Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało, że uruchomiono nowy odcinkowy pomiar prędkości w województwie kujawsko-pomorskim. Konkretnie na drodze wojewódzkiej numer 251 pomiędzy miejscowościami Wielowieś a Cieślinem.
Odcinek ma prawie 4 kilometry długości i obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 70 kilometrów na godzinę. I właśnie ta dozwolona prędkość budzi kontrowersje, bo zdaniem wielu kierowców jest całkowicie nieuzasadniona. Zacytujmy kilka komentarzy, jakie znalazły się na profilu CANARD na Facebooku.
(…)70? Tam wszędzie jest teren niezabudowany i żadnych znaków z ograniczeniem.(…)
(…)Trzeba było 50 zrobić od razu . Bedzie więcej mandatów(…)
(…)Może jakieś zbiorowe pismo należało by wysłać odwoławcze o podwyższenie prędkości do 80-90km/h , bo te 70 to trochę przegięcie na prostym odcinku można powiedzieć(…).
***
Odcinkowy pomiar prędkości) na DK70 w m. Mokra Prawa w woj. łódzkim
Odcinkowy pomiar prędkości stał się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi w walce z nadmiernym przekraczaniem dozwolonej prędkości na polskich drogach.
System ten opiera się na technologii, która pozwala zmierzyć średnią prędkość pojazdu na wyznaczonym odcinku drogi, zamiast jedynie w konkretnym punkcie. To sprawia, że trudno jest uniknąć odpowiedzialności za przekroczenie prędkości przez chwilowe zwolnienie przed fotoradarem. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów, które rejestrują prędkość pojazdu w jednym konkretnym miejscu, OPP wymaga od kierowcy utrzymania stałej, dozwolonej prędkości przez cały monitorowany odcinek.
Jak działa Odcinkowy Pomiar Prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) działa na zasadzie rejestracji czasu wjazdu i wyjazdu pojazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Kamery zamontowane na początku i końcu monitorowanego odcinka dokonują odczytu tablic rejestracyjnych samochodu oraz zapisują czas, w jakim samochód pokonuje dany fragment drogi. Na podstawie tych danych system oblicza średnią prędkość pojazdu. Jeśli okaże się, że kierowca przekroczył dozwoloną prędkość, automatycznie generowany jest mandat. Proces ten odbywa się bez udziału człowieka, co minimalizuje ryzyko błędów. Wszystkie informacje są zapisywane i przesyłane do centralnej bazy danych, gdzie następuje ich analiza.
Zaczęło się w 2015 roku
W Polsce pierwsze odcinkowe pomiary prędkości pojawiły się w 2015 roku i od tamtej pory ich liczba sukcesywnie rośnie. System ten jest szczególnie skuteczny na odcinkach dróg, gdzie wcześniej dochodziło do licznych wypadków z powodu nadmiernej prędkości. Popularne lokalizacje obejmują tunele, obwodnice oraz miejsca o podwyższonym ryzyku wypadków. Przykładowo, tunele są miejscami, gdzie nagłe hamowanie lub gwałtowne przyspieszenie może prowadzić do tragicznych skutków. Dlatego też w takich lokalizacjach odcinkowy pomiar prędkości okazuje się być niezastąpiony.
Precyzja oraz niezawodność technologii
Jednym z kluczowych aspektów działania odcinkowego pomiaru prędkości jest precyzja oraz niezawodność technologii. Kamery są w stanie rozpoznać tablice rejestracyjne zarówno w dzień, jak i w nocy, bez względu na warunki atmosferyczne. Nawet silne opady deszczu, mgła czy śnieg nie stanowią przeszkody dla skuteczności systemu. Dane zebrane przez system są przesyłane do Centralnego Systemu Przetwarzania Danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), gdzie następuje ich analiza i weryfikacja. System działa w czasie rzeczywistym i jest stale monitorowany przez specjalistów.
Warto zauważyć, że odcinkowy pomiar prędkości ma także działanie prewencyjne. Wielu kierowców, świadomych monitoringu na dłuższym odcinku drogi, utrzymuje stałą, bezpieczną prędkość. To znacznie zmniejsza ryzyko gwałtownych manewrów oraz nagłych hamowań, które często prowadzić mogą do niebezpiecznych sytuacji. Efektem tego jest bardziej płynny ruch drogowy, mniejsze ryzyko wypadków i zmniejszenie poziomu stresu wśród uczestników ruchu.
OPP we Wrocławiu na Al. Jana III Sobieskiego - w kierunku Wrocław Zakrzów
Odcinkowy Pomiar Prędkości budzi kontrowersje
Niemniej jednak, odcinkowy pomiar prędkości budzi również kontrowersje. Niektórzy kierowcy twierdzą, że system ten jest niesprawiedliwy, ponieważ karze za przekroczenie średniej prędkości, a nie za faktycznie niebezpieczną jazdę w konkretnym punkcie. Inni zauważają, że wprowadzenie OPP może prowadzić do sztucznego spowolnienia ruchu, co w konsekwencji może wpływać na płynność transportu. Jeszcze inni, ze jest... nielegalny. Twierdzą bowiem, że w polskim prawie nie występuje pojęcie odcinkowego pomiaru prędkości ani nie jest prawnie usankcjonowane jego weryfikowanie więc nie można karać kogoś za coś, czego nie ma w kodeksie. To jest, według niektórych, jedynie straszak na kierowców Warto jednak zauważyć, że badania pokazują jednoznacznie pozytywny wpływ OPP na poprawę bezpieczeństwa.
