Dość zaskakująca informacja. Po 30 latach bardzo popularne także w Polsce spalinowe Audi A4 znika z oferty koncernu z Ingolstadt. Zastępuje je duża rodzina Audi A5. Występować będzie jako limuzyna, oraz jej wersja S5, a także kombi (avant), również w odmianie S5.
Dlaczego tak się dzieje? Od tego roku Audi po prostu zmieniło nomenklaturę swoich aut. Tak modele z napędem elektrycznym, jak i spalinowym wyróżnia cyfra w ich nazwie. Cyfry parzyste oznaczają pojazdy napędzane elektrycznie, a nieparzyste – z silnikami spalinowymi. Dlatego też produkowana w Neckarsulm nowa odmiana A4 od teraz nazwać się będzie A5, a powstawać będzie na platformie o nazwie PPC (Premium Platform Combustion). To pierwsze auto wykorzystujące tę nową podłogę.
Nowe apiątka ma zmodyfikowane proporcje w porównaniu do dotychczasowego A4. Jest dłuższa, szersza i ma większy rozstaw osi. W przypadku sedana (limousine) ciekawym rozwiązaniem jest kompaktowa kabina, która przechodzi w tylną szybę w stylu coupé, a tylna pokrywa otwiera się wraz z szybą. To nowa dla Audi koncepcja sedana.
W przypadku odmiany kombi (avant) linia dachu łączy się ze zintegrowanym spojlerem dachowym oraz płaską tylną szybą. Z profilu w oczy rzucają się nachylone tylne słupki.
Przód charakteryzuje się szeroką, bardziej spłaszczoną osłonę Singleframe o trójwymiarowej strukturze plastra miodu.
Nowa rodzina Audi A5 oferuje cyfrowe światła LED do jazdy dziennej z przodu oraz cyfrowe tylne lampy OLED drugiej generacji z tyłu. Te ostatnie dysponują około 60 segmentami na cyfrowy panel OLED i coraz bardziej przyjmują rolę tylnych wyświetlaczy.
Także design wnętrza nowego Audi A5 zmienił się, głównie za sprawą tzw. cyfrowej sceny w postaci wyświetlaczy Audi MMI umieszczonych przed kierowcą i pasażerem z przodu. Składają się one z wirtualnego kokpitu z ekranem o przekątnej 11,9 cala oraz 14,5-calowego ekranu dotykowego MMI. Opcjonalnie można zamówić 10,9-calowy ekran MMI dla pasażera z przodu.
Podstawowy silnik nowego A5 to jednostka 2.0 TFSI o mocy 110 kW (150 KM). Opcjonalnie ten sam silnik występuje w wersji o mocy 150 kW (204 KM). Czterocylindrowa jednostka współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Wariant o mocy 150 KM jest dostępny wyłącznie z napędem na przednie koła, a 204-konny – z napędem na przednie koła lub quattro ultra.
Silnik 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Dostępny jest z dwusprzęgłową skrzynią biegów i napędem na przednie koła lub quattro ultra. Silnik ten jest częściowo zelektryfikowany za pomocą nowego 48-woltowego układu MHEV plus.
Sportowy wariant S5 otrzymuje 3,0-litrowy silnik V6 TFSI o mocy 270 kW (367 KM). Po raz pierwszy wyposażono go w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VTG) oraz technikę MHEV plus.
A4 ma długą historię. Pierwsza generacja tego samochodu została wprowadzona na rynek w 1994 roku jako następca modelu „80”. Od tego czasu model ten przeszedł kilka generacji, każda z nich wprowadzając nowe technologie, stylistykę i osiągi. Ale przyszedł koniec tego modelu.
Generacje Audi A4
- Pierwsza generacja (B5, 1994-2001):
- Debiut: 1994
- Nadwozie: sedan i kombi (Avant)
- Silniki: benzynowe (1.6L - 2.8L) oraz diesle (1.9 TDI, 2.5 TDI)
- Napęd: na przednie koła lub opcjonalny napęd quattro na cztery koła
- Wyróżniające cechy: nowoczesny design, zaawansowane technologie jak ABS i ESP
- Druga generacja (B6, 2001-2006):
- Debiut: 2000
- Nadwozie: sedan, kombi (Avant), kabriolet
- Silniki: szersza gama silników benzynowych i diesla, w tym silniki turbo
- Napęd: FWD lub quattro
- Wyróżniające cechy: poprawiona stylistyka, lepsze osiągi i wyposażenie, wprowadzenie skrzyni biegów Multitronic
- Trzecia generacja (B7, 2005-2008):
- Debiut: 2004
- Nadwozie: sedan, kombi (Avant), kabriolet
- Silniki: unowocześnione jednostki napędowe, w tym 2.0 TFSI i 3.2 FSI oraz diesle 2.0 TDI i 3.0 TDI
- Napęd: FWD, quattro
- Wyróżniające cechy: delikatny facelifting, nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa i komfortu
- Czwarta generacja (B8, 2008-2016):
- Debiut: 2007
- Nadwozie: sedan, kombi (Avant), Allroad Quattro
- Silniki: nowoczesne jednostki benzynowe i diesla, w tym 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 2.0 TDI, 3.0 TDI
- Napęd: FWD, quattro
- Wyróżniające cechy: nowa płyta podłogowa MLB, lepsze właściwości jezdne, nowoczesne technologie w zakresie multimediów i bezpieczeństwa
- Piąta generacja (B9, 2016-obecnie):
- Debiut: 2015
- Nadwozie: sedan, kombi (Avant), Allroad Quattro
- Silniki: szeroka gama nowoczesnych silników benzynowych i diesla, w tym hybrydy typu plug-in
- Napęd: FWD, quattro
- Wyróżniające cechy: zaawansowane technologie jak Audi Virtual Cockpit, nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, lekka konstrukcja