Volkswagen Golf 8.5 Variant – Test, opinie, wrażenia z jazdy
Michał BorowskiAutor
Volkswagen Golf to już legenda – samochód, którego nazwy nie trzeba nikomu przypominać. Od premiery ósmej generacji w 2019 roku, Golf stał się prawdziwą ikoną segmentu kompaktów. Dziś mamy okazję przetestować odmianę kombi najnowszego Golfa VIII generacji, który przeszedł solidną kurację odmładzającą

Volkswagen Golf 8.5 Variant R-Line - Usportowiona klasyka
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor
Na pierwszy rzut oka Golf po liftingu nie przeszedł rewolucyjnej metamorfozy. Natomiast zmodernizowane reflektory, nowa stylistyka zderzaków i opcjonalna listwa świetlna z podświetlonym logo VW nadają autu świeżości. Wersja R-Line dodaje sportowego sznytu, a sama odmiana Variant, czyli kombi, zyskuje na praktyczności – jest o 35 cm dłuższa niż hatchback. Wydłużony rozstaw osi (o dodatkowe 5 cm) przekłada się nie tylko na większą przestrzeń bagażową, ale także na komfort pasażerów na tylnych siedzeniach.
Wymiary:
Długość: 4631 mm
Szerokość: 1789 mm
Wysokość: 1487 mm
Rozstaw osi: 2669 mm
Wnętrze – cyfrowa elegancja i ergonomia
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor
W kabinie za to zmieniło się sporo – multimedia, które wcześniej były źródłem niekończących się frustracji, teraz prezentują się jak wzorzec w tej dziedzinie. Ogromny ekran centralny obsługuje się intuicyjnie niczym smartfon, a jego płynność oraz logiczne rozmieszczenie funkcji sprawiają, że to wreszcie przyjemne narzędzie. Zintegrowany asystent głosowy z elementami sztucznej inteligencji dodatkowo upraszcza komunikację z samochodem.
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor
Na desce rozdzielczej praktycznie nie znajdziemy przycisków – wszystkie ustawienia przeniesione zostały do cyfrowego świata, natomiast fizyczne przyciski znalazły się na kierownicy, co jest kolejnym dowodem na to, że VW wsłuchuje się w opinie swoich klientów.
Wersja kombi oferuje więcej przestrzeni – pasażerowie tylnej kanapy mogą cieszyć się nie tylko powiększonym miejscem na nogi, ale też dodatkowymi 7 cm przestrzeni nad głową. Sportowo stylizowane fotele w wersji R-Line wyglądają dynamicznie, ale przy tym również zapewniają komfort dzięki miękkiemu wypełnieniu i solidnemu trzymaniu bocznemu. Dodatkowe akcenty, takie jak tapicerka z materiału wzbogacona o wstawki ze sztucznej skóry i alcantary, nawiązują stylistycznie Golfa GTI. Praktyczność nie zawodzi – bagażnik mieści 611 litrów, co w tej klasie jest rekordowym wynikiem.
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor
Pod maską znany silnik z lekką elektryfikacją
Pod maską testowanego Golfa kryje się silnik 1.5 eTSI – znana jednostka z systemem miękkiej hybrydy, czyli tzw. 48V, który przede wszystkim optymalizuje działanie systemu start/stop. Motor generuje 150 KM mocy oraz 250 Nm momentu obrotowego, a napęd przekazywany jest na przednie koła przez 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynię DSG. Pakiet R-Line to wyłącznie stylizacja, ale osiągi nie rozczarowują – sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 224 km/h.
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor
Wrażenia z jazdy – harmonia techniki i komfortu
Czasem zdarzają się samochody, które po prostu współgrają z kierowcą na każdym poziomie – tak właśnie jest z Golfem. Reakcja na gaz jest błyskawiczna, skrzynia DSG działa jak szwajcarski zegarek, a silnik oddaje pełny moment już od 1500 obr./min, co daje poczucie, że zawsze masz zapas mocy pod prawą stopą.
Komfort jazdy podnosi opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC, które w zależności od trybu, potrafi dostosować twardość do warunków – od miękkiej, idealnej na wyboiste drogi, po sportową, która daje precyzyjne prowadzenie na autostradzie. Co więcej, systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat i asystent utrzymania pasa ruchu, działają niemal bezbłędnie, nawet gdy oznaczenia jezdni w praktyce nie istnieją. Z kolei inteligentny tempomat uwzględnia nie tylko pojazd przed Tobą, ale także dane z nawigacji oraz uczą się zachowań innych kierowców - a przypominam, że mówimy o segmencie aut kompaktowych.
Ekonomia użytkowania i małe niedociągnięcia
Pod względem zużycia paliwa, Golf 8.5 Variant pokazuje, że potrafi być oszczędny. W miejskmj tłoku średnie spalanie to około 6 l/100 km, na drogach krajowych nawet 5 l/100 km, a przy autostradowej jeździe wyniki oscylują wokół 7-7,5 l/100 km.
Jedyny mankament, który warto wymienić, to sporadycznie nieliniowe działanie pedału hamulca przy bardzo małych prędkościach. Może to być efekt działania rekuperacji, trybu dwucylindrowego czy specyfiki skrzyni – ciężko powiedzieć, ale wrażenie jest nietypowe.
Podsumowanie
Volkswagen Golf 8.5 Variant to dowód na to, że słuchanie opinii klientów naprawdę ma znaczenie, a ślepe podążanie za rynkowymi trendami nie zawsze przynosi najlepsze efekty. VW odświeżając Golfa poprawił jego największe bolączki i przywrócił temu modelowi dobre imię, na które pracował od ponad 50 lat.
Volkswagen Golf 8.5 Variant. Fot. autor