OPP na DK50, obwodnica Mszczonowa, w woj. mazowieckim. Wszytskie zdjęcia Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD)
System spełniający kluczową rolę w walce z nadmiernym przekraczaniem prędkości
Pomimo tych kontrowersji statystyki jasno pokazują, że odcinkowe pomiary prędkości przyczyniają się do zmniejszenia liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych na drogach. Wprowadzenie kolejnych odcinków monitorowanych przez ten system jest zatem nieuniknione. W przyszłości możemy spodziewać się jeszcze bardziej zaawansowanych technologii, które będą monitorować nie tylko prędkość, ale także inne zachowania kierowców.
Podsumowując, odcinkowy pomiar prędkości to skuteczne narzędzie, które, mimo kontrowersji, spełnia swoje zadanie i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzięki precyzyjnej technologii oraz konsekwentnemu egzekwowaniu przepisów ruchu drogowego, system ten odgrywa kluczową rolę w walce z nadmiernym przekraczaniem prędkości.
Aktualne lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce.
- Mazowieckie: Otrębusy – Kanie-Otrębusy; droga 719
- Mazowieckie: Białobrzegi – obwodnica miasta Białobrzegi; S7
- Mazowieckie: Drwalew – Chynów: obwodnica miast Drwalew i Chynów; droga 50
- Mazowieckie: Mszczonów: obwodnica miasta Mszczonów; droga 50
- Mazowieckie: Wyszków: obwodnica miasta Wyszków; S8
- Małopolskie: Tunel na zakopiance
- Kujawko-pomorskie/łódzkie: Siemionki – okolice MOP Strzelce
- Kujawko-pomorskie: droga miedzy miejscowościami Wielowieś a Cieślinem
- Łódzkie: Łódź – ul Chocianowicka – Łaskowice; droga 1120E
- Łódzkie: Bychlew – Bychlew – Jadwin; droga 485
- Łódzkie: Biała Pierwsza – Biała Pierwsza 42- Biała Rządowa; droga 74
- Łódzkie: Mokra Prawa – Mokra Prawa 2 – Mokra Prawa 189A; droga 70
- Podkarpackie: Rzeszów-Nosówka: ul. Dębicka; droga 1391
- Podkarpackie: Dukla: Trakt Węgierski; droga 19
- Podkarpackie: Nowa Dęba: ul. ks. Henryka Łagockiego 113 – Korczaka 6; droga 9
- Podkarpackie: Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka; droga 835
- Podkarpackie: Lutcza: Lutcza 491 – Lutcza 782; droga 19
- Podkarpackie: Podgrodzie: Podgrodzie 89-142; droga 94
- Dolnośląskie: Kostomłoty – Kąty Wrocławskie; A4
- Dolnośląskie: Wrocław: al. Jana III Sobieskiego, w kierunku Wrocław Zakrzów
- Dolnośląskie: Bierzów – Przylesie; droga 403
- Zachodniopomorskie: Łubianka – Brynka; droga 151
- Lubuskie: Białcz: słupki pikietażowe 21+000 do 24+150; droga 132
- Opolskie: Kietlice – Klisino: droga 416
- Śląskie: Jankowice/Świerklany; droga 929
- Śląskie: Katowice – Nikodema i Józefa Renców; droga 902
- Śląskie: Suszec/Kobielice; droga 935
- Śląskie: Zabrze – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Gliwice – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Ślaskie: Mikołów – Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego; droga 88
- Śląskie: Mikółów – ul. Gliwicka; droga 44
- Wielkopolskie: Tarnów Podgórne – Poznań Ławica; S11
- Wielkopolskie: Konin: MOP Leonia/Kuny – PPO Żdżary; A2
- Wielkopolskie: Autostradowa obwodnica Poznania. Krzesiny - Komorniki
- Lubelskie: Hrubieszów; droga 844
- Lubelskie: Gołąb: słupki pikietażowe 107 km 900 m do 111 km 600 m
- Kujawsko-pomorskie: Rogoźno Zamek – Kłódka; droga 16
- Kujawsko-pomorskie: Rycerzowo: od 70 km do 63 km; droga 251
- Kujawsko-pomorskie: węzeł Nowy Ciechocinek – MOP Kałęczynek; A1
- Pomorskie: Borcz – Babi Dół; droga 21
- Pomorskie: Borowo: ul. Gdańska 2 – Turystyczna 1; droga 211
- Podlaskie: Baciuty – Łupianka Stara; droga 678