Dobrze działające wycieraczki to sprawa kluczowa jeśli chodzi o bezpieczną jazdę przy złej pogodzie, kiedy konieczne jest zachowanie prawidłowej widoczności. Powinniśmy o nie dbać, bo bez wycieraczek podróż w trudnych warunkach atmosferycznych staje się wręcz niemożliwa. Tylko co zrobić, by ich pióra zachowały odpowiednie właściwości? Wyjaśniamy jak czyścić i konserwować wycieraczki, a w razie ostateczności – po czym poznać, że nadszedł czas na ich wymianę.
Choć pióra wycieraczek nie należą do najkosztowniejszych elementów samochodu, to warto wiedzieć jak się z nimi obchodzić i co robić, by służyły jak najdłużej oraz kiedy powinno się zacząć myśleć o ich wymianie. Szczególnie, że wycieraczka jest wycieraczce nierówna, więc dobrze postawić na rodzaj i model odpowiedni do potrzeb danego pojazdu.
Szkieletowe, płaskie czy hybrydowe?
Najbardziej popularne były niegdyś modele szkieletowe. To wycieraczki ze stelażem, które określane są również mianem przegubowych. Posiadają one metalową konstrukcję, więc jeśli zdecydujemy się na ten typ, zwróćmy uwagę na antykorozyjne zabezpieczenie szkieletu wycieraczek i sposób w jaki przylegają do szyby. Sprawdźmy również rodzaj mocowania, bo dany model nie musi pasować do każdego samochodu.
W nowszych pojazdach częściej spotykane są wycieraczki płaskie zwane też bezszkieletowymi. Dzięki swojej budowie generują mniejszy opór powietrza, więc lepiej sprawdzają się przy wyższych prędkościach niż szkieletowe odpowiedniki. Ich dodatkową zaletą jest dokładniejsze przyleganie do szyby w czasie złych warunków atmosferycznych, takich jak porywisty wiatr czy burza.
– Wśród wycieraczek płaskich poleca się modele z grafitowaną powierzchnią gumy i wzmocnieniem ze stali nierdzewnej, które zapewnia większy ciężar, a co za tym idzie – stabilizuje konstrukcję i ogranicza możliwość powstawania wibracji – tłumaczy Jacek Wójcik, Product Manager Würth Polska.
Kolejnym rodzajem wycieraczek są modele hybrydowe. To połączenie rozwiązań stosowanych w produktach szkieletowych i płaskich. Zapewniają nowoczesny wygląd oraz dobrze przylegają do powierzchni. Na koniec warto też wspomnieć o wycieraczkach do tylnej szyby. Zwykle różnią się one w zależności od poszczególnego modelu samochodu, więc w przypadku wymiany trzeba postawić na produkt przeznaczony do konkretnego pojazdu.
Jak dbać o wycieraczki?
Zmienne warunki atmosferyczne, w tym niska oraz wysoka temperatura mogą obniżać żywotność i skuteczność pracy wycieraczek. Wpływ na to mają również zanieczyszczenia, takie jak żywica, oleje czy smoła. Szczególnie czujni bądźmy po woskowaniu samochodu. Wtedy na piórach zbiera się warstwa preparatu, która ma negatywny wpływ na ich działanie. Substancje tego typu powinny zostać dokładnie usunięte przed włączeniem wycieraczek.
– Błędem popełnianym przez kierowców jest używanie wycieraczek w zastępstwie szmatki lub skrobaczki do szyb. Nie dotyczy to wyłącznie tłustych zabrudzeń, ale także tych o sztywnej fakturze. Lepiej wyjść z samochodu i usunąć je właściwym narzędziem. Ta kwestia jest szczególnie istotna zimą, gdy na szybie zalega lód. Tym bardziej, że same wycieraczki mogą przymarznąć do jej powierzchni. Uruchomienie ich w takiej sytuacji grozi uszkodzeniem piór – mówi Jacek Wójcik z Würth Polska.
Musimy mieć świadomość, że z czasem wycieraczki ulegną zabrudzeniu. To naturalny proces, ponieważ pióra wraz z wodą zgarniają z szyby różne zanieczyszczenia. Z tego powodu lepiej nie zaniedbywać ich w trakcie mycia samochodu. Wycieraczki można umyć wodą z preparatem czyszczącym przyjaznym gumie. Pamiętajmy, żeby były myte razem z szybą, gdyż wtedy jedno nie zabrudzi drugiego. W przypadku, gdy planujemy przez długi czas nie używać pojazdu, to wycieraczki warto wymontować lub podnieść. Zapobiegnie to ich odkształceniu.
Czas na wymianę
Podanie konkretnych terminów wymiany wycieraczek jest niemożliwe. Jednak jako zalecenie można przyjąć, że należy to uczynić raz w roku. Wszystko zależy od ich budowy, materiału, a przede wszystkim od warunków i sposobu, w jaki były użytkowane. Objawem wskazującym na to, że nadszedł czas na zakup nowych jest coraz bardziej niewydajna praca dotychczasowych egzemplarzy. Można to stwierdzić gdy przestają zbierać wodę lub ślizgają się po szybie. Czasem towarzyszy temu charakterystyczny piszczący dźwięk.
– Kierowcy powinni regularnie kontrolować stan wycieraczek. Dotyczy to szczególnie zimy oraz okresów następujących przed i po niej. Ta pora roku stanowi największe wyzwanie dla piór. Mrozy, szron oraz śnieg mogą wpływać na stan gumy, dlatego należy się jej dokładnie przyglądać. Z kolei części metalowe powinniśmy obserwować szczególnie pod kątem zaczątków rdzy – wyjaśnia Wójcik.