Wiadomości
Premiery
Testy
Na drodze
E-auto
O leasingu
Porady
Zdjęcia
Filmy
Clacson
Obserwuj nas:

Strona główna/Wiadomości/Złote Kierownice 2025 rozdane. Triumfuje Volkswagen. Auta z Chin? Nie zauważone

Złote Kierownice 2025 rozdane. Triumfuje Volkswagen. Auta z Chin? Nie zauważone

Redakcja moto.vehis.plAutor

W berlińskiej siedzibie wydawnictwa Axel Springer po raz 49. rozdano Złote Kierownice (Goldenes Lenkrad), jedną z najbardziej prestiżowych nagród motoryzacyjnych w Europie.

Goldenes Lenkrad
Goldenes Lenkrad

Grupa Volkswagen triumfuje. Aż 6 Złotych Kierownic!

W tym roku czytelnicy Auto Bild i Bild Am Sonntag oraz jury ekspertów (wśród nich m.in. David Schumacher, Hans-Joachim Stuck, Sébastien Ogier) testowało 72 modele w 12 kategoriach, od małych elektryków po supersportowe ikony.

Najważniejsi zwycięzcy 2025

Samochody produkcyjne

  • Najlepszy samochód kompaktowy: Volkswagen Golf GTI Edition 50
  • Najlepszy średni/duży samochód: Volkswagen ID.7 GTX Tourer
  • Najlepszy samochód luksusowy / sportowy: Porsche 911 GT3
  • Najlepszy samochód używany: Mercedes-Benz Klasa C
  • Najlepszy mały crossover/SUV: Volkswagen T-Roc
  • Najlepszy kompaktowy SUV/crossover elektryczny: Volkswagen ID.7 GTX Tourer

Nagrody redakcyjne (wybór dziennikarzy AUTO BILD)

  • „Najlepszy nowy gracz” - Hyundai Inster
  • „Design i emocje” - Mercedes-Benz CLA
  • „Najlepszy wszechstronny elektryk” - BMW iX3

Pozostałe samochody, które otarły się o podium:

  • Opel Mokka GSe za przeniesienie technologii rajdowych na drogi
  • BMW M5 Touring za połączenie potężnej mocy, komfortu i emocji
  • Mercedes-Benz Klasa C najlepszy samochód używany 2025

Honorowa Złota Kierownica 2025 dla Akio Toyody!

Wręczono także honorową Złotą Kierownicę. W tym roku statuetkę odebrał Akio Toyoda, prezes i były szef Toyota Motor Corporation, wnuk założyciela marki. Redaktor naczelny Auto Bild, Robin Hornig, powiedział w laudacji: „Akio Toyoda to lider biznesu i prawdziwy pasjonat motoryzacji, wizjoner i tradycjonalista, kierowca wyścigowy i człowiek z krwi i kości. Pokazuje, że pasja do technologii i odpowiedzialność mogą iść w parze. On nie tylko zarządza, on naprawdę prowadzi.”

Toyoda, znany z tego, że sam siada za kierownicą prototypów i startuje w wyścigach pod pseudonimem „Morizo”, został uhonorowany za wkład w rozwój marki Toyota i za przywrócenie jej „duszy”, szacunku, pokory i miłości do samochodów.

Chińskie samochody elektryczne

Złota Kierownica to coś więcej niż „tylko nagroda”

Od 1976 roku nagroda Axel Springer jest wyznacznikiem tego, co w motoryzacji najważniejsze: połączenie innowacji technicznych, emocji z jazdy i praktyczności na co dzień. Zwycięzcy muszą przekonać nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim setki tysięcy czytelników, a to najsurowszy test rynkowy.

Mijający pokazał, że Grupa Volkswagen ponownie jest w świetnej formie, od kultowego Golfa GTI, przez rodzinnego T-Roca, po high-performance Porsche i elektrycznego flagowca ID.7. Jednocześnie marki takie jak Hyundai, BMW, Mercedes i Opel udowodniły, że konkurencja nigdy nie była tak ostra.

Mieszanka tradycji i patriotyzmu

Wśród zwycięzców ani śladu samochodów z Chin, pomimo że samochody z Państwa Środka zalewają niemiecki i szerzej, europejski rynek. Dlaczego jurorzy i czytelnicy czasopism w Niemczech tak zdecydowali? To naszym zdaniem mieszanka tradycji i przede wszystkim głęboko zakorzenionego patriotyzmu gospodarczego. Chodzi również o zaufanie, którego chińskie marki jeszcze nie mają.

Czy chińskie auta przetrwają zimę?

To nie spisek, lecz echo szerszych nastrojów. Czytelnicy, w sondażach wskazują na bariery: słabą sieć dealerską, obawy o części zamienne i… software, który "nie mówi po niemiecku". No i "chińskie auta są jak smartfon, tanie i błyszczące, ale czy przetrwają niemiecką zimę?" - pytał retorycznie jeden z jurorów.

Seal przegrał z Golfem

Jurorzy wprawdzie testowali chińskie modele, Seal był nawet w finale kompaktów, ale przegrał z Golfem przez mniejszą sztywność podwozia i wyższy hałas. Chiny dominują cenami (średnio 30 tys. euro), ale Niemcy kupują emocjami: 70% czytelników Bild am Sonntag to patrioci, którzy w 2025, po skandalu Dieselgate, wciąż ufają Volkswagenowi za " Aus Deutschland". Geopolityka też robi swoje.

Złote Kierownice 2025 to lustro niemieckiej duszy motoryzacyjnej

Podsumowując, Złote Kierownice 2025 to lustro niemieckiej duszy motoryzacyjnej: lojalność wobec tradycji, pragmatyzm w testach i ostrożność wobec nowych producentów. Volkswagen, z sześcioma nagrodami, nie tylko wygrał, ale potwierdził dominację - 25% rynku w Niemczech. Chińskie marki? Jeszcze nie. Dla konsumentów to sygnał: kupujcie to, co znacie. Czy to się zmieni? Zobaczymy w 2026, może wtedy z chińskim akcentem.

Lista zwycięzców


  • Mały samochód: Opel Mokka GSE
  • Samochód kompaktowy: VW Golf GTI Edition 50
  • Średni samochód: Cupra Terramar VZ 1.5 e-Hybrid
  • Średnio-wyższa klasa: VW ID.7 GTX Tourer
  • Samochód luksusowy: BMW M5 Touring
  • Samochód sportowy: Porsche 911 GT3
  • Samochód rodzinny: VW Tayron
  • Używany samochód: Mercedes C-Class
  • Najlepszy samochód w cenie poniżej 25,000 euro: Hyundai Inster
  • Najlepszy samochód w cenie poniżej 40 000 euro: VW T-Roc
  • Najlepszy samochód w cenie poniżej 50,000 euro: Mercedes CLA
  • Samochód najbardziej innowacyjny: BMW New Class (iX3)
  • Honorowa Złota Kierownica: Akio Toyoda


Szukasz samochodu? Doradca VEHIS ma dla Ciebie oferty ponad 10590 dostępnych samochodów!
Wysyłając formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych wg [tych zasad]
Obserwuj nas:
© 2025 VEHIS sp. z o.o.