Złote Kierownice 2025 rozdane. Triumfuje Volkswagen. Auta z Chin? Nie zauważone
W berlińskiej siedzibie wydawnictwa Axel Springer po raz 49. rozdano Złote Kierownice (Goldenes Lenkrad), jedną z najbardziej prestiżowych nagród motoryzacyjnych w Europie.

W tym artykule:
- Grupa Volkswagen triumfuje. Aż 6 Złotych Kierownic!
- Najważniejsi zwycięzcy 2025
- Honorowa Złota Kierownica 2025 dla Akio Toyody!
- Złota Kierownica to coś więcej niż „tylko nagroda”
- Mieszanka tradycji i patriotyzmu
- Czy chińskie auta przetrwają zimę?
- Seal przegrał z Golfem
- Złote Kierownice 2025 to lustro niemieckiej duszy motoryzacyjnej
- Lista zwycięzców
Grupa Volkswagen triumfuje. Aż 6 Złotych Kierownic!
W tym roku czytelnicy Auto Bild i Bild Am Sonntag oraz jury ekspertów (wśród nich m.in. David Schumacher, Hans-Joachim Stuck, Sébastien Ogier) testowało 72 modele w 12 kategoriach, od małych elektryków po supersportowe ikony.
Najważniejsi zwycięzcy 2025
Samochody produkcyjne
- Najlepszy samochód kompaktowy: Volkswagen Golf GTI Edition 50
- Najlepszy średni/duży samochód: Volkswagen ID.7 GTX Tourer
- Najlepszy samochód luksusowy / sportowy: Porsche 911 GT3
- Najlepszy samochód używany: Mercedes-Benz Klasa C
- Najlepszy mały crossover/SUV: Volkswagen T-Roc
- Najlepszy kompaktowy SUV/crossover elektryczny: Volkswagen ID.7 GTX Tourer
Nagrody redakcyjne (wybór dziennikarzy AUTO BILD)
- „Najlepszy nowy gracz” - Hyundai Inster
- „Design i emocje” - Mercedes-Benz CLA
- „Najlepszy wszechstronny elektryk” - BMW iX3
Pozostałe samochody, które otarły się o podium:
- Opel Mokka GSe za przeniesienie technologii rajdowych na drogi
- BMW M5 Touring za połączenie potężnej mocy, komfortu i emocji
- Mercedes-Benz Klasa C najlepszy samochód używany 2025
Honorowa Złota Kierownica 2025 dla Akio Toyody!
Wręczono także honorową Złotą Kierownicę. W tym roku statuetkę odebrał Akio Toyoda, prezes i były szef Toyota Motor Corporation, wnuk założyciela marki. Redaktor naczelny Auto Bild, Robin Hornig, powiedział w laudacji: „Akio Toyoda to lider biznesu i prawdziwy pasjonat motoryzacji, wizjoner i tradycjonalista, kierowca wyścigowy i człowiek z krwi i kości. Pokazuje, że pasja do technologii i odpowiedzialność mogą iść w parze. On nie tylko zarządza, on naprawdę prowadzi.”
Toyoda, znany z tego, że sam siada za kierownicą prototypów i startuje w wyścigach pod pseudonimem „Morizo”, został uhonorowany za wkład w rozwój marki Toyota i za przywrócenie jej „duszy”, szacunku, pokory i miłości do samochodów.
Złota Kierownica to coś więcej niż „tylko nagroda”
Od 1976 roku nagroda Axel Springer jest wyznacznikiem tego, co w motoryzacji najważniejsze: połączenie innowacji technicznych, emocji z jazdy i praktyczności na co dzień. Zwycięzcy muszą przekonać nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim setki tysięcy czytelników, a to najsurowszy test rynkowy.
Mijający pokazał, że Grupa Volkswagen ponownie jest w świetnej formie, od kultowego Golfa GTI, przez rodzinnego T-Roca, po high-performance Porsche i elektrycznego flagowca ID.7. Jednocześnie marki takie jak Hyundai, BMW, Mercedes i Opel udowodniły, że konkurencja nigdy nie była tak ostra.
Mieszanka tradycji i patriotyzmu
Wśród zwycięzców ani śladu samochodów z Chin, pomimo że samochody z Państwa Środka zalewają niemiecki i szerzej, europejski rynek. Dlaczego jurorzy i czytelnicy czasopism w Niemczech tak zdecydowali? To naszym zdaniem mieszanka tradycji i przede wszystkim głęboko zakorzenionego patriotyzmu gospodarczego. Chodzi również o zaufanie, którego chińskie marki jeszcze nie mają.
Czy chińskie auta przetrwają zimę?
To nie spisek, lecz echo szerszych nastrojów. Czytelnicy, w sondażach wskazują na bariery: słabą sieć dealerską, obawy o części zamienne i… software, który "nie mówi po niemiecku". No i "chińskie auta są jak smartfon, tanie i błyszczące, ale czy przetrwają niemiecką zimę?" - pytał retorycznie jeden z jurorów.
Seal przegrał z Golfem
Jurorzy wprawdzie testowali chińskie modele, Seal był nawet w finale kompaktów, ale przegrał z Golfem przez mniejszą sztywność podwozia i wyższy hałas. Chiny dominują cenami (średnio 30 tys. euro), ale Niemcy kupują emocjami: 70% czytelników Bild am Sonntag to patrioci, którzy w 2025, po skandalu Dieselgate, wciąż ufają Volkswagenowi za " Aus Deutschland". Geopolityka też robi swoje.
Złote Kierownice 2025 to lustro niemieckiej duszy motoryzacyjnej
Podsumowując, Złote Kierownice 2025 to lustro niemieckiej duszy motoryzacyjnej: lojalność wobec tradycji, pragmatyzm w testach i ostrożność wobec nowych producentów. Volkswagen, z sześcioma nagrodami, nie tylko wygrał, ale potwierdził dominację - 25% rynku w Niemczech. Chińskie marki? Jeszcze nie. Dla konsumentów to sygnał: kupujcie to, co znacie. Czy to się zmieni? Zobaczymy w 2026, może wtedy z chińskim akcentem.
Lista zwycięzców
- Mały samochód: Opel Mokka GSE
- Samochód kompaktowy: VW Golf GTI Edition 50
- Średni samochód: Cupra Terramar VZ 1.5 e-Hybrid
- Średnio-wyższa klasa: VW ID.7 GTX Tourer
- Samochód luksusowy: BMW M5 Touring
- Samochód sportowy: Porsche 911 GT3
- Samochód rodzinny: VW Tayron
- Używany samochód: Mercedes C-Class
- Najlepszy samochód w cenie poniżej 25,000 euro: Hyundai Inster
- Najlepszy samochód w cenie poniżej 40 000 euro: VW T-Roc
- Najlepszy samochód w cenie poniżej 50,000 euro: Mercedes CLA
- Samochód najbardziej innowacyjny: BMW New Class (iX3)
- Honorowa Złota Kierownica: Akio Toyoda












