Volkswagen ID.4. Zbyt czuły przycisk. Jest pozew zbiorowy
Samochody elektryczne zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny, oferując ekologiczne i nowoczesne rozwiązania. Jednak nawet najbardziej zaawansowane technologie nie są wolne od wad. Jednym z głośnych przypadków jest pozew zbiorowy przeciwko Volkswagenowi ID.4 w modelach z lat 2021-2023, dotyczący problemów z nadmiernie czułym pewnym przyciskiem - czytamy na stronach Car Complaints. To niezależna organizacja, która gromadzi i publikuje skargi amerykańskich konsumentów dotyczące problemów z samochodami różnych marek sprzedawanych w USA.

Problem z nadwrażliwymi przyciskami
W modelach Volkswagen ID.4 z lat 2021-2023 amerykańscy właściciele zgłosili problemy związane z nadwrażliwymi przyciskami dotykowymi na kierownicy, które sterują adaptacyjnym tempomatem (ACC). Według pozwu zbiorowego, lekkie muśnięcie kierownicy może przypadkowo aktywować tempomat, co prowadzi do nagłego przyspieszenia pojazdu. Takie sytuacje są nie tylko irytujące, ale również niebezpieczne, zwłaszcza podczas manewrów, takich jak parkowanie.
Reakcja Volkswagena
Volkswagen przyznał, że wprowadzenie dotykowych przycisków na kierownicy było błędem
Pozew, złożony w sądzie federalnym w New Jersey, zarzuca Volkswagenowi, że firma była świadoma problemu dzięki skargom klientów, danym wewnętrznym i informacjom od dealerów, ale nie podjęła działań, aby naprawić usterkę lub ostrzec użytkowników. Niemiecki koncern twierdzi, że przypadki nagłego przyspieszenia wynikają z błędu kierowcy, np. naciśnięcia pedału gazu zamiast hamulca.
Volkswagen przyznał jednak, że wprowadzenie dotykowych przycisków na kierownicy było błędem i ogłosił, że w nowych modelach powróci do tradycyjnych przycisków mechanicznych.
Wiele samochodów ma problemy
Problemy z nadwrażliwymi systemami sterowania nie są odosobnione. Wiele marek boryka się z róznymi wyzwaniami, szczególnie w erze systemów elektronicznych i autonomicznych. Oto kilka przykładów:
Tesla: problemy z ekranem dotykowym
Właściciele Tesli, zwłaszcza modeli Model S i Model X, zgłaszali problemy z ekranami dotykowymi, które są centralnym elementem sterowania pojazdem. Ekrany te mogą przestać działać, wyświetlać błędy lub reagować z opóźnieniem, co utrudnia dostęp do kluczowych funkcji, takich jak klimatyzacja, nawigacja czy sterowanie tempomatem. W 2021 roku Tesla została zmuszona do wycofania ponad 130 000 pojazdów z powodu problemów z ekranami dotykowymi, które mogły zwiększać ryzyko wypadków.
Toyota: usterki w systemie hamowania
Modele Toyoty, takie jak Prius i RAV4, były przedmiotem skarg związanych z systemem hamowania awaryjnego (AEB). Kierowcy zgłaszali przypadki nieoczekiwanego uruchamiania hamulców w sytuacjach, gdy nie było zagrożenia kolizją, co powodowało nagłe zatrzymanie pojazdu i zwiększało ryzyko kolizji z tyłu. Toyota wydała aktualizacje oprogramowania, ale problem nie został w pełni rozwiązany dla wszystkich modeli.
Audi: problemy z systemem Front Assist
Audi również zmagało się z problemami związanymi z systemem Front Assist, który obejmuje automatyczne hamowanie awaryjne. W modelach z lat 2011-2023 zgłaszano przypadki nieoczekiwanego hamowania, które mogło prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W 2024 roku osiągnięto ugodę w pozwie zbiorowym, ale wielu właścicieli nadal skarży się na brak skutecznych napraw.
Hyundai i Kia: wady silnika i ryzyko pożaru
Hyundai i Kia borykają się z problemami dotyczącymi silników w modelach takich jak Sonata, Tucson czy Sportage. Zgłaszano przypadki nagłego gaśnięcia silnika, wycieków paliwa i pożarów, co doprowadziło do licznych pozwów zbiorowych. Wady te dotyczyły zarówno samochodów spalinowych, jak i hybrydowych.
Ford: problemy z układem kierowniczym
W modelach Forda, takich jak F-150 i Explorer, zgłaszano usterki związane z układem kierowniczym, w tym nagłe blokowanie się kierownicy lub utrata wspomagania. Te problemy, choć różnią się od nadwrażliwych przycisków Volkswagena, również stwarzają poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców i pasażerów.
Czytaj także: Mustang Mach-E. Ford wstrzymuje sprzedaż. Wszystko przez… drzwi