciśnienia w oponach w modelu Proace City z lat 2023–2024. System po prostu nie aktywuje się poprawnie, co oznacza, że kierowca nie otrzyma ostrzeżenia o spadku ciśnienia, zwiększając ryzyko pęknięcia opony w trasie. To szczególnie niebezpieczne na autostradach, gdzie stabilność pojazdu jest kluczowa. Recall Toyoty obejmuje bezpłatną diagnostykę i naprawę.

Chińskie SUVy dostępne od ręki

Audi. Przegrzewanie baterii

W systemie KBA Audi ogłosiło wewanie do serwisów dla modeli A8, Q7 i Q8 z lat 2019 - 2024. Tu problemem są moduły ogniw w baterii wysokonapięciowej (HV battery), które mogą się przegrzewać podczas ładowania. To nie tylko skraca żywotność akumulatora, ale rodzi ryzyko pożaru, zwłaszcza w hybrydach i elektrykach.

W tym samym tygodniu Volkswagen dodał do listy Touarega, gdzie bateria HV może się nagrzewać nadmiernie w trakcie ładowania. Usterki te wymagają pilnej interwencji.

Przeczytaj także:Kolory samochodów...

Audi I BMW. Powracające problemy z poduszkami powietrznymi

Airbagowe odwołania to prawdziwa plaga, dotykają milionów pojazdów na świecie, a nowe modele dołączają do listy co tydzień. KBA rozszerzyło akcję dla starszych Audi oraz BMW (386 000 starszych egzemplarzy z wadliwą poduszką kierowcy. Te usterki, często związane z defektami poduszek firmy Takata, mogą uniemożliwić prawidłowe jej napełnienie podczas wypadku, co jest ekstremalnie niebezpieczne.

 

Wczoarj w unijnym systemie Safety Gate (dawny Rapex) pojawiły się kolejne trzy akcje przywoławcze dotyczące czterech modeli dwóch marek. Z kolei niemiecki Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego (KBA) opublikował aż osiem akcji przywoławczych, które obejmują 21 modeli należących do siedmiu różnych producentów.

W systemie Safety Gate na cenzurowanym znowu są marki należące do grupy Volkswagen: dla Audi zgłoszono dwie oddzielne akcje przywoławcze, a jedną kampanię ogłoszono dla Ferrari.

Znacznie dłuższa jest natomiast lista producentów zgłaszających usterki za pośrednictwem KBA - swoje akcje prowadzą Dacia, Honda, Jeep, Lexus, Nissan, Suzuki i Toyota.

Toyota i Lexus. Wyłączenie się deski rozdzielczej. Miliony wezwań

W zeszłym tygodniu Toyota wycofała z rynku ponad milion samochodów (i wiele modeli Lexusa) z powodu możliwej wspomnianej wyżej awarii kamery cofania. W tym tygodniu obie marki wracają z kolejną, jeszcze większą akcją, tym razem dotyczy ona niemal trzech milionów pojazdów wyprodukowanych w latach 2022–2025. Powód? Nieprawidłowe oprogramowanie może powodować przeciążenie pamięci procesora, co w skrajnych przypadkach prowadzi do całkowitego wyłączenia się zestawu wskaźników.

Ten sam problem dotyka także 8031 egzemplarzy Suzuki Across i Swace (produkowanych od października 2022 do grudnia 2024 roku), które jak wiadomo technicznie są bliźniakami Toyoty.

Nissan Qashqai. Ryzyko pożaru

Nissan musi wycofać z europejskich dróg 390 595 sztuk Qashqaia wyprodukowanych od maja 2021 do października 2024 roku. Przyczyna jest poważna: w wyniku tarcia o sąsiednie elementy może dojść do przetarcia przewodu paliwowego, a w konsekwencji do wycieku benzyny i zapalenia się pojazdu. W zależności od stopnia uszkodzenia w autoryzowanym serwisie zostanie założona dodatkowa osłona albo wymieniony cały przewód.

Suzuki. Awaria wspomagania kierownicy

Suzuki pojawia się na liście KBA aż dwukrotnie. Oprócz wspomnianych już Across i Swace, problem dotyczy także modeli Vitara i SX4 S-Cross z 2024 roku (łącznie 15 890 sztuk). Sterownik układu wspomagania może błędnie zinterpretować usterkę i całkowicie wyłączyć wspomaganie kierownicy, co znacząco utrudnia prowadzenie auta.

Dostaniesz list, ale sam możesz sprawdzić

Jeśli posiadasz któryś z wymienionych modeli, koniecznie sprawdź, czy twój samochód znajduje się na liście akcji przywoławczych, zarówno w bazie Safety Gate, jak i na stronie KBA. Producenci kontaktują się z właścicielami listownie, ale zawsze warto zweryfikować to samodzielnie.

Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10543 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Obserwuj nas:
© 2025 VEHIS sp. z o.o